• 1
  • 2
2020-11-14, 12:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har köpt en kamera Canon EOS 500D som jag ska använda på jobbet för att ta bilder som sedan ska laddas upp i en databas genom en dator.

Problemet är att när jag kopplar kameran till datorn (Windows 10) ser jag bilderna på minneskortet utan problem, men jag kan bara öppna 2, ibland 3, foton innan jag plötsligt inte kan öppna fler. Det spelar ingen roll vilket program jag använder för att öppna filerna och när det väl hängt sig kan jag inte heller radera eller kopiera någonting.

Det spelar ingen roll om filerna är i formatet .cr2 eller jpg och inte heller filernas storlek. Det hjälper inte heller att vänta mellan filöppningarna för att datorn ska på lång tid på sig att tänka klart. Det är inga problem om jag tar ut minneskortet och sätter det direkt i datorns kortläsare, utan detta gäller bara om jag kopplat kameran med minneskortet i direkt till datorn med USB-sladd. Jag har testat två olika USB-sladdar och två olika datorer med Windows 10 med samma resultat.

Stänger jag av kameran och sätter på den, eller om jag tar ut och sätter i sladden igen nollställs problemet och jag kan öppna 2 foton till innan det hänger sig på nytt.

Jag vill gärna hitta en permanent fix för detta. Kameran kommer att användas av många olika personer på många olika datorer och jag vill helst inte behöva agera ständig support när de andra användarna råkar ut för samma problem.
Citera
2020-11-14, 12:29
Medlem
sommarlovs avatar
Försöker du öppna bilderna direkt på minneskortet, eller kopierar du dom till datorn först?
Citera
2020-11-14, 12:44
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Försöker du öppna bilderna direkt på minneskortet, eller kopierar du dom till datorn först?

Direkt på minneskortet när det sitter i kameran. Jag kan kopiera bilderna till datorn och öppna dem där utan problem, men det vill jag helst inte göra på jobbet eftersom originalbilderna ska raderas så fort de är uppladdade till databasen. Tempot på jobbet är också högt, så det får inte ta för lång tid att få in bilderna då vi jobbar i realtid med de som ska titta på bilderna i databasen på distans.
Citera
2020-11-14, 12:55
Medlem
xposures avatar
Kan ärligt talat inte hjälpa dig eftersom jag nästan aldrig gjort processen med att koppla in kameran till datorn eftersom detta alltid varit en seg process med en krånglig programvara.
Be jobbet köpa in minneskortläsare till samtliga datorer som ska använda kameran.
Citera
2020-11-14, 13:18
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Kan ärligt talat inte hjälpa dig eftersom jag nästan aldrig gjort processen med att koppla in kameran till datorn eftersom detta alltid varit en seg process med en krånglig programvara.
Be jobbet köpa in minneskortläsare till samtliga datorer som ska använda kameran.

Det låter som bästa iden om det inte funkar med sladden direkt. Hoppas det inte sliter på kameran och minneskortet för mycket bara eftersom det blir en hel del utplockande och instoppande på en arbetsdag.

Om ni undrar exakt vad kameran ska användas till handlar det om att inom vården ta bilder på patienters hudförändringar som sedan ska bedömas på distans av hudläkare. Allt ska ske med patienten på plats under ett och samma besök, varför det är viktigt att det flyter på.
Citera
2020-11-14, 13:24
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det låter som bästa iden om det inte funkar med sladden direkt. Hoppas det inte sliter på kameran och minneskortet för mycket bara eftersom det blir en hel del utplockande och instoppande på en arbetsdag.

Om ni undrar exakt vad kameran ska användas till handlar det om att inom vården ta bilder på patienters hudförändringar som sedan ska bedömas på distans av hudläkare. Allt ska ske med patienten på plats under ett och samma besök, varför det är viktigt att det flyter på.

