2020-11-12, 09:24
Medlem
Silverfiskarnas avatar
När jag var ung/yngre såg man relativt ofta reklamflyg över Sthlm. Nu känns det som att det var evigheter sedan, vilket inte är konstigt egentligen beaktat internet. Finns det överhuvudtaget kvar en marknad?

Överhuvudtaget tycker jag att man väldigt sällan ser småplan eller civila helikoptrar idag jämfört med på t.ex 80-talet. Är det någon regel/lag som ändrats eller vad beror det på?

Lite kul var det trots allt med flygreklam.

Tänker att det numera är ganska tomt i luftrummet, jag bor hyfsat nära SöS och ser ambulanshelikoptrar dagligen samt polisen. Men det är långt ifrån hur det såg ut på 80-talet då det vimlade av civila helikoptrar, militära helikoptrar, jaktplan, småplan och dylikt.

Kan inte minnas när jag såg flygreklam senast...
Citera
2020-11-12, 09:53
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
När jag var ung/yngre såg man relativt ofta reklamflyg över Sthlm. Nu känns det som att det var evigheter sedan, vilket inte är konstigt egentligen beaktat internet. Finns det överhuvudtaget kvar en marknad?

Överhuvudtaget tycker jag att man väldigt sällan ser småplan eller civila helikoptrar idag jämfört med på t.ex 80-talet. Är det någon regel/lag som ändrats eller vad beror det på?

Lite kul var det trots allt med flygreklam.

Tänker att det numera är ganska tomt i luftrummet, jag bor hyfsat nära SöS och ser ambulanshelikoptrar dagligen samt polisen. Men det är långt ifrån hur det såg ut på 80-talet då det vimlade av civila helikoptrar, militära helikoptrar, jaktplan, småplan och dylikt.

Kan inte minnas när jag såg flygreklam senast...

Flygreklam var nog länge sen jag också såg och tror att det kostar för mycket mot vad det egentligen ger då få ser dessa.
Själv ser jag små flygplan rätt ofta då jag bor i närheten av en mindre flygplats där många har sina egna plan också.
Citera
2020-11-12, 11:01
Medlem
t.wildes avatar
Ja, det va längesedan man såg en kärra med reklam-släp!

Jag har själv flugit reklamflyg i yngre dagar men det va ett tag sen nu.
Redan för 15 år sedan va det en nedgång i antal uppdrag och nu finns inte den verksamhet jag va med i kvar alls.

Kostnaderna drog i samma veva iväg till rätt oskäliga summor för vad man fick ut. Det hade att göra med att reglerna kring det hela blev tydligare och efterkontroller vanligare.
Det har tidigare varit en stor gråzon vad gäller små-flygets aktiviteter och vad de tagit sig an, och eftersom branschen varit försvinnande liten så har myndigheter sett mellan fingrarna . Men när kraven blev hårdare så blev sånt här klassat som ren kommersiell verksamhet så vi levde under samma regelverk som de stora pojkarna på SAS osv.. Det blev rätt orimligt med våra pappstrutar även om vi faktiskt hade alla tillstånd osv i ordning under en period.
Citera
2020-11-12, 11:39
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.wilde
Ja, det va längesedan man såg en kärra med reklam-släp!

Jag har själv flugit reklamflyg i yngre dagar men det va ett tag sen nu.
Redan för 15 år sedan va det en nedgång i antal uppdrag och nu finns inte den verksamhet jag va med i kvar alls.

Kostnaderna drog i samma veva iväg till rätt oskäliga summor för vad man fick ut. Det hade att göra med att reglerna kring det hela blev tydligare och efterkontroller vanligare.
Det har tidigare varit en stor gråzon vad gäller små-flygets aktiviteter och vad de tagit sig an, och eftersom branschen varit försvinnande liten så har myndigheter sett mellan fingrarna . Men när kraven blev hårdare så blev sånt här klassat som ren kommersiell verksamhet så vi levde under samma regelverk som de stora pojkarna på SAS osv.. Det blev rätt orimligt med våra pappstrutar även om vi faktiskt hade alla tillstånd osv i ordning under en period.

Tack för svar... Men vilka kostnader var det som började skena? Vilka regler var det som ändrades?
Citera
2020-11-12, 12:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Verkar kosta runt 2 500 - 5 000 kr per timme på "prime time": https://flygreklam.se/flygreklam/

Känns inte alls särskilt dyrt, kan jag tycka. Sen tillkommer väl kostnad för själva banderollen dock.
Citera
2020-11-12, 13:33
Medlem
t.wildes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Verkar kosta runt 2 500 - 5 000 kr per timme på "prime time": https://flygreklam.se/flygreklam/

Känns inte alls särskilt dyrt, kan jag tycka. Sen tillkommer väl kostnad för själva banderollen dock.

Se där! Det var mindre än jag trodde nu för tiden.
De piloter som harvar runt kan inte göra många korvören dock. Men det föreligger oftast en stor dos passion inom detta fält! Gratis flygtimmar för att hålla igång!
Citera
2020-11-12, 13:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.wilde
Se där! Det var mindre än jag trodde nu för tiden.
De piloter som harvar runt kan inte göra många korvören dock. Men det föreligger oftast en stor dos passion inom detta fält! Gratis flygtimmar för att hålla igång!

Exakt, det måste ju vara så att piloterna gör det för att kunna flyga gratis.
Citera
2020-11-12, 13:43
Medlem
t.wildes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tack för svar... Men vilka kostnader var det som började skena? Vilka regler var det som ändrades?

Framförallt va det kostnader för att inneha AOC (Air Operator Certificate) som gjorde det. Det är alltså det tillstånd man behöver ha för att bedriva verksamhet. Det innefattar processer, rutiner osv och är ju mer tänkt som kvalitetssäkring för de stora flygbolagen och inte ett gäng Biggles ute på nån slätt...
Sen blev soppan dyrare, ett undantag för skatt slopades och det blev ~30% dyrare över en natt. Lite osäker på hur detta drabbade de kommersiella flygningarna dock. Det kan ha gått under andra skatteregler där man kunde dra av osv.

En brasklapp vill jag utdela; jag har ingen koll på hur kraven ser ut idag från myndigheter i branschen.

Väldigt ofta så hamnade just små-flyget i kläm när Transportstyrelsen skulle hitta på nya regler. För a sedan ett par år senare inse att det inte va helt rimligt att köra samma måttstock från C152 upp till B787.
Citera
2020-11-12, 22:34
Medlem
Bromma stängde i princip för mindre flygplan, vilket också gör att det är så ovanligt med sådana över Stockholm.

Sen var det mest de europeiska reglerna från EASA, mer än Transportstyrelsens, som tog död på de små kommersiella flygbolagen.
Citera
2020-11-13, 08:58
Medlem
Sqeptisks avatar
"Flygreklam, Reklam man ser upp till" var väl en slogan för en av operatörerna.
Misstänker vidare att reklamflygarnas uppdrag minskade i takt med att nätreklamen ökade.
Sedan kan man slutligen konstatera att flygreklamen numer släpar efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in