2006-05-15, 22:03
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handenduvet
Har du sett mig prata om mina egna inlägg. Jag har då inte gjort det då större delen av det jag skriver i den forumdelen får ligga kvar.

Ok, jag trodde du menade det med tanke på tråden kring Persbrandts manager.

Citat:
Ursprungligen postat av handenduvet
Det är här ju nåt som pågått ända sedan du blev moderator och du tog det som om du var utsedd till em högt uppsatt ämbetsman.
Men jag vill inte racka ner på din moderering. Jag vill försöka vara konstruktiv och föra en debatt kring just skvaller eftersom jag tycker att skvaller modereras för hårt och gör verkligen inte skäl för sitt namn.
Passagen Skvaller är ju nästan mer frispråkig. Då är det illa

Konstruktiva inlägg tas alltid emot med öppna armar

Passagens skvallersektion la väl ner sin tråd om Martin Timell? Vår är kvar.

Bara så jag förstår hur du menar, är det inläggen eller trådarna du tycker moddas för hårt? Så länge trådarna handlar om kändisarna så får de leva vidare. Rent trams tar jag bort men så mycket off topic brukar det inte vara i just skvaller faktist.
Citera
2006-05-15, 22:44
Medlem
systems avatar
Inte för att jag detaljstuderat hur Heinze moddar, men rent spontant tycker jag att han gör ett bra, snabbt och rättvist jobb.
Citera
2006-05-16, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Japp.
Obs att jag skrev "text publicerad på internet".
Citera
2006-05-16, 09:37
Medlem
Ignatius Is avatar
Mina herrar,

Huruvida rykten och halvsanningar om olika personer är att likna vid skvaller är någonting som skall bedömas av forumets konsensus, inte genom en moderator. När Heinze meddelar oss att forumet skall handla om "kändisar" så ger han sig själv lite för stor makt att kunna definiera vad en kändis är. Det totalt bristande allmänintressetför om någon postar skvaller om sin flickväns pappa torde istället vara den avgörande punkten. Troligen finns det dock viss korrelation mellan Heinzes bedömningar och allmänintresset, Heinze är moderator av en anledning och kan göra bra bedömingar. Men som ren konstruktion är det hela självfallet felaktigt. Den som det skvallras om är en kändis, inte svårare än så. Annars bör ämnet heta Kändisskvaller.

Vidare hoppas jag verkligen inte det finns någon värderingsgrundad hänsyn till en bedömning av det som står på forumet skall vara att bedöma som sant eller rättvist. Menar moderatorn för en av internets i särklass värsta härdar av elaksinnade rykten på han på allvar anser att det skulle vara synd om en fotbollsstjärna som felaktigt utpekas som våldtäktsman? Då är moderatorn en hycklare.

I hast,

Ignatius
Citera
2006-05-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Annars bör ämnet heta Kändisskvaller.
Bra förslag!

Vi får väl hoppas att Heinze fixar ett klargörande namnbyte så att vi slipper läsa om ointressanta sk. "lokalkändisar".
Citera
2006-05-16, 17:52
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Obs att jag skrev "text publicerad på internet".

För att citera Admin:

Citat:
Vad krävs för att det skall vara styrkt. Bra fråga.
Här får man väl gå lite efter eget omdömme. Men anser man det som skrivs vara korrekt, och är beredd att driva saken i brittisk rättsal, med miljonbelopp på spel ifall man förlorar, så är det OK att det är kvar.

Det är OK att hänvisa till att Thomas Brolin är misstänkt för våldtäkt, fast svenska medier tiger - ifall man kan hänvisa till artiklar som skrivits i utländska medier. (Nej, Brolin är inte misstänkt för våldtäkt vad jag vet, det var ett exempel bara).

Det är också OK att diskutera "vem är kändisen som blivit gripen". Det är OK att då skriva att man TROR att det kan vara Micke Persbrandt, eller att det har ryktas om det. Men inte att det ÄR det ifall man inte har bevis.
(Och bevis är ju som alltid godtyckligt).

