Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Hej allihopa! Jo så här ligger det till...Jag gillar Italien och mode, därför har en dröm infunnit sig att eventuellt någongång i framtiden studera på en modeskola i Milano, hur det blir med den saken får framtiden utvisa MEN jag är ändå väldigt nyfiken på staden jag har nämligen aldrig varit där själv. Rom har jag dock varit i så den staden känner jag till och finner den mycket trevlig. Så till Milano, har någon bott där och kan berätta lite....jag stolpar upp lite...
*Hur är människorna?
*Klimatet mer exakt?
*Bostadsmarknad, priser, tillgång om man nödgas bo 40 mil från city osv?
*Arbetsmarknad?
*utelivet?
Ja ni förstår, fyll gärna på med allt ni vet, då allt är av intresse!!
mvh. Schnyggve
Hej hej!
Jo, jag har bott där. I och för sig så flyttade jag hem 1991 så det var ett tag sen, men jag ska försöka svara på dina frågor.
1) Jag tycker italienare överlag är väldigt trevliga människor. Dock så har jag fått för mig att de är lite otrevligare just i Milano. Har träffat på några som har varit riktigt snorkiga med de flesta är varma och mysiga.
2) Det är väldigt varmt och rätt dammigt på sommaren. I princip så töms staden på folk runt juli och framförallt augusti. Affärer stängs ner och det blir som lite av en spökstad. Det är väldigt vanligt med dimma, och då menar jag riktig dimma som gör att man knappt ser nått framför sig. Jag tycker det är mysigt så det var helt OK för mig, men en del gillar ju inte fuktighet. Tror det snöade en vinter under de tre åren jag bodde där. Det är i varje fall varmare och skönare än det är i sverige, men som sagt ibland lite fuktigt. Under tiden jag bodde i Milano så hade de extrema problem med avgaser, det gick alarm hela tiden om att nivåerna var för höga. Hur det har ordnat sig med den biten idag vet jag inte, men jag kan tänka mig att det fortfarande finns problem.
3) På "min tid" var det inga problem att hitta lägenhet nära centrum. Jag hade i och för sig folk som hjälpte mig redan innan jag flyttade ner att hitta lägenhet, som jag sen delade med två andra. Jag vet flera andra som snabbt hittade lägenhet genom att anlita en agentur som hyrde ut eller att leta annonser bland universiteten. Vet ingetting om bostadspriser nu men jag kan tänka mig att det är rätt dyrt.
4) Arbetsmarknaden vet jag inte så mkt om just nu, men Milano är en stor stad och jag tror att det går att hitta jobb för den som ligger i. Vad skulle du kunna tänka dig att jobba som?
5) Utelivet var grymt bra, och det tror jag det är fortfarande. Det var absolut mina roligaste år rent festmässigt. Helt galet!
Vi funderar på att åka ner i sommar för att besöka lite vänner. Det blir ju lite annorlunda, framförallt lugnare, nu när vi är "gamla" och har familj allihopa, men det är kul att se alla igen. Om det är något mer specifikt du undrar över så fråga så får vi se om jag kan svara.