• 6
  • 7
2020-11-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Bostad är ett väldigt grundläggande behov, speciellt i denna kalla och mörka del av världen. Att myndigheterna under alla dessa år inte kunnat ordna så att ett så grundläggande behov är tillgodosett visar hur värdelösa de styrande är. En normal, arbetande person ska inte behöva lägga mer än 20-25% på sina boendekostnader, just för att man ska ha utrymme att bygga ett kapital etc. En dysfunktionell bostadssituation gör även att folk inte kan flytta dit jobben finns, inte har möjlighet att anpassa sin bostadsyta till aktuellt behov etc.

Ni som anser att folk ska börja flytta ihop med främlingar etc, är det rimligt att vi går bakåt i utvecklingen? Finns ingen som tjänar på denna situation förutom gamlingar som sitter i sina avbetalda kåkar och är ”förmögna” på papperet men inte ens kan låna mot fastigheten.

Är svinbilligt med bostäder här även i storstäderna jämfört med många av våra europeiska grannländer. Åk till London så kommer du inte att klaga på svenska hyror i Stockholm
Citera
2020-11-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Är svinbilligt med bostäder här även i storstäderna jämfört med många av våra europeiska grannländer. Åk till London så kommer du inte att klaga på svenska hyror i Stockholm

Att det är ännu värre i London gör ju inte saken i Sverige bättre. Även i Tyskland börjar utvecklingen gå åt fel håll med bostäder som spekulationsobjekt... de har tidigare mer än gärna hyrt sitt boende och haft en mycket välfungerande marknad på den punkten, ändå har de varit det ekonomiska lokomotivet i Europa. Så det går om viljan och tankesättet finns.
Citera
2020-11-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Peka istället ut en del av bostadsmarknaden som inte är dysfunktionell i Sverige.

Jag har ju inte påstått att hela bostadsmarknaden i Sverige är dysfunktionell, därav mina frågor till dig.

Du kan alltså inte svara på vad du menar med det du skriver?
Citera
2020-11-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
I vilket land i världen kan en arbetslös flytta till en egen lägenhet i storstad?
I Detroit kanske?
Citera
2020-11-23, 22:33
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Angående rikemansreservat så skulle jag vilja höra dina tankar om hur rikt Rinkeby, Tensta, Botkyrka och Södertälje är.

Inte särskilt - vilket var min poäng. Vi kunde gott skippat de menlösa förorterna och byggt stad istället och då fått en stad där vanligt folk bodde vilket skulle vara bra för alla, särskilt för Stockholm som stad.

Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Och det kan ju verka som helvetet på jorden för en Stockholmare(?) MEN vi som bor i de här "mindre städerna" tycker det är toppen att man kan köpa en lägenhet med gångavstånd till centrum för ett överkomligt pris. Finns självklart lyxiga och riktigt dyra boenden också om man har den smaken.

Stockholm är en väldigt liten stad som man går igenom på någon timme.
Citera
2020-11-23, 22:48
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Nä, men det vore ju bra för alla om fler fick möjligheten och städerna blev mer blandade istället för nåt slags rikemansreservat.

Problemet är att vi hur länge som helst byggt mycket, mycket mindre än vad som behövs och istället satsat på menlösa förorter etc. Tänk om man bara byggt Stockholm rätt istället. Nu tar ju "Stockholm" upp samma yta som en stad med 5-6 miljoner invånare och vi har slösat bort en massa natur och annat.

Stockholm är ju ändå det närmaste vi kommer en storstad här i Sverige.

Nu får du nog lov att utveckla hur det vore bra för alla? Är det bra för dig att någon annan betalar för din dröm att bo i en storstad, utan att göra rätt för dig? Är det bra för någon annan att bekosta ditt leverne? Jag förstår inte, vad är det du tillför, som är värt att betala för?
Citera
2020-11-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Känner du också att kvalitén bara sjunker?
Snart ska man vara glad att man får andas .

Vill du bo i Sthlm så får du väl hitta ett jobb som matchar ditt dyra boende.
Annars finns det många alternativ men du hamnar ju inte i centrala Sthlm med FK-pengar...

Frågan du borde ställa dig är ju: Hur flyttar jag till Sthlm i min nuvarande situation eller vad behöver jag göra för att klara det.

Det är ingen raketforskning.
Citera
2020-11-23, 22:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Självklart är det inte lätt att få jobb i dessa tider men det man får göra är att flytta dit jobbet finns. Är tyvärr inte mycket annat att göra. Man väljer själv, antingen gå på A-kassa eller flytta och få ett jobb med möjlighet att då kanske ev kunna köpa sig en lägenhet. Flyttar man till en mindre kommun så är priserna låga på bostadsrätter förhållande till Sthlm.

Trött på att höra flytta dit jobben finns. Ska man bo i tält då? Har ju alltid varit bostadsbrist där.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in