(hela inlägget)
Citera
2006-05-16, 18:08
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Mina herrar,

Huruvida rykten och halvsanningar om olika personer är att likna vid skvaller är någonting som skall bedömas av forumets konsensus, inte genom en moderator. När Heinze meddelar oss att forumet skall handla om "kändisar" så ger han sig själv lite för stor makt att kunna definiera vad en kändis är.

Glöm inte damerna

Rykten, halvsanningar & dyl är helt ok att skriva, vi måste dock hålla oss till gällande lagstiftning. Inte mina regler, jag bara efterföljer dem. Jag vill även påminna om att vi är fyra moderatorer i skvaller och mig vetet jobbat vi likadant, dock är jag kanske mest aktiv i forumet och hörs & syns därför mest. Jag är övertygad om att jag som kom in näst sist i det forumet skulle få höra av mina medmods om jag skulle ta mig för stora friheter om vad en kändis är.

Citat:
Det totalt bristande allmänintressetför om någon postar skvaller om sin flickväns pappa torde istället vara den avgörande punkten. Troligen finns det dock viss korrelation mellan Heinzes bedömningar och allmänintresset, Heinze är moderator av en anledning och kan göra bra bedömingar. Men som ren konstruktion är det hela självfallet felaktigt. Den som det skvallras om är en kändis, inte svårare än så. Annars bör ämnet heta Kändisskvaller.

Det var faktist en utomordentlig idé! Jag ska ta upp det.

Problemet är att det inte kan skrivas någonting om flickvännens pappa om denna inte är en offentlig person. Det faller under PUL på ett mycket hårdare sätt än om han skulle vara det. Säg att flickvännens pappa är en politiker då är det helt ok. Är det Anders Andersson i Sthlm så blir det tal om stämningar om det skulle skvallras om denna. Det är därför.

Citat:
Vidare hoppas jag verkligen inte det finns någon värderingsgrundad hänsyn till en bedömning av det som står på forumet skall vara att bedöma som sant eller rättvist. Menar moderatorn för en av internets i särklass värsta härdar av elaksinnade rykten på han på allvar anser att det skulle vara synd om en fotbollsstjärna som felaktigt utpekas som våldtäktsman? Då är moderatorn en hycklare.

I hast,

Ignatius

Återigen, det är inte ok att peka ut någon kändis men det är helt ok att spekula om det skulle vara just den kändisen. Det är även ok att spekulera om kändisen i fråga.

Se även svaret på Kickan2:s inlägg.

Är jag en hycklare för att jag skulle tycka att det vore synd om en människa (vilket yrke borda inte spela någon roll) om denna felaktigt utpekas som en hycklare?! Då är jag en stolt hycklare. Det måste vara ett av de värsta brott man felaktigt kan bli utpekad för.

Jag moddar efter de regler som finns. Vill Admin & co lösa upp dem och riskera stämningsanökningar så är det självklart helt ok med mig. Det ni jämför lite med här är om det skulle starta en tråd som säger att LT moddar för hårt i knarkforumen för att hon tar bort inlägg där personer vill köpa knark eller för att någon postar annonser. Så länge det finns regler som säger att man inte får peka ut någon kändis utan källa så kommer jag radera de inläggen/låsa de inläggen. Tas reglen bort så får de inläggen vara kvar. Enkel matematik.

Mycket intressant diskussion dock och det är alltid nyttigt.
Citera
2006-05-16, 18:10
Medlem
Heinzes avatar
När det gäller flyttningar av trådar har Tippi skrivit det på ett utomordentligt sätt:

Citat:
Handlar tråden om media eller om det är en mediavinkel på innehållet = Medier & Journalistik.

Handlar tråden om en kändis = Skvaller.

Handlar tråden om invandrare som begår brott -> Integration & Invandring

Handlar tråden om helt vanliga männskor som begår brott som varken är invandrare eller kändisar, eller gud förbjude, invandrade kändisar -> Kriminologi & Juridik.

Alla andra trådar kommer att låsas.
Citera
2006-05-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Är det Anders Andersson i Sthlm så blir det tal om stämningar om det skulle skvallras om denna. Det är därför.
Va!

Är tidningen Privata affärer ett undantag som det inte får skvallras om?
Har Flashback blivit köpta till tystnad av Privata affärers ansvarige utgivare?

http://www.privataaffarer.se

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in