Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Genom sk. DDos-attacker mot enskilda datorer, webbplatser osv
Sociala medier som blockerar , "tystar ner", reglerar, och bannar speciella användare och/eller deras content som uppfattas som ej lämpligt av olika anledningar. Detta är ett stort hot mot yttrandefriheten. Jag har märkt att detta blivit allt vanligare på sistone. Någon mer som kan bekräfta?
Är detta det nya inbördeskriget? Kommer det att eskalera?
Vad kan vi göra för att skydda oss?
Kan vi kalla detta för ett krig? Hur skulle ni definiera de olika sidorna hos de som krigar
och/eller de som angrips för att få en bättre nyanserad bild och förståelse för vad det är som händer.
#Datorsäkerhet
#Det politiska spelet
#Maktutövande
#Förtryck
#Den totalitära staten
#Det totalitära samhället
#Samtiden
#Terrorism
Definitionen av inbördeskrig kan du läsa
här. Jag har svårt att se hur DDos-attacker och s.k. deplattformering skulle kunna falla inom den definitionen. Dessutom är det väldigt svårt att urskilja det bakomliggande syftet i varje förekommande fall. Hur skall man t.ex. avgöra vilka DDos-attacker som är politiskt motiverade och vilka som utförs i andra syften? Hur särskiljer man de fall av deplattformering där bakomliggande orsak var en ljusskygg politisk agenda från fall där deplattformeringen var fullt rimlig, typ för att användaren spred barnporr, ISIS-propaganda eller ägnade sig åt något annat som plattformsägaren inte vill associeras med?
Om du mot all förmodan skulle lyckas identifiera, kategorisera och göra kvantifierbar data av samtliga fall så har du åtminstone en liten chans att kunna gå vidare med att försöka underbygga din tes om att det här skulle handla om något som kan jämföras med ett inbördeskrig. Men med definitionen jag länkade i åtanke skulle dina resultat behöva bevisa att det är fråga om tydligt definierade grupper som endera utövar ett inrikes cyberkrig mot varandra eller mot staten. Det har jag redan nu väldigt svårt att tro att resultatet skulle visa.
Däremot hade det inte förvånat mig om man t.ex. kunde se att vissa sociala medieplattformar är hårdare mot somliga politiska grupperingar än andra, samt att somliga branscher kanske har en högre risk att utsättas för DDos-attacker eller andra cyberangrepp. Men detta vet vi ju egentligen redan, det finns hur mycket som helst att läsa om politisk bias i techvärlden eller förekomsten av cyberattacker i olika branscher.