• 4
  • 5
2020-11-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Vad de d behver r inte en bankrdgivare, utan en mamma/pappa. Om de vill ha avkastning utan att stta sig in i ngot: placera i index, klart.

Bankrdgivaren kan inte bidra med annat positivt n att ge trivial information om privatekonomi. r det bra och rent av ndvndigt fr mnga mnniskor att f sdan information? Absolut! Men bsta stllet att plocka det r inte av ngon som har betalt fr en helt annan agenda.

Tanken med det enkla illustrativa exemplet var att jag rknade med att vuxna mnniskor skulle lsa det, d forumet har 18-rsgrns.

Jag frstr att du tnkte s men visst r det s att du anvnder mlsmans konto? Du kanske kan frga honom? Eller s kammar du till luggen och berttar hur du tnkte s lovar jag att sluta skratta t dig.

I vrigt hller jag med dig.
Citera
2020-11-25, 08:11
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Har ca 2 milj p sparkonton med 0,85% rnta. Bor i hyresrtt, tjnar ca 40k/mn och mina utgifter har kraftigt minskat pga Corona med indragna njen och kad sparsamhet. S det kommer in en del pengar varje mnad men gr ut vldigt lite, och vet just nu inte hur jag ska gra och tnka med mitt sparande.

Ska man sitta likvid, chilla och undvika magont pga rdande omstndigheter eller ska man kliva in i ngot (aktier, fonder, bostad etc)? Hur tnker ni?

Vet inte om det nmnts, men din lder pverkar.

Om du har lngt kvar tills du tnkt pensionera dig eller behver pengarna s r det kanske vettigt att gra en lngsiktig investering. Indexfonder r enkla att frst, men lgg inte alla gg i samma korg. Cash is kong, behll en betydande del kontanter att ha till handpenning till andra investeringar.

Att investera i eget boende r inte heller dumt. Men kostnaderna r hga nu d rntan r lg. Det kanske r vrt att vnta tills bostadsbubblan brister och priserna justeras nedt? Behll i s fall dina kontanter och var beredd p att snabbt agera.

Anvnd inte ditt kapital till konsumtion! En ny bil r inte en investering, det r en kostnad. Bilen stiger inte i vrde.

r du nra pensionen s kanske det r vrt att fundera p ngot trevligt boende p ett varmare stlle? Dr pensionen rcker lngre? Kanske en lgenhet i Portugal eller Spanien fr semesterboende nu och senare vinterboende som pensionr? Var d kvar med pengarna i ditt sparande.
Citera
2020-11-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Tv saker som knappast utesluter varandra. Det r ytterst f som lyckas frsrja sig som day traders och jag skulle nstan pst att det r en myt att de ens finns. (De finns s klart men... sluta nu.)

Klart mer troligt r att hans rdgivare skulle kunna tjna ganska bra p att frvalta sitt kapital men r inte dum nog att sluta sitt day job bara fr att det sitter 10-50M i kapital under hans namn.
Daytrader??
Citera
2020-11-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
brsen, index, aktier bla bla bla...

Fan kp odlingskit och en liten billig vergiven stuga p landet, odla cannabis > slj.

Kp bilar billigt och slj vidare

Gr din research, hemlxa och sedan investera.

Elkonsumtionen kan vcka misstankar, varfr rekommenderar du personen att beg ett brott dr den ekonomiska avkastningen inte r srskilt bra kontra. tiden man kan f spendera p kken, frstrd relation, frlorat jobb med inkomst och mjligtvis frlust av bostad. Detta inlgg var inte srskilt lysande.
Citera
2020-11-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Daytrader??

Make sense!
Citera
2020-12-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om man som jag r nybliven pensionr med 200.000kr i besparingar, hur ska man placera dessa? Vill inte spela allt fr vilt med pengarna, men ngot bttre n nollrnta p ett bankkonto mste det vl finnas? Har frskt lsa p om detta, men blir inte klok p om indexfonder, obligationer eller annat r bst. Rd om detta?

Ett litet milt rd. Kolla in Lysa, dr har du en automatiserad fondrobot som du sjlv kan ange vilken risk du vill ta samt att du kan f vgledning. www.lysa.se
Citera
2021-01-05, 09:12
Medlem
En del av summan borde du investera i Bitcoin fr den kommer vara vrd betydligt mer om runt 6-10 mnader.
Och om du kan lta de ligga runt 4-5 r till s borde du kunna d f varende investerad krona tillbaka i euro nr du vxlar in coinsen.

ven om folk tvekar investera strre summor i Bitcoin pga volatiliteten som gr i vgor s ska man se att det r en vg som alltid gr uppt under en 4-rs period pga kad efterfrgan och begrnsad tillgng enkelt frklarad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in