Citat:
Ursprungligen postat av
chloemm
Btw älskar era IQ befriande argument. Så fort jag ser någon ta en klunk öl så är personen direkt en alkis. En person som tar vin till maten är automatiskt beroende av alkohol och borde kontakta AA.
Men då läste du ju inte vad jag skrev, jag skrev ju även att:
Jag spelar ibland men inte med mer än vad jag har råd att förlora.
Vinner jag så vinner jag annars är det OK ändå.
Det går fint för många att dricka måttligt och spela måttligt. Det är inget fel med det. Om man kan kontrollera det.
Många kan inte kontrollera det, och får problem med spel eller med alkohol.
Är man i den riskzonen är det bäst att sluta helt eftersom det med stor sannolikhet kommer leda till stora problem.
Du verkar faktiskt vara i en riskzon, just eftersom du tar åt dig och blir irriterad. Detta är ett typiskt beteende för de som har utvecklat ett beroende som de försöker försvara mot alla former av kritik. Ta dig en funderare på det. Jag skriver inte det här för att dissa dig, utan för att hjälpa dig. Jag har varit där själv, speciellt med alkoholen.
När det gäller olika ord. Det blir bara en halmgubbe att prata om att antingen är man alkoholist eller inte alkoholist. Spelberoende, eller inte spelberoende. De flesta som har alkoholproblem har ett problematiskt drickande. Snarare än att de är helt vettlösa A-lagare som dricker T-röd och sover på en parkbänk. Likadant med spel: många har problem med det även om de inte är konstaterade "spelberoende".
Den här filmen på det här temat är bra. Principen gäller även för "spelberoende vs problematiskt spelande".
Problem Drinking vs. Alcoholism: Is There a Difference?
https://www.youtube.com/watch?v=6bAP7Z8OxAU