2020-11-13, 22:30
Medlem
Jag loggade in på mitt skattekonto för min enskilda firma, som inte är verksam, pga. jag har flyttat över all verksamhet till mitt AB.

Det enda min EF gör är att den leasar ut bilar till mitt AB.

Nu såg jag på mitt Skattekonto: https://imgur.com/a/Og8LbYI

Min revisor gjorde några ändringar igår som nu kan se. Har försökt nå henne idag, men ingen respons.

Min fråga är då vad fasiken är det jag förväntas betala 25000 skatt för? Kan det vara så att revisorn har gjort misstag? Jag betalar ju all min personliga skatt (och alla mina anställdas) från mitt AB.

Tacksam för svar.
Citera
2020-11-13, 22:32
Medlem
bithaxs avatar
Degen ska in. Bara att pröjsa.
Citera
2020-11-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Degen ska in. Bara att pröjsa.

Vad är det min EF blir beskattad på? Har ju 0 i intäkter/vinst. Den är ju inte verksam öht.
Citera
2020-11-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Vad är det min EF blir beskattad på? Har ju 0 i intäkter/vinst. Den är ju inte verksam öht.

Du ska betala "svensk-skatten". Antagligen blir du schablonbeskattad pga bilarna. Använder du bilarna privat så kan du räkna med att förmånsbeskatta privat dessutom.
Citera
2020-11-13, 23:08
Medlem
Preliminärskatt är inte samma sak som slutgiltiga skatten.

Man tjänar inte pengar på att försöka driva företag i Sverige om man inte lyckas driva in riktigt bra med pengar. Det är bättre att gå på bidrag. Gå med i nån A-kassa för företagare så du har nånting när du lägger ner firman.
Citera
2020-11-13, 23:14
Medlem
Citat:
Jag loggade in på mitt skattekonto för min enskilda firma, som inte är verksam, pga. jag har flyttat över all verksamhet till mitt AB.

Det enda min EF gör är att den leasar ut bilar till mitt AB.

Nu såg jag på mitt Skattekonto: https://imgur.com/a/Og8LbYI

Min revisor gjorde några ändringar igår som nu kan se. Har försökt nå henne idag, men ingen respons.

Min fråga är då vad fasiken är det jag förväntas betala 25000 skatt för? Kan det vara så att revisorn har gjort misstag? Jag betalar ju all min personliga skatt (och alla mina anställdas) från mitt AB.

Tacksam för svar.
Det är skatt för inkomståret 2019. Och det är skatten på hela din inkomst dvs både resultatet i den enskilda firman och resten av din ekonomi. Den enskilda firman har ju ingen separat beskattning.

Om din EF leasar ut bilar så är den näppeligen overksam.
Citera
2020-11-14, 13:18
Medlem
Citat:
Antagligen har du eller den som reggade firman angett en förväntad inkomst, det är ju den som prel-skatten beräknas på. Har du inga inkomster får du tillbaka pengarna nästa år.

Antingen betalar ni eller så ändrar ni förväntade inkomsten till ett lågt belopp. Men det kan bli lite problem hos skv om man inte har någon inkomst alls. Begreppet "vilande firma" finns inte längre.
Citera
2020-11-14, 17:01
Medlem
elbels avatar
Nånstans måste polikernas lön komma ifrån

Skämt asidå, fråga din revisor
Citera
2020-11-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det är skatt för inkomståret 2019. Och det är skatten på hela din inkomst dvs både resultatet i den enskilda firman och resten av din ekonomi. Den enskilda firman har ju ingen separat beskattning.

Om din EF leasar ut bilar så är den näppeligen overksam.

Undrade just om någon lite mer kunnig skulle dyka upp. Yes, kvarskatt på ca 25K för 2019.
Citera
2020-11-14, 22:34
Medlem
Pianotangents avatar
Hur många år hade du firman? Har du tidigare år, för 5 år sen, haft en periodiseringsfond så måste du skatta upp den nu.
Sådana saker påverkar.
Citera
2020-11-15, 09:47
Medlem
TS: Hur kan du påstå att EF är overksam när du får tillbaka moms på 2800 för perioden juli-september 2020? Din debiterade preliminärskatt är c:a 14 400 för i år.

Jag säger som andra; ta ett snack med din redovisningskonsult eller revisor så du får grepp om vad som sagts och gjorts med din prel-skatt. Det vore synd om du får en obehaglig överraskning i din deklaration nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in