Citat:
Ursprungligen postat av
DefactoAnarki
Det är inte sant. Även om det är sant för dig så är det inte sant för alla.
Massor med människor gör saker som är självuppoffrande.
Du måste i princip säga att man saknar fri vilja när man gör självuppoffrande saker för att få ditt resonemang att gå ihop.
Fri vilja tror jag inte på - inget inom biologi eller psykologi tyder på att det finns.
Om fri vilja fanns skulle jag välja att tycka om all musik - inte bara jazz.
Om fri vilja fanns skulle jag välja att tycka om ljudet av lövblåsen som väcker mig 06:00 varje fredag.
Om fri vilja fanns skulle jag välja att njuta av ljudet av min kollegas slafsiga tuggande på kalvsylta istället för att få kväljningar
Visst folk gör "självuppoffrande" saker - men man får alltid något ut av det - man känner en inre ro, man får status av omgivningen, man bygger på sitt odödlighetsprojekt/sin karaktär.
Jag brukar t.ex. ta tid från min stressiga vardag för att hjälpa min åldrige granne med matköp. Men det är på intet vis en osjälvisk handling - jag mår bra av det, folk tycker att jag är en bra person, jag får respekt av övriga grannar. Jag kan helt klart argumentera för att det är osjälviskt - men om jag är helt ärlig så är det inte det.
Ingen skulle göra något osjälviskt, endast till gagn för andra, om det innebar att man själv skulle lida, inte få några som helst vällust känslor.
Man kanske tänker på självmordsbombare - de avslutar tom sina liv för vad de tror på. Men det är där haken är - de tror antingen att de egentligen inte dör utan kommer till himlen eller att de når någon form av metaforisk odödlighet, att deras handling resonerar genom historien.
Ge gärna exempel på en helt osjälvisk handling