Det sliter garanterat mer på kameran om den ska jobba tillsammans med minneskortet.
Minneskort är en förbrukningsvara som oavsett kommer gå sönder förr eller senare.
För den typen av bruk så behövs inga höghastighetskort och ni kan köpa dem billigt i bulk.
Se till att alltid formatera minneskorten när de ska tömmas, aldrig radera dem enskilt via kameran.
Detta även om en bild blev oskarp/underexponerad etc.
Detta gjorde jag tidigare och det blev skrot av det kortet och viktiga bilder försvann från en plåtning.
Citera
2020-11-14, 13:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Det sliter garanterat mer på kameran om den ska jobba tillsammans med minneskortet.
Minneskort är en förbrukningsvara som oavsett kommer gå sönder förr eller senare.
För den typen av bruk så behövs inga höghastighetskort och ni kan köpa dem billigt i bulk.
Se till att alltid formatera minneskorten när de ska tömmas, aldrig radera dem enskilt via kameran.
Detta även om en bild blev oskarp/underexponerad etc.
Detta gjorde jag tidigare och det blev skrot av det kortet och viktiga bilder försvann från en plåtning.

Är det för att man inte ska slita på samma sektorer på kortet hela tiden?

Vi kommer att ta mellan 2-10 bilder per patient och radera dem direkt från kortet när de blivit uppladdade för att inte riskera förväxling.

Bäst då att vi köper massor av små och billiga minneskort som vi slänger när de går sönder. Det är inte hela världen om någon bild skulle försvinna för oss, för då kan vi alltid improvisera.
Citera
2020-11-14, 13:39
Medlem
xposures avatar
Citat:
Är det för att man inte ska slita på samma sektorer på kortet hela tiden?

Vi kommer att ta mellan 2-10 bilder per patient och radera dem direkt från kortet när de blivit uppladdade för att inte riskera förväxling.

Bäst då att vi köper massor av små och billiga minneskort som vi slänger när de går sönder. Det är inte hela världen om någon bild skulle försvinna för oss, för då kan vi alltid improvisera.

Du kan läsa lite om varför här: https://www.diyphotography.net/not-d...-using-camera/

Ja, det låter smidigast.
Är det tänkt att ni ska fota JPG eller RAW?
Kör ni enbart JPG så ser jag inga problem alls i att små minneskort kommer räcka gott och väl med små kort.
Sådana kort är inte längre av intresse för den stora massan och de vräks bort till en spottstyver.
Citera
2020-11-14, 13:57
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Du kan läsa lite om varför här: https://www.diyphotography.net/not-d...-using-camera/

Ja, det låter smidigast.
Är det tänkt att ni ska fota JPG eller RAW?
Kör ni enbart JPG så ser jag inga problem alls i att små minneskort kommer räcka gott och väl med små kort.
Sådana kort är inte längre av intresse för den stora massan och de vräks bort till en spottstyver.

Vi kommer nog använda jpg av kompatibilitetsskäl, men skulle vi använda RAW kommer vi ändå inte upp i mer än 200 MB bilder innan det är dags att radera.

Jag har medvetet köpt den här billiga kameran eftersom det är ett pilotprojekt där vi ska se vad som fungerar och inte fungerar. När vi haft sönder den utvärderar vi vilka problem vi haft och ser exakt vad vi behöver satsa på kvalitetsmässigt nästa gång.

Vi kommer också använda kameran med ett dermatoskop specifikt för att ta närbilder på hudförändringar.

https://www.heine.com/fileadmin/acce...ings_EN_GB.pdf

Bara adaptern som fäster dermatoskopet i kameran kostar 5 gånger mer än vad själva kamerahuset gjorde, så kameran och minneskorten är den lilla kostnaden just nu, men det är viktigt att allt fungerar och att alla vet hur utrustningen ska skötas om innan vi köper något dyrt.
Citera
2020-11-14, 14:08
Medlem
xposures avatar
Citat:
Vi kommer nog använda jpg av kompatibilitetsskäl, men skulle vi använda RAW kommer vi ändå inte upp i mer än 200 MB bilder innan det är dags att radera.

Jag har medvetet köpt den här billiga kameran eftersom det är ett pilotprojekt där vi ska se vad som fungerar och inte fungerar. När vi haft sönder den utvärderar vi vilka problem vi haft och ser exakt vad vi behöver satsa på kvalitetsmässigt nästa gång.

Vi kommer också använda kameran med ett dermatoskop specifikt för att ta närbilder på hudförändringar.

https://www.heine.com/fileadmin/acce...ings_EN_GB.pdf

Bara adaptern som fäster dermatoskopet i kameran kostar 5 gånger mer än vad själva kamerahuset gjorde, så kameran och minneskorten är den lilla kostnaden just nu, men det är viktigt att allt fungerar och att alla vet hur utrustningen ska skötas om innan vi köper något dyrt.

Nämen dåså!
Intressant teknik!
Skulle egentligen inte tro att ni behöver så mycket bättre kamera för det bruket ändå!

Men hur fungerar det med ljus?
Är det en blixt eller ett fast ljus?
Blixt fryser rörelsen så det borde fungera någorlunda, men fast ljus gör det inte.
Jag blir lite tveksam på att det står att man ska ställa slutaren på 1/40s vid fast ljus eftersom det är väldigt svårt att få knivskarpt med en såpass lång slutare.
Använder ni nån form av stativ?
Sen beror det ju även på patientens hudtoner också skulle jag gissa.
Citera
2020-11-14, 14:19
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Nämen dåså!
Intressant teknik!
Skulle egentligen inte tro att ni behöver så mycket bättre kamera för det bruket ändå!

Men hur fungerar det med ljus?
Är det en blixt eller ett fast ljus?
Blixt fryser rörelsen så det borde fungera någorlunda, men fast ljus gör det inte.
Jag blir lite tveksam på att det står att man ska ställa slutaren på 1/40s vid fast ljus eftersom det är väldigt svårt att få knivskarpt med en såpass lång slutare.
Använder ni nån form av stativ?
Sen beror det ju även på patientens hudtoner också skulle jag gissa.

Bilderna vi får kommer se ut exempelvis så här, som det här basaliomet där diagnosen lätt kan ställas genom de förgrenade blodkärlens utseende:

https://www.topdoctors.co.uk/files/I...b925bbab96.jpg

Dermatoskopet har sin egen ljuskälla som lyser med polariserat ljus några mm ned i huden, vilket är syftet med batteriet som kopplas in genom sladden på sidan. Vi håller kameran i handen och håller dermatoskopet mot patientens hud, där vi lägger en gel emellan för att förbättra optiken. Inget ljus tränger in från sidorna.

Sedan kommer vi ta orienterande bilder på avstånd också, men det är mest för att vi inte ska blanda ihop närbilderna så man inte råkar operera bort fel förändring, etc men där är kvaliteten inte så viktig så jag kommer bara använda kamerans medföljande objektiv.
Citera
2020-11-14, 14:24
Medlem
xposures avatar
Citat:
Bilderna vi får kommer se ut exempelvis så här, som det här basaliomet där diagnosen lätt kan ställas genom de förgrenade blodkärlens utseende:

https://www.topdoctors.co.uk/files/I...b925bbab96.jpg

Dermatoskopet har sin egen ljuskälla som lyser med polariserat ljus några mm ned i huden, vilket är syftet med batteriet som kopplas in genom sladden på sidan. Vi håller kameran i handen och håller dermatoskopet mot patientens hud, där vi lägger en gel emellan för att förbättra optiken. Inget ljus tränger in från sidorna.

Sedan kommer vi ta orienterande bilder på avstånd också, men det är mest för att vi inte ska blanda ihop närbilderna så man inte råkar operera bort fel förändring, etc men där är kvaliteten inte så viktig så jag kommer bara använda kamerans medföljande objektiv.

Aha, då fattar jag!
Häftigt!
Onekligen en intressant teknik som jag förstår att ni har god hjälp utav!

Tack för att du delar med dig!

Tänk på att det medföljande kitobjektivet inte är värst hållbart!
Vill ni ha ett som håller i åratal så rekommenderar jag ett fast EF 50mm f/1,4 USM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in