• 1
  • 2
2020-11-13, 22:48
Medlem
Börjar Sverige spåra ur fullständigt, såg en färdig rätt där det stod Köttfria köttbullar, jättesmart verkligen, vad kommer härnäst?
Senast redigerad av fg890 2020-11-13 kl. 23:15.
Citera
2020-11-13, 22:55
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Vad tycker du de borde hetat för att attrahera samma målgrupp som köttbullar då?
Citera
2020-11-13, 22:56
Bannlyst
Det bör faktiskt kunna klassas som vilseledande marknadsföring. En köttbulle är gjord av kött och inte soja eller nåt annat. Som att kalla en dieselfri bil för dieselbil.
Citera
2020-11-13, 23:02
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Det bör faktiskt kunna klassas som vilseledande marknadsföring. En köttbulle är gjord av kött och inte soja eller nåt annat. Som att kalla en dieselfri bil för dieselbil.

Är det verkligen så vilseledande när de står att de är köttfria..?
Citera
2020-11-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Vad tycker du de borde hetat för att attrahera samma målgrupp som köttbullar då?
varför ska dom attrahera samma målgrupp som köttbullar, kött och veganmat är helt olika mat som du vet.
Citera
2020-11-13, 23:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fg890
varför ska dom attrahera samma målgrupp som köttbullar, kött och veganmat är helt olika mat som du vet.

För att öka försäljningen? Jag har faktiskt en påse såna i frysen. Just för att jag vill pröva. Man fattar grejen liksom. Hade det stått veganbullar hade jag nog inte köpt.
Citera
2020-11-13, 23:09
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fg890

Finns massvis med anledningar till varför folk avstår från att äta kött. Det kan vara på grund av att de inte gillar smaken eller att de inte tycker om hur djur föds upp enbart för att slaktas. Eller på grund av miljön, etc. Då är det bra med köttfria alternativt för de som vill fortsätta laga liknande måltider.

Helt olika är de inte längre då vi just nu diskuterar köttsubstitut...
Citera
2020-11-13, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Generellt ska tvetydiga meningar undvikas. Det skulle ALDRIG gå igenom i USA, företaget hade blivit stämt direkt. Man måste definiera vad köttfritt är, hur tokigt det än låter.
Citera
2020-11-13, 23:12
Medlem
Instämmer med TS.
Fick med mig denna styggelse av misstag senast jag handlade. Paketet åkte i soptunnan.

Borde kallas något annat.
Citera
2020-11-13, 23:24
Medlem
Vegobollar?
Citera
2020-11-13, 23:39
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Har precis varit uppe i EU, ska man för kalla korv utan kött för korv osv...

Jag tycker EU för en gångs skull gör rätt, KÖTTbullar och korv ska innehålla kött.
Sojaprodukter kan man kalla för något annat, som hälsobullar och sojaballar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...namnforbud-for
Citera
2020-11-13, 23:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Kött i sammanhanget refererar till nöt eller griskött, köttfria kan således vara kyckling eller fiskkött om de fortfarande är köttbullar. Ja, det är missvisande. Vegetariska köttbullar är väl gångbart, men att betona att det traditionella köttet inte ligger kvar i köttbullarna bjuder in på mången andra ting än vegetariska.

Dessutom finns ju risken att man råkar köpa dem istället för riktiga köttbullar, ve och fasa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in