2020-11-15, 17:17
Medlem
Jag undrar lite vilka belopp som betalas ut från en avliden anhörig, som har haft ett par livförsäkringar.
Citera
2020-11-15, 17:20
Medlem
Beror helt och hållet vilket belopp som var avtalat och även om alla villkor uppfyllts.
Citera
2020-11-15, 17:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stella17
Jag undrar lite vilka belopp som betalas ut från en avliden anhörig, som har haft ett par livförsäkringar.

Man kan teckna livförsäkring på mer eller mindre vilka belopp som helst. Min bild är väl att mellan 0,5 - 1,5 miljoner är ganska vanligt.
Citera
2020-11-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Beror helt och hållet vilket belopp som var avtalat och även om alla villkor uppfyllts.

Citerar mig själv nu, men tex jag och min sambo har numera tre var, hos olika försäkringsbolag och till olika belopp. Vi har 2.6 +1.5 +1.0 miljoner om en av oss dör under normala omständigheter.
Citera
2020-11-15, 17:48
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Citerar mig själv nu, men tex jag och min sambo har numera tre var, hos olika försäkringsbolag och till olika belopp. Vi har 2.6 +1.5 +1.0 miljoner om en av oss dör under normala omständigheter.
Planerar ni att dö inom en snar framtid?
Måste kosta skjortan att ha 6st livsförsäkringar ligga och ticka varje år.
Väcker lite nyfikenhet hos mig iaf
Citera
2020-11-15, 17:52
Medlem
duden83s avatar
Citat:

Frågan är vilken som betalar ut om något händer.
Kan väl till och med vara en nackdel att ha så många tänker jag för då är det inte klart vilken av de tre som ska gälla. Alla tre lär väl inte gälla samtidigt.
Sedan ser det kanske suspekt ut. Så de kanske blir mindre villiga att betala.
(Men jag gissar bara här. )
Citera
2020-11-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Planerar ni att dö inom en snar framtid?
Måste kosta skjortan att ha 6st livsförsäkringar ligga och ticka varje år.
Väcker lite nyfikenhet hos mig iaf

Nej, ingen av oss planerar att dö. Jag och sambon är runt 30-strecket, så premien är inte så fasligt hög ännu. Vi betalar ca 5400kr/år totalt, men det tycker vi är värt det.

Vi fick rådet att ta extra höjd om en av oss går bort, kanske behöver en av oss gå ner i halvtid, eller sluta arbeta helt under en period, främst för barnens skull. Hälften av beloppet tar bort vårt resterande bolån (om man vill) andra halvan blir för att täcka det löpande inkomstbortfallet, ungefär så har vi tänkt. Värdepapper och andra tillgångar, inte medräknat, utan blir mer som en extra buffert.
Citera
2020-11-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Frågan är vilken som betalar ut om något händer.
Kan väl till och med vara en nackdel att ha så många tänker jag för då är det inte klart vilken av de tre som ska gälla. Alla tre lär väl inte gälla samtidigt.
Sedan ser det kanske suspekt ut. Så de kanske blir mindre villiga att betala.
(Men jag gissar bara här. )

Livsförsäkringar fungerar inte som vanliga försäkringar där det kan bli tvister mellan bolagen. Livsförsäkringar är helt fristående och det är inga problem att ha i flera bolag. Att ha i några stycken skall inte vara några problem. Däremot skulle man teckna kanske tio stycken håller jag med om att det skulle vara suspekt.

Det man ser i vårt fall är också beloppet, vi skulle kunna ha allt hos samma bolag, men premiern sticker då iväg. Därför vi valde att separera.
Citera
2020-11-15, 18:21
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Livsförsäkringar fungerar inte som vanliga försäkringar där det kan bli tvister mellan bolagen. Livsförsäkringar är helt fristående och det är inga problem att ha i flera bolag. Att ha i några stycken skall inte vara några problem. Däremot skulle man teckna kanske tio stycken håller jag med om att det skulle vara suspekt.

Det man ser i vårt fall är också beloppet, vi skulle kunna ha allt hos samma bolag, men premiern sticker då iväg. Därför vi valde att separera.

OK, det visste jag inte. Intressant.
Ja, men då så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in