Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-11-15, 21:13
Medlem
frekkinheads avatar
Hej Flashback

Jag ska ta lån för första gången (är i en nödsituation) och är lite fundersam över processen. Tänkte ansöka via Lendo – 85 000 kr.

Så här ser mina förutsättningar ut...

Inkomst 2019: 145 000 kr. (Enskild firma)
Underskott: 0
Tidigare lån: 0
Förfrågningar: 0
Anmärkningar: 0

Kreditvärdighet: 'Mycket Bra' – 0.8% på MinUC.

Vad tror ni, skulle det kunnat funka? Detta år har jag högre inkomst dock, så ifall jag behöver komplettera med lönespec./fakturor(?) så går det.

Tror ni att jag har en chans?
Senast redigerad av frekkinhead 2020-11-15 kl. 21:14. Anledning: titeländring
Citera
2020-11-15, 21:24
Medlem
Duerfs avatar
Det kan bli tufft. Det är två faktorer som försvårar. Dels att du har en enskild firma och får lön genom den samt att du inte har en lång historik av att ha tjänat pengar där. När det gäller egna företagare brukar banker vilja se en lång historik av stabil inkomst innan de vill låna ut pengar.

Jag vet inte hur det fungerar hos nischbanker och andra kreditaktörer så det är möjligt de gör andra bedömningar än vad storbankerna gör.
Citera
2020-11-15, 21:37
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det kan bli tufft. Det är två faktorer som försvårar. Dels att du har en enskild firma och får lön genom den samt att du inte har en lång historik av att ha tjänat pengar där. När det gäller egna företagare brukar banker vilja se en lång historik av stabil inkomst innan de vill låna ut pengar.

Jag vet inte hur det fungerar hos nischbanker och andra kreditaktörer så det är möjligt de gör andra bedömningar än vad storbankerna gör.

Ja alltså jag menar typ inte SEB och Swedbank och sådant, menar mer andra låneförmedlare. De där storbankerna har inte så låg inkomstkrav.
Citera
2020-11-15, 21:59
Medlem
Du har bara ut 100 000 efter skatt. Det är ingen som beviljar 85 000
Citera
2020-11-15, 22:49
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du har bara ut 100 000 efter skatt. Det är ingen som beviljar 85 000

Oftast är låneansökningarna automatiserade och de kollar endast brutto, aldrig netto. Så där har du helt fel.
Citera
2020-11-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Oftast är låneansökningarna automatiserade och de kollar endast brutto, aldrig netto. Så där har du helt fel.

Klart dom är automatiserade, men de tar förbehåll för skatt, genomsnittlig hyra, levnadskostnader osv
Citera
2020-11-15, 22:55
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Klart dom är automatiserade, men de tar förbehåll för skatt, genomsnittlig hyra, levnadskostnader osv

Okej, men 55K då? Eller 35K? Är det mer rimligt? Tror du de beviljar det istället?
Senast redigerad av frekkinhead 2020-11-15 kl. 23:07.
Citera
2020-11-15, 23:10
Medlem
OtherBarrys avatar
Osäkert, du får nog räkna med ganska saftigt ränta... Kanske kolla med Loanstep?
Citera
2020-11-15, 23:15
Medlem
frekkinheads avatar
Märkligt. De på Lendo sade att det skulle vara okej
Citera
2020-11-16, 10:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Märkligt. De på Lendo sade att det skulle vara okej

Ja, men folk i tråden gissar mest. Jag ser det inte alls som uteslutet att du skulle beviljas ett lån på 85 tkr med förutsättningarna i TS. Sen skulle jag absolut inte rekommendera att ta ett sådant lån, men bara du vet vad det är för nödsituation.
Citera
2020-11-16, 15:56
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, men folk i tråden gissar mest. Jag ser det inte alls som uteslutet att du skulle beviljas ett lån på 85 tkr med förutsättningarna i TS. Sen skulle jag absolut inte rekommendera att ta ett sådant lån, men bara du vet vad det är för nödsituation.

Ja precis. Och jag litar mer på dig också för din profilbild är mer adlig
Citera
2020-11-25, 01:15
Medlem
frekkinheads avatar
Uppdatering: Fick lånet med bra ränta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto