• 1
  • 2
2020-11-15, 01:59
Medlem
Hej

Jag har en skuld hos kronofogden och long story short, jag vill inte betala den!

På grund av min situation med kronofogden, så kan jag inte göra något investment wise...

Jag kan inte handla med aktier, jag kan inte sätta in pengar på diverse konton.
Jag kan inte göra något, tack vare clearingorganisationer så kommer kronofogden att vilja sätta klorna på allt jag äger.

Hursomhelst så lyckades jag på något sätt skapa en Daysee liknande chain med "överföringar" av likvida medel mellan olika bankkonto, självklart blev jag flaggad av min bank och har inte längre någon bank, dock så hann jag ta ut mina cash.

Nu till min fråga.

Jag har läst lite på vad kronofogden kan utmäta och listan är lång, de kan bland annat utmäta följande.

Kontanta medel, det vill säga pengar.
Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar, till exempel skatteåterbäring.
Lön. Vi kan besluta att en del av den skuldsattas inkomst ska gå direkt till oss -för att minska skulderna. Om löneutmätningen förväntas ge så mycket pengar att skulderna blir betalda inom tre månader, utmäter vi vanligen inte fler tillgångar.
Fondandelar och aktier. När vi utmäter fondandelar och aktier meddelar vi banken eller Euroclear. Där registreras att egendomen är utmätt.
Övrig lös egendom.
Fast egendom som en villa, ett fritidshus eller en industrifastighet. Fastigheter kan utmätas om den skuldsatta inte betalar de lån fastigheten är pantsatt för. Men den kan också utmätas för andra skulder. Innan en fastighet blir utmätt frågar vi den som lämnat in en ansökan om hen vill att den ska utmätas eller inte.
Skepp och flygplan.

Rent konkret så undrar jag om det finns någon där ute som kan komma med några råd och tips på hur jag kan komma undan kronofogden, tex i situationer när det gäller att handla med finansiella tillgångar?

Sedan undrar jag om valutahandel kan klassas som något som kronofogden kan bli lite sugen på? Jag antar att det gör det, dock är jag inte säker på det.

Jag är oerhört tacksam om det finns någon som kan komma med några konkreta tips avseende min situation, förutom att "betala skulden".

Hittills så har jag endast kommit att tänka på att starta ett AB, eller köpa ett lagerbolag med bra historik, men jag vet inte om detta räcker för att stoppa kronofogden, ifrån att vilja ta my shit.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2020-11-15 kl. 02:03.
2020-11-15, 02:15
Medlem
Kronofogden har en hel sida om just detta;

Citat:
Utmätning

Om den som är skyldig dig pengar inte kan betala, kan vi göra en utmätning. En utmätning innebär att vi beslutar att något av den skuldsattas egendom ska tas om hand och säljas för att betala skulden.

En utmätning följer en viss ordning och vi försöker alltid i första hand att utmäta det som är till minst skada för den skuldsatta. Det finns exempelvis egendom som inte kan utmätas eftersom den skuldsatta behöver den för sitt uppehälle.
Vad händer när vi utmäter?

En utmätning börjar med att vi utreder vilka tillgångar den skuldsatta har. I samband med det kan vi fråga olika myndigheter, företag eller personer om information. Vi kan också komma till den skuldsattas bostad. Syftet är att undersöka om det finns tillgångar som går att utmäta.

Om det finns tillgångar säljer vi eller någon vi har anlitat den egendom vi har utmätt. Är det fråga om utmätning av lön betalar arbetsgivaren in pengarna till oss. Pengarna går till att betala skulden.
När kan vi utmäta?

För att vi ska kunna utmäta måste följande förutsättningar vara uppfyllda:

Egendomen ska tillhöra den skuldsatta. Vi förutsätter att hen äger egendom som finns i hens besittning, exempelvis bostaden. Om någon annan äger egendom som finns i bostaden, måste denna person eller den skuldsatta kunna bevisa det. Finns egendomen på andra ställen, måste vi kunna bevisa att den ägs av den skuldsatta.
Egendomen ska kunna säljas.
Egendomen ska ha ett ekonomiskt värde
Överskottet efter försäljning måste vara försvarligt, det vill säga när kostnaderna för försäljningen är avdragna ska det som blir kvar av utmätningen ge ett rimligt överskott till skulderna.
Tillgångar som hör ihop får inte skiljas åt utan särskilda skäl. Anledningen är att tillgångarna ofta är värda mer tillsammans än om de säljs var för sig. Vi kan alltså inte utmäta enbart inombordsmotorn i en motorbåt, även om motorns värde i sig täcker skulden.

