• 1
  • 2
2020-11-13, 08:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hejsan.

Jag hade en fundering. Jag har börjat gilla ordet killgissa. Hatade det verkligen till en början, men har på min arbetsplats börjat se att det fått lite annan betydelse, än den tilltänkta.

Jag använder det numera ganska ofta, när jag drar slutsatser som är rimliga, och arbetar in ordet i daglig konversation. På så sätt har jag ofta rätt (inte alltid) men kan ändå friskriva mig från felaktiga konsekvenser när det inte slår rätt ut.

Har jag rätt blir jag ju den smarta liraren som kan tänka till massa och få rätt, och har jag fel var det ju en killgissning och kan inte ligga till min last så mycket.

Jag har börjar inse att det är ett praktiskt ord, som stiger i rang. Är det bara jag som känner så? Kommer ordet bli ett ord som slutar tvärtemot den tilltänkta meningen?
Senast redigerad av Gulsmurf2 2020-11-13 kl. 09:15.
Citera
2020-11-13, 08:45
Medlem
Carpedijems avatar
Gissar på att du använder ordet ”hen” lika mycket? Du äter glutenfritt och bara vegansk mat.

Inom två år har du säkerligen bytt kön också.

Vad vet jag, jag bara killgissar lite.
Citera
2020-11-13, 08:47
Medlem
Pengabingens avatar
Det är ett ord som skapats av feminister i syfte att nedvärdera männens åsikt, dessa män har svalt betet och cuckar nu ner sig till den grad att påpeka att deras analys som man är mindre värd än en kvinnas eftersom den med större möjlighet är fel och du sa det själv.
Citera
2020-11-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hejsan.

Jag hadde en fundering. Jag har börjat gilla ordet killgissa. Hatade det verkligen till en början, men har på min arbetsplats börjat se att det fått lite annan betydelse, än den tilltänkta.

Jag använder det numera ganska ofta, när jag drar slutsatser som är rimliga, och arbetar in ordet i daglig konversation. På så sätt har jag ofta rätt (inte alltid) men kan ändå friskriva mig från felaktiga konsekvenser när det inte slår rätt ut.

Har jag rätt blir jag ju den smarta liraren som kan tänka till massa och få rätt, och har jag fel var det ju en killgissning och kan inte ligga till min last så mycket.

Jag har börjar inse att det är ett praktiskt ord, som stiger i rang. Är det bara jag som känner så? Kommer ordet bli ett ord som slutar tvärtemot den tilltänkta meningen?
Jag tror att TS har alldeles rätt här, order var från börja något man kunde ta till när någon, oftast en man, uttalade sig om saker han inte hade en aning om oftast till en kvinna som var expert in området. Tyvärr en inte alldeles vanlig företeelse.
Men om man gör som TS så erövrar man ordet för egen del och det får en liten annorlunda betydelse. Så kan man göra med många ord om man vill, mycket effektivt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Hejsan.

Jag hadde en fundering. Jag har börjat gilla ordet killgissa. Hatade det verkligen till en början, men har på min arbetsplats börjat se att det fått lite annan betydelse, än den tilltänkta.

Det är alltså ett ord som beskriver att när någon förklarar så framstår det som personen förklarar vet vad den pratar om men inte har en aning.
Så hur kan det framstå som att du vet om du själv säger att du gissar?

En del använder ordet ironiskt för att påpeka att folk inte ska ta de som de säger med allvar.
Ser verkligen inte någon större fördel med att säga att man killgissar när man kan säga "jag antar/förmodar/tror".
Allt vad det är ett ord som försöker påpeka att det är typiskt män/killar att prata bullshit, så förklara gärna vad som är praktiskt eller hur det stiger i rang.
Citera
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hejsan.

Att använda ordet, även på ditt sätt (som ju i ärlighetens namn egentligen inte skiljer sig något från hur ordet är tänkt att användas), är att normalisera identitetspolitik och extrem vänsterpolitik. Identitetspolitik är en cancer på samhällskroppen. Nej, jag använder inte ordet och det växer inte på mig.
Citera
2020-11-13, 08:59
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Det är ett ord som skapats av feminister i syfte att nedvärdera männens åsikt, dessa män har svalt betet och cuckar nu ner sig till den grad att påpeka att deras analys som man är mindre värd än en kvinnas eftersom den med större möjlighet är fel och du sa det själv.

+1

Håller med fullständigt.
Avskyr det påhittade ordet och mesarna som använder det.
Citera
2020-11-13, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen

Det är delvis rätt...
Men just nu är du ett exempel på vad killgissa är, du pratar som att du vet vad killgissa är men i själva verket har du förstått det fel.
Det rör sig inte om själva analysen, det rör sig om hur man utrycker sig på ett sätt som att man har rätt när man i själva verket gissar.

"Killgissning
Att beskriva något som om att det är blytung fakta fast det egentligen är en gissning eller ett antagande"

https://spraktidningen.se/nyorden/killgissning
Citera
2020-11-13, 09:11
Medlem
Clawdices avatar
Jätteroligt.

Det fanns redan ett ord för "Killgissa", nämligen "gissa", med exakt samma innebörd.
Citera
2020-11-13, 09:11
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är delvis rätt...
Men just nu är du ett exempel på vad killgissa är, du pratar som att du vet vad killgissa är men i själva verket har du förstått det fel.
Det rör sig inte om själva analysen, det rör sig om hur man utrycker sig på ett sätt som att man har rätt när man i själva verket gissar.

"Killgissning
Att beskriva något som om att det är blytung fakta fast det egentligen är en gissning eller ett antagande"

https://spraktidningen.se/nyorden/killgissning

Det är denna jag tänker på. Om det skulle visa sig att en majoritet av killgissningar blir rätt, så kommer ju ordet få en betydelse i still med "det är nog rätt".
Citera
2020-11-13, 09:13
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Gissar på att du använder ordet ”hen” lika mycket? Du äter glutenfritt och bara vegansk mat.

Inom två år har du säkerligen bytt kön också.

Vad vet jag, jag bara killgissar lite.

Änvänder ordet hen rätt friskt ja, producerar en hel del texter där det ordet passar bättre än man och en massa roliga omskrivningar.

Glutenfri pga köttdiet, räknas det?

Nä men ärligt. Man kan vara konservativ och klaga på sådana ord, eller göra dem till sina och forma dem till ens fördel?
Citera
2020-11-13, 09:16
Medlem
Felstavarens avatar
Jag använder orden "gissning" eller "kvalificerad gissning". För mig betyder det samma sak. Möjligen skulle just "killgissning" betyda att man gissar med visst självförtroende och inte lindar in sig i en massa brasklappar och förbehåll först, men det är ju själva utgångsläget om man är en någorlunda självsäker person.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om vilka ord folk använder, tvärt om irriterar jag mig mer på personer som anmärker på ordval. Samtidigt finns det ju ett visst signalvärde i vissa ord som man kan reagera på ändå. Personer som använder t.ex. "hen" bildar jag mig snabbt en uppfattning om, medvetet eller omedvetet. Det gäller både för personer som skall tvinga in ordet på ett woke sätt och personer som använder det på ett överdrivet raljant vis.
Senast redigerad av Felstavaren 2020-11-13 kl. 09:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in