• 4
  • 5
2020-11-20, 00:33
Medlem
MrAncelottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritaen5a
Blir otroligt glad då man ser att folk anammar mina tips och kokar fond på pizzakanter.
MER FOND ÅT FOLKET
Du trollar bara va? Pizzafond låter så otroligt äckligt. Sen fick jag se en video av någon som provat detta???!? Det ser ut som när man sköljer ur det sista ur konservburken av krossade tomater. Vidrigt!
Citera
2020-11-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAncelotti
Du trollar bara va? Pizzafond låter så otroligt äckligt. Sen fick jag se en video av någon som provat detta???!? Det ser ut som när man sköljer ur det sista ur konservburken av krossade tomater. Vidrigt!

Tyckte det såg gott ut. Personen som gjorde videon kunde ha lagt in något mer än enbart pizzakanter dock. Så videon gav ej en rättvis bild över hur god man kan göra fonden på riktigt
Citera
2020-11-25, 13:30
Medlem
Alltså, jag brukar själv vilja ha så lite matsvinn som möjligt. I viss mån är det väl oundvikligt. När det gäller äggskal och sådant. Det händer att jag kokar fond, men för det mesta så använder jag det som blir över till annat.

Brukar inte få pizzakanter etc över, så att jag kan använda det till annat. Skulle jag ändå få lite över så äter jag det hellre som det är än att koka fond på det.

Jag undrar dessutom om jag och TS har olika syn på vad en fond är. TS använder exempelvis pizzaresterna för att koka fond som ska bli tomatsås. Det är inte riktigt vad jag förknippar med fond. Nu kan man ju använda sig av fond i tomatsås, exempelvis en köttfond om man ska laga köttfärssås. Men använder man pizzaresterna för att koka tomatsås, så blir det automatiskt ingen fond. Men den där fonden/tomatsåsen kanske innehåller annat som gör det till en fond.
Citera
2020-11-28, 16:47
Medlem
UlphSvensons avatar
Var ett tag sen, men brukade koka köttfond eller ibland grönsaksfond på sparade rester. Allt möjligt som blir över lindade jag in i lite plast och la i frysen tills det fanns tillräckligt.

För köttfond så kan man ju köpa ett märgben för några kronor och bryna i ugnen, men annars, om det lagas kött i hushållet funkar putset (det man skär av innan tillagning), överblivet kött osv utmärkt.

Övriga ingredienser just för att ta vara på allt är till exempel kärnhuset i paprikor, morotsskal, biten du skär bort på purjolöken, ja vad nu hushållet brukar laga. Och överblivet såklart. Sen kan du ju lägga till lite av varje, traditionell fond brukar ha lite rotfrukter och så, men det mesta blir gott när det väl kokats ihop.

För en köttfond brukade jag väl koka cirka 8 timmar medan jag gjorde annat, fyll på med vatten lite allt eftersom så det inte kokar torrt. Låt svalna, valfritt om du vill skumma av fettet eller röra ut det, det blir mustigare med, men de flesta skummar nog av det.

Grönsaksfond går snabbare, nån timme/halvtimme? Pga behöver inte koka sönder kött på samma sätt.

När det svalnat, häll upp i istärningspåsar och lägg i frysen. Ett par såna plus grädde + lite maizena och du har restaurang kvalité gräddsås på ett par minuter. Eller gör gryta osv.

Har såklart smakat lite olika varje gång pga tager vad man haver, men har alltid blivit gott.
Senast redigerad av UlphSvenson 2020-11-28 kl. 16:48. Anledning: stavfel
Citera
2020-12-02, 21:30
Medlem
Bertil85s avatar
kokar ni också fond på rester av salladen ? så ni får grönsaksfond ?
Citera
2020-12-08, 12:43
Medlem
Jag brukar göra kycklingbuljong - riktigt gott att göra tex soppa på.
Kokar en hel kyckling med morot, purjo, lagerblad, pepparkorn o salt. Efter en timme tar jag upp kycklingen och plockar av allt kött, skrået går tillbaks i kastrullen.
Kokar en halvtimme till och silar av.

Vill man ha fond är det bara att låta det koka tills det reducerat ner till önskad smak.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in