Vad utmäter vi och i vilken ordning?

Normalt gäller att vi utmäter i den här ordningen:

Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar, till exempel skatteåterbäring.
Lön. Vi kan besluta att en del av den skuldsattas inkomst ska gå direkt till oss för att minska skulderna. Om löneutmätningen förväntas ge så mycket pengar att skulderna blir betalda inom tre månader, utmäter vi vanligen inte fler tillgångar.
Fondandelar och aktier. När vi utmäter fondandelar och aktier meddelar vi banken eller Euroclear. Där registreras att egendomen är utmätt.
Övrig lös egendom.
Fast egendom som en villa, ett fritidshus eller en industrifastighet. Fastigheter kan utmätas om den skuldsatta inte betalar de lån fastigheten är pantsatt för. Men den kan också utmätas för andra skulder. Innan en fastighet blir utmätt frågar vi den som lämnat in en ansökan om hen vill att den ska utmätas eller inte.
Skepp och flygplan.

Finns det något vi undviker att utmäta?

Vi försöker i det längsta undvika att utmäta bostäder, men i vissa fall krävs det för att skulden ska kunna betalas, även om det rör sig om en mindre skuld. En förutsättning är att en försäljning ger ett överskott efter att alla kostnader för försäljningen är betalda, och att åtgärden att utmäta är proportionerlig. Proportionalitet handlar om att vi gör en bedömning av att nyttan av åtgärden är större än konsekvenserna för den som berörs.
Finns det något vi inte utmäter?

En del saker får vi inte utmäta. I vissa fall beror det på att den skuldsatta eller hens familj behöver dem för att klara sitt uppehälle. Sådan egendom kallas beneficieegendom.

Vi kan utmäta pengar, banktillgodohavanden och fordringar om det inte framgår att de behövs till mat, hyra, kläder och andra nödvändiga utgifter den närmaste månaden. Även utgifter för resor eller särskild vård kan räknas in. Vad som räknas som beneficium avgörs utifrån varje individs situation. Det är vanligt att följande räknas som beneficieegendom:

Kläder. Dyrare pälsar och liknande kan däremot utmätas.
Glasögon, en "normal" klocka och enklare smycken.
Möbler och annat som är nödvändigt för ett hem.
Specialutrustning som behövs på grund av funktionsnedsättning.
https://kronofogden.se/Utmatning3.html
2020-11-15, 02:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hej

Jag har en skuld hos kronofogden och long story short, jag vill inte betala den!

På grund av min situation med kronofogden, så kan jag inte göra något investment wise...

Jag kan inte göra något, tack vare clearingorganisationer så kommer kronofogden att vilja sätta klorna på allt jag äger.

Hursomhelst så lyckades jag på något sätt skapa en Daysee liknande chain med "överföringar" av likvida medel mellan olika bankkonto, självklart blev jag flaggad av min bank och har inte längre någon bank, dock så hann jag ta ut mina cash.

Nu till min fråga.

Jag har läst lite på vad kronofogden kan utmäta och listan är lång, de kan bland annat utmäta följande.

Lön. Vi kan besluta att en del av den skuldsattas inkomst ska gå direkt till oss -för att minska skulderna. Om löneutmätningen förväntas ge så mycket pengar att skulderna blir betalda inom tre månader, utmäter vi vanligen inte fler tillgångar.
Övrig lös egendom.
Skepp och flygplan.

Rent konkret så undrar jag om det finns någon där ute som kan komma med några råd och tips på hur jag kan komma undan kronofogden, tex i situationer när det gäller att handla med finansiella tillgångar?

Sedan undrar jag om valutahandel kan klassas som något som kronofogden kan bli lite sugen på? Jag antar att det gör det, dock är jag inte säker på det.

Jag är oerhört tacksam om det finns någon som kan komma med några konkreta tips avseende min situation, förutom att "betala skulden".

Hittills så har jag endast kommit att tänka på att starta ett AB, eller köpa ett lagerbolag med bra historik, men jag vet inte om detta räcker för att stoppa kronofogden, ifrån att vilja ta my shit.

Det är inte din shit om du har skulder du måste betala. Men vill du komma undan är mitt konkreta tips att sticka till ett land som inte har utlämningsavtal, för här kommer du inte få någon ro från kronkalle.
2020-11-15, 02:31
Medlem
Lagerbolag med bra historik är ett oxymoron, då dessa inte har någon historik.

