2020-11-11, 15:28
Medlem
Lost.Villains avatar
Har du en hund eller en katt så kan du göra en smarrig fond om du inte orkar gå ner till affären. Ner i en gryta och sedan 5 timmar senare så...
Citera
2020-11-11, 19:00
Medlem
Sladdarens avatar
Tycker det verkar ruggigt att göra räkskals fond..

Man slänger i skalen med ben och rom annat skräp, jord som följer med räkabrosket ..
Citera
2020-11-11, 19:01
Medlem
Tarrous avatar
Ben från älgkalv är en bra grund, rosta i ugnen och sedan de klassiska grönsakerna innan det kokas i många timmar.
Citera
2020-11-11, 19:03
Medlem
Du kokar fond på bröd? Har vi förstått dig rätt?
Citera
2020-11-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du kokar fond på bröd? Har vi förstått dig rätt?

Nej inte bröd som i en limpa. Utan jag kokar fond på pizzarester
Typ om ja har massa kantar å slicear som ja ej ätit så fryser jag in dom tills jag har en stor mängd
Citera
2020-11-11, 19:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritaen5a
Typ om ja har massa kantar å slicear som ja ej ätit så fryser jag in dom tills jag har en stor mängd

Du var då mig en udda varelse med udda smaklökar, fond som smakar.. Pizza? Vad använder du det till? Pizza?
Citera
2020-11-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritaen5a

Fortfarande du kokar fond på bröd Vad är det för smak du vill ut från det? Salt och mjöl?
Låter helt sjukt idiotiskt.
Citera
2020-11-11, 19:56
Medlem
Haha så sjukt kul att läsa om folks konstiga matvanor. Nerkokade pizzakanter? Låter jättegott verkligen.
Citera
2020-11-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du var då mig en udda varelse med udda smaklökar, fond som smakar.. Pizza? Vad använder du det till? Pizza?

Använder fonden till ett flertal saker. Tex om jag gör torsk med "pizzatäcke". Så tillagar jag torsken ihop med fonden för att få en djupare pizzasmak på anrättningen

Samt om man gör en soppa med skinka, tomatsås och basilika som man sedan toppar med riven mozzarella så blir det stor skillnad om man kokar soppan med fond från pizzaresterna.
Citera
2020-11-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Jag brukar göra fond på gamla ölburkar.

Skämt åt sidan, har aldrig kokat fond men det står på min bucket list.
Finns det någon nybörjarfond man kan testa, pizzkanter som TS föreslog är inget som lockar.

När jag började koka fond så var det ofta från grönsaker. Går även att koka fond med kycklingskrovet om du har tillagat en hel kyckling.

Går även att köpa dunderbilliga ben och oxsvans på välsorterade butiker. In och rosta i ugnen, sen koka ner det med lök, selleri, rotfrukter osv. Sen har du en förjävla fin fond.
Citera
2020-11-12, 08:41
Medlem
SweetBrowns avatar
Vad är det här för jävla hipster-fasoner?! Vem fan kokar fond på sina pizzarester? Klart man kan stoppa in resterna i frysen och spara till ett annat tillfälle men att mosa ner dom i en gryta sen. Har alla förvandlats till Per Morgberg helt plötsligt? Jag tror inte att buljongkok och fond kommer rädda planeten direkt.
Citera
2020-11-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetBrown
Vad är det här för jävla hipster-fasoner?! Vem fan kokar fond på sina pizzarester? Klart man kan stoppa in resterna i frysen och spara till ett annat tillfälle men att mosa ner dom i en gryta sen. Har alla förvandlats till Per Morgberg helt plötsligt? Jag tror inte att buljongkok och fond kommer rädda planeten direkt.

Säger inte att det skall rädda världen. Men för mig känns det bättre att ta tillvara på saker jag själv lagt pengar på för att få ut maximalt av produkten som kostade x-antal kronor.

Sen heter han Per Morberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in