Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Hejsan.
Jag hadde en fundering. Jag har börjat gilla ordet killgissa. Hatade det verkligen till en början, men har på min arbetsplats börjat se att det fått lite annan betydelse, än den tilltänkta.
Jag använder det numera ganska ofta, när jag drar slutsatser som är rimliga, och arbetar in ordet i daglig konversation. På så sätt har jag ofta rätt (inte alltid) men kan ändå friskriva mig från felaktiga konsekvenser när det inte slår rätt ut.
Har jag rätt blir jag ju den smarta liraren som kan tänka till massa och få rätt, och har jag fel var det ju en killgissning och kan inte ligga till min last så mycket.
Jag har börjar inse att det är ett praktiskt ord, som stiger i rang. Är det bara jag som känner så? Kommer ordet bli ett ord som slutar tvärtemot den tilltänkta meningen?
Det är alltså ett ord som beskriver att när någon förklarar så framstår det som personen förklarar vet vad den pratar om men inte har en aning.
Så hur kan det framstå som att du vet om du själv säger att du gissar?
En del använder ordet ironiskt för att påpeka att folk inte ska ta de som de säger med allvar.
Ser verkligen inte någon större fördel med att säga att man killgissar när man kan säga "jag antar/förmodar/tror".
Allt vad det är ett ord som försöker påpeka att det är typiskt män/killar att prata bullshit, så förklara gärna vad som är praktiskt eller hur det stiger i rang.