Betala din skulder, det kommer inte att bli lättare att slippa.
2020-11-15, 02:39
Medlem
Citat:
Hej

Nu till min fråga.

Övrig lös egendom.
Skepp och flygplan.

Det bästa sättet att undvika kronofogden är att betala skulderna.
Förstår att du tycker alla är idioter, men vi klarar oss i alla fall hyggligt utan att behöva ha affärer ihop med kronis.
2020-11-15, 02:40
Medlem
Enklaste är väl att du skaffar dig en bulvan som äger dina tillgångar på pappret.
2020-11-15, 02:51
Medlem
Citat:

Ja. Om du betalar dina skulder så slipper du ha dom hasandes efter dig. Svårare än så är det inte.

Dessutom, om du för över pengar till ett AB för att undanhålla pengarna från KFM så kan jag berätta att det inte heller fungerar. KFM har möjligheter att kräva ut dom pengarna ändå.

Inte heller hjälper det att fly till ett annat land. Det är bara en tidsfråga innan KFM lyckats nå fram med sina långa klor då med, fast med det aktuella landets motsvarighet till KFM. Eller ja, det skulle möjligen vara om du sticker till Turkmenistan eller Gaza då.

Dina aktieaffärer verkar ju inte ha gått så värst bra historiskt, så du gör nog bäst i att hålla dig ifrån "investeringar". Knega på och betala skulderna!
2020-11-15, 02:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Försök inte utsmarta kronkalle. Du kommer förlora. Om du vore smart nog att inte hamna i deras klor hade du inte gjort det. Ta ditt kast och betala sedan kanske nästa gång är du smartare och inte ens hamnar under deras radar.
2020-11-15, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Försök inte utsmarta kronkalle. Du kommer förlora. Om du vore smart nog att inte hamna i deras klor hade du inte gjort det. Ta ditt kast och betala sedan kanske nästa gång är du smartare och inte ens hamnar under deras radar.

Jag hamnade i deras händer pga en oförutsedd situation.

Jag gillar inte dem, de är för uppkäftiga och helt enkelt skitfolk.
2020-11-15, 03:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag hamnade i deras händer pga en oförutsedd situation.

Jag gillar inte dem, de är för uppkäftiga och helt enkelt skitfolk.

Hör dig. Japp så det är. Man vill ju inte ha med dessa att göra. Oförutsedd är det alltid. Men ibland tar sig livet dit. Om är det bara att försöka betala sedan hoppas man får träffa nåra trevliga därifrån. Även om det tyvärr är sällsynt.
2020-11-15, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja. Om du betalar dina skulder så slipper du ha dom hasandes efter dig. Svårare än så är det inte.

Dessutom, om du för över pengar till ett AB för att undanhålla pengarna från KFM så kan jag berätta att det inte heller fungerar. KFM har möjligheter att kräva ut dom pengarna ändå.

Inte heller hjälper det att fly till ett annat land. Det är bara en tidsfråga innan KFM lyckats nå fram med sina långa klor då med, fast med det aktuella landets motsvarighet till KFM. Eller ja, det skulle möjligen vara om du sticker till Turkmenistan eller Gaza då.

Dina aktieaffärer verkar ju inte ha gått så värst bra historiskt, så du gör nog bäst i att hålla dig ifrån "investeringar". Knega på och betala skulderna!

"historiskt" haha varifrån har du fått det.

Jag har kammat hem jävligt mycket cash på senaste tiden, speciellt sedan det här med corona.
Men ja vill etablera mig på den svenska börsen och figurera där.
Men det går inte.

Du verkar vara väldigt pro kronofogden.

Jag kan inte förstå hur folk gillar kronofogden, de är fan de värsta människorna på planeten.
De har ingen empati, inga känslor de är iskalla och gillar att trycka på folk, de är fan översittare.
2020-11-15, 04:00
Medlem
All den tid du lägger på att undvika kronofogden, till vad för nytta?
Lägg samma tid på att utveckla ditt företag istället. Du kommer tjäna på det.

Du kommer alltid få hålla på o gömma dig o tramsa runt.
Mår du bra av detta?
Vill du aldrig kunna äga ett hus, en bil, ett företag, kunna handla som normala människor o äga saker?

Betala o gå vidare med ditt liv.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in