Citat:
Ursprungligen postat av
Smurfen22
Hej!
Satt i bilen på väg hem från jobbet. I ögonvrån ser jag att en lös liten hund springer in framför bilen. Jag hade ingen chans att stanna och träffade hunden i 60km/h
Bakom bilen hör jag hunden skrika av full hals.
Jag blev chockad, stannade bilen, på med varningsljus, och gick ut.
När jag kommer ut måste hundägaren ha sprungit ut i vägen, och hämtat hunden!
Jag stod där med bilen i 5 minuter för att få kontakt med någon, men ingen gav sig till känna ???
Till slut satte jag mig i bilen och körde hem. Kände vilken kraft jag träffade hunden med, och kan aldrig tänka mig att den överlever.
Har jag något ansvar här ? Borde jag ringa polisen ?
Anmäl olyckan till polisen. Tel 114 14. (Om de inte bytt nummer).
Berätta vad som hände. Du går fri från ansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Ja, annars blir du efterlyst om ägaren anmäler det och du kan förlora körkortet.
Hunden har antagligen gömt sig någonstans och det är ditt ansvar att det sker en eftersök eller närmare kontroll (t.ex. av polis med polishund) för att se så att hunden inte ligger och trycker någonstans och är skadad.
Nej, stämmer inte ett skvatt vad du påstår. Sådana olyckor gäller varken vilda djur eller hund. Dock måste man "utmärka" olycksplatsen och rapportera olyckan så snart man kan.
Bilförare jobbar inte med eftersök. Händer olycka, ringer man polisen, antingen 112 eller "114".
Man springer inte själv ut i skogen och "jagar" ett skadat djur. Detta är myndigheternas problem.