2020-11-12, 21:40
Medlem
doktorgurgels avatar
Hej kära flashbackare,

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska organisera mitt sparande, så jag tänkte ventilera mina tankar här lite. Främst så blir jag inte klok på detta med sparande i aktier eller fonder. Jag har sparat ett tag i fonder som min bank sålt på mig. Efter lite research har jag insett att de är alldeles för dyra (i snitt runt 2%) och har därför sålt av dem och sparar nu istället i aktier. Jag tycker att det är roligt att föja kurserna, och eftersom jag sparar långsiktigt brukar jag bara köpa mer när "mina" aktier faller ett par procent. Hittills har jag följt index ganska bra. Jag köper främst svenska industibolag "som aldrig kommer konka", investmentbolag (funkar enl mig som aktiefonder), och lite amerikanska techbolag.

Sedan en dag läser jag på bloggen "Rika Tillsammans" att allt långsiktigt sparande görs bäst i indexnära aktiefonder eller sparrobotar. Detta då man mer sällan än ofta överlistar börsen, och att följa index är det bästa man kan hoppas på under 10-20 år. Att man dessutom med denna sparform slipper allt jobb med aktier och fonder ser ju jag såklart som ett plus. De rekommenderar sparroboten Lysa. Klår folk index år efter år?

Jag och min sambo börjar dessutom få "för mycket" oplacerade kontanter på vårt sparkonto. Och då min sambo är hyffsat konservativ när det kommer till spekulation med sparpengar kan detta nog vara en bra kompromiss. Min sambo rynkar på näsan bara jag nämner ordet aktie. Jag stör mig på att pengarna bara ligger där och tappar i värde för varje dag som går.

Sorry för mycket text, här kommer en idé till sparplan efter 4-hink-metoden. Ge mig gärna input:

Buffert: 50.000:- räntefond hos Nordea, med så låg avgift som möjligt. Främst skydda mot inflation.

Mellanbuffert 100.000:- (50/50) aktie/räntefond sparrobot Lysa (avgift 0,15%). Skydda mot inflation, samt viss avkastning.

Långtidsspar/Frihetskapital 10.000:- per månad "tills pension". Aktiefond 100% sparrobot Lysa (avgift 0,15%). Avkastning efter index, 6-10% per år samt ränta på ränta.

Vissa aktieköp hos Nordnet bank. Mest för skojs skull. Någon tusenlapp per månad.

Barnspar 1300:- per månad och barn tills barnen skall köpa bostad. Aktiefond 100% sparrobot Lysa (avgift 0,15%). Avkastning efter index, 6-10% per år samt ränta på ränta.

Allt gott
Senast redigerad av doktorgurgel 2020-11-12 kl. 22:06. Anledning: Stavfel
Citera
2020-11-12, 21:50
Medlem
polagoms avatar
Låter vettigt. Hur stor buffert ni behöver avgör du bäst själv efter era utgifter.

Tror för den gemene mannen så är indexfonder och Lysa en vettig idé. Tills man märker att ens intresse och kunskap pekar på något annat. Även för mer erfarna så är indexfonder ett bättre val.

Btw Lysa tar väl en egen avgift + fondavgiften. Så det blir isf lite mer.

Sen så förutom indexfonder så kan du investera mindre delar i annat intressant likt andra aktier, krypto eller annat. Så länge majoriteten går till index eller dyl.

Antar att du menade varje månad och inte måndag? Skulle vara ruskigt starkt att indexspara 40k per månad.
Citera
2020-11-13, 08:01
Medlem
cacas avatar
Ser väl ok ut, men du verkar kär i Lysa.

Skulle av de sista 10000/månad kanske månadsspara själv i fonder du tror på, viss summa av det beloppet i alla fall.

Fonder är en sak då de växer och växer. Jag gillar dock aktier och få en utdelning varje år (tack Corona)
Att kunna få så man klarar sig rätt bra varje år utan behöva sälja av som man måste med fonder för komma åt pengar. Men det är vad jag gillar, kör inte själv på någon robot utan placerar där jag tror tillväxt kommer eller där tillväxt är ok.
Lite för jag tycker det kul följa med och placera om osv. Visst kanske jag går på en mina ibland men hellre att jag får skylla mig själv då jag valt fel än en dag upptäcka att den robot man förväntat sig skulle ordna allt havererat och i princip allt kapital borta över en natt.
Dvs vill ha kontroll själv, inte ge bort den till någon annan och speciellt inte en maskin som en fjunig kines säkert klarar hacka sig in i och ställa om totalt för skojs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in