• 1
  • 2
2020-11-16, 20:40
Bannlyst
Är det bara jag som gillar den senaste versionen av windows 10, den är både snabbare och säkrare för datorn.

Utgåva Windows 10 Home
Version 20H2
Installerad ‎2020-‎11-‎16
OS-version 19042.630
Gränssnitt Windows Feature Experience Pack 120.2212.31.0

Allt flyter på väldigt snabbt nu, bättre än vad det gjorde på windows 7 för mig.
Citera
2020-11-16, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spidersweb
Är det bara jag som gillar den senaste versionen av windows 10, den är både snabbare och säkrare för datorn.

Utgåva Windows 10 Home
Version 20H2
Installerad ‎2020-‎11-‎16
OS-version 19042.630
Gränssnitt Windows Feature Experience Pack 120.2212.31.0

Allt flyter på väldigt snabbt nu, bättre än vad det gjorde på windows 7 för mig.

Tyvärr inte.
Jag har inte märkt av någon ny uppdatering men jag hatar verkligen Windows 10, det är väldigt mycket sluga grejer som slukar resurser och va skitjobbigt att stänga av de som gick.
Detta med Onecloud är ju bara en plåga att de inte går att stänga av permanent och är mycket annat som är pissigt.
Citera
2020-11-16, 21:00
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Tyvärr inte.
Jag har inte märkt av någon ny uppdatering men jag hatar verkligen Windows 10, det är väldigt mycket sluga grejer som slukar resurser och va skitjobbigt att stänga av de som gick.
Detta med Onecloud är ju bara en plåga att de inte går att stänga av permanent och är mycket annat som är pissigt.

Huh? One-drive körs inte på min win10 installation. Har du Home versionen?
Citera
2020-11-16, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Huh? One-drive körs inte på min win10 installation. Har du Home versionen?

Japp de har jag.
Är du säker på att du inte har det också?

Det är liksom något som står och tuggar i bakgrunden, även fast jag inte har något konto.

https://support.microsoft.com/sv-se/...b-5b2a5c1aa788
Citera
2020-11-16, 21:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Japp de har jag.

Varför kör du inte pro?
Home saknar en massa funktioner, exempelvis diskkryptering. Med externa hårddiskar etc. anser jag att diskkryptering är ett måste idag. Licenserna kostar bara någon tia på ebay.

(Även om folk ibland påstår att diskkrypteringen är ett skämt, är den i alla fall bättre än inget.)
Citera
2020-11-16, 21:17
Medlem
Citat:
Japp de har jag.

Det är liksom något som står och tuggar i bakgrunden, även fast jag inte har något konto.

Kan vara värt att kolla in detta script. Kör man det i windowed mode så kan man välja vad man vill ta bort från windows. Det går även att lägga tillbaka om man ångrar sig.

https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater
Citera
2020-11-16, 21:22
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Japp de har jag.

Ja, jag kan inte avinstallera det men jag kan välja att inte starta det när datorn startas, och det körs inte i bakgrunden när det avaktiveras finns ingen process tillhörande one-drive. Pro version då.
Citera
2020-11-16, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varför kör du inte pro?
Home saknar en massa funktioner, exempelvis diskkryptering. Med externa hårddiskar etc. anser jag att diskkryptering är ett måste idag. Licenserna kostar bara någon tia på ebay.

(Även om folk ibland påstår att diskkrypteringen är ett skämt, är den i alla fall bättre än inget.)

Jag kör på de som ingick med datorn, har inget vettigare svar än så.
Tycker ändå Microsoft är riktigt usla med sina fula tricks.

Citat:
Ursprungligen postat av Mongochutney
Kan vara värt att kolla in detta script. Kör man det i windowed mode så kan man välja vad man vill ta bort från windows. Det går även att lägga tillbaka om man ångrar sig.

https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater

Tack, vet dock inte riktigt vad jag borde ta bort och inte egentligen.
Citera
2020-11-16, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja, jag kan inte avinstallera det men jag kan välja att inte starta det när datorn startas, och det körs inte i bakgrunden när det avaktiveras finns ingen process tillhörande one-drive. Pro version då.

Den funktionen är spärrad när jag försökt göra detta.
Citera
2020-11-16, 21:33
Medlem
1FFs avatar
Det finns ju bra och enkla gratisprogram som tar bort en massa annat förutom "bloaten". T.ex w.defender, brandväggen, gamla edge, One drive, IE och media player, ja det mesta man kan vilja ta bort direkt från ISO-filen. Samt göra de flesta inställningarna redan då.
Citera
2020-11-16, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Den funktionen är spärrad när jag försökt göra detta.

Om jag inte minns helt fel nu, är onedrive en integrerad del av OS. Har med windows update att göra. Men går att avaktivera i autostart. Det har jag gjort på mina burkar.
Citera
2020-11-16, 21:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om jag inte minns helt fel nu, är onedrive en integrerad del av OS. Har med windows update att göra. Men går att avaktivera i autostart. Det har jag gjort på mina burkar.

Stämmer, men det går att ta bort permanent!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in