2020-11-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sverige har en extremt dysfunktionell bostadsmarknad. Det är alldeles för många som belånat sig tungt för att bo vitt och friktionsfritt för att en politisk lösning ska kunna ens vara tänkbar.

Utveckla gärna. Menar du att det byggs för lite hyreslägenheter? Eller att räntorna är låga så att folk kan belåna sig för att bo finare?
Citera
2020-11-19, 09:14
Medlem
Roidberts avatar
Är det även dyrt att hyra lägenhet i Stockholms förorter? Bor själv i en förort i Göteborg och har en riktigt bra hyra - endast 4000kr.
Citera
2020-11-19, 09:20
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Fast jag tycker vi kan slopa a-kassan. Tanken är att det ska vara en inkomstförsäkring. Men det är den ju inte. Du får ju inte mer än vad socialbidraget ger. Du kan Mao inte bli arbetslös och klara din bostad.
Nu har vi valt i Sverige att ge upp a-kassan och pensionssystemet för att ha en hög invandring. Det vet vi alla. Tänk på det ni som nu har en låg A-kassa och dömda till fattigpension

För att få socialbidrag kan man inte ha några tillgångar, så A-kassan är användbar för de som vill komma in på banan igen, och man har även bättre förutsättningar att byta jobb när man har den som en försäkring.
Citera
2020-11-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Så om du kan göra allt detta så enkelt som du får det att låta. Lever du drömmen? Vad stoppar dig?

Tror du jag bara får göra vad jag vill eller? Vad tjänar folk på det? Någon äger förmodligen den där marken eller hur?
I princip står någon med en pistol mot mitt huvud och säger åt mig att jag måste göra det de vill.
Citera
2020-11-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Tror du jag bara får göra vad jag vill eller? Vad tjänar folk på det? Någon äger förmodligen den där marken eller hur?
I princip står någon med en pistol mot mitt huvud och säger åt mig att jag måste göra det de vill.

Du skrev tidigare med en antydan till att du kunde göra allt och som att det var ett alternativ. Därav min fråga.

Vadå med pistol mot ditt huvud? Man är väl inte tvingad till någonting så länge man är beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande eller icke handlande. Varför måste du göra något som någon annan vill? Vad menar du?
Citera
2020-11-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Utveckla gärna. Menar du att det byggs för lite hyreslägenheter? Eller att räntorna är låga så att folk kan belåna sig för att bo finare?
Peka istället ut en del av bostadsmarknaden som inte är dysfunktionell i Sverige.
Citera
2020-11-20, 23:15
Medlem
I vilket land i världen kan en arbetslös flytta till en egen lägenhet i storstad?
Citera
2020-11-21, 18:01
Medlem
leprasjuklings avatar
Man måste ta i beaktande risken för att bli arbetslös en längre tid eller att man blir utsparkad för gott när man planerar sin ekonomi.
Det innebär dels att man lägger undan så mycket som möjligt när man har jobb. Men dels att man inte lägger på sig för stora fasta utgifter som man inte bli av med. Max a-kassa är 12k netto, jag skulle aldrig ta en hyra som jag inte skulle klara på det.
Det är så en vuxen gör.
Citera
2020-11-21, 19:26
Medlem
hashs avatar
Hmm, jag har svårt att förstå hur man inte kan hitta ett jobb i Sveriges storstäder idag, om vi bortser från covid-19.
Själv har jag bara gymnasieutbildning och har haft jobb sen jag var 13 år.

TS borde rycka upp sig och ta tag i sitt liv, sitta och gnälla över att man saknar jobb är bara pinsamt.
Hur mycket har TS engagerat sig för ett jobb?

Det finns jobb för den som vill jobba skulle jag säga, definitivt i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Man får börja med ett skitjobb (om man inte har en kvalificerad utbildning) och jobba sig uppåt, det är så de flesta har gjort.
Citera
2020-11-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Ett jävla skämt, vi får mindre och mindre för allt vi arbetar. Skulle kunna bygga mig en riktigt fin stuga på några månader, samtidigt kunde jag anlägga odlingar och uppfödning. Allt detta till några få timmars arbete om dagen.

Ska jag förvärvsarbeta(40h/v och därigenom framställa ett värde multum värt det jag avlönas) dröjer samma insats kring tio-trettio år för att kunna köpa samma sak. Det blir ett jävla skämt, hävstången(samhället) arbetar omvänt.

Några som inte gör någonting tar alla våra pengar.
Ta lån då! Vafan vilket jävla hån, då står du där i skuld tvingad att ta vilket arbete som helst.

Är väl bara att göra det istället för att gnälla.
Citera
2020-11-21, 22:57
Medlem
Bostad är ett väldigt grundläggande behov, speciellt i denna kalla och mörka del av världen. Att myndigheterna under alla dessa år inte kunnat ordna så att ett så grundläggande behov är tillgodosett visar hur värdelösa de styrande är. En normal, arbetande person ska inte behöva lägga mer än 20-25% på sina boendekostnader, just för att man ska ha utrymme att bygga ett kapital etc. En dysfunktionell bostadssituation gör även att folk inte kan flytta dit jobben finns, inte har möjlighet att anpassa sin bostadsyta till aktuellt behov etc.

Ni som anser att folk ska börja flytta ihop med främlingar etc, är det rimligt att vi går bakåt i utvecklingen? Finns ingen som tjänar på denna situation förutom gamlingar som sitter i sina avbetalda kåkar och är ”förmögna” på papperet men inte ens kan låna mot fastigheten.
Citera
2020-11-21, 23:39
Medlem
glajarns avatar
Självklart är det inte lätt att få jobb i dessa tider men det man får göra är att flytta dit jobbet finns. Är tyvärr inte mycket annat att göra. Man väljer själv, antingen gå på A-kassa eller flytta och få ett jobb med möjlighet att då kanske ev kunna köpa sig en lägenhet. Flyttar man till en mindre kommun så är priserna låga på bostadsrätter förhållande till Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in