Citat:
Ursprungligen postat av
economixx
Har ca 2 milj p sparkonton med 0,85% rnta. Bor i hyresrtt, tjnar ca 40k/mn och mina utgifter har kraftigt minskat pga Corona med indragna njen och kad sparsamhet. S det kommer in en del pengar varje mnad men gr ut vldigt lite, och vet just nu inte hur jag ska gra och tnka med mitt sparande.
Ska man sitta likvid, chilla och undvika magont pga rdande omstndigheter eller ska man kliva in i ngot (aktier, fonder, bostad etc)? Hur tnker ni?
Vet inte om det nmnts, men din lder pverkar.
Om du har
lngt kvar tills du tnkt pensionera dig eller behver pengarna s r det kanske vettigt att gra en lngsiktig investering. Indexfonder r enkla att frst, men lgg inte alla gg i samma korg. Cash is kong, behll en betydande del kontanter att ha till handpenning till andra investeringar.
Att investera i eget boende r inte heller dumt. Men kostnaderna r hga nu d rntan r lg. Det kanske r vrt att vnta tills bostadsbubblan brister och priserna justeras nedt? Behll i s fall dina kontanter och var beredd p att snabbt agera.
Anvnd inte ditt kapital till konsumtion! En ny bil r inte en investering, det r en kostnad. Bilen stiger inte i vrde.
r du
nra pensionen s kanske det r vrt att fundera p ngot trevligt boende p ett varmare stlle? Dr pensionen rcker lngre? Kanske en lgenhet i Portugal eller Spanien fr semesterboende nu och senare vinterboende som pensionr? Var d kvar med pengarna i ditt sparande.