Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-10, 23:33
  #1
Medlem
Halloj!! Jag tittar ivrigt på olika jobbtitlar och läser på om vad jag kan tänka mig att utbilda mig som, UX-designer verkar ganska nice men vill gärna ha lite inside info. Jag har några få frågor

Kommer man enkelt in i yrket met en två-årig YH utbildning?

Hur ser lönerna ut? Jag bor i Stockholm och har tre års arbetserfarenhet med 25 000kr i lön (Ej UX eller IT relaterat)

Är det ett stressigt jobb?

Är det ett bra jobb för någon social?

Kan man frilansa som UX designer?

tack på förhand
Citera
2020-11-11, 02:20
  #2
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villvetasaker
Halloj!! Jag tittar ivrigt på olika jobbtitlar och läser på om vad jag kan tänka mig att utbilda mig som, UX-designer verkar ganska nice men vill gärna ha lite inside info. Jag har några få frågor

Kommer man enkelt in i yrket met en två-årig YH utbildning?

Hur ser lönerna ut? Jag bor i Stockholm och har tre års arbetserfarenhet med 25 000kr i lön (Ej UX eller IT relaterat)

Är det ett stressigt jobb?

Är det ett bra jobb för någon social?

Kan man frilansa som UX designer?

tack på förhand
Har lite insyn.
Nej det är väldigt svårt att komma in i yrket. Går gör det väl även med en yh men då ska du vara väldigt motiverad och kunnig. Räcker inte med utbildning dock, du måste ha projekt från fritid etc att visa upp. Lönerna är ganska bra, 30+ iaf. Som alla jobb kan det innehålla stress. Ja det kan vara ganska socialt. Ja du kan frilansa, dock bör du ha rejält med erfarenhet och kontaktnät.
Citera
2020-11-11, 08:36
  #3
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Har lite insyn.
Nej det är väldigt svårt att komma in i yrket. Går gör det väl även med en yh men då ska du vara väldigt motiverad och kunnig. Räcker inte med utbildning dock, du måste ha projekt från fritid etc att visa upp. Lönerna är ganska bra, 30+ iaf. Som alla jobb kan det innehålla stress. Ja det kan vara ganska socialt. Ja du kan frilansa, dock bör du ha rejält med erfarenhet och kontaktnät.
Kan bara hålla med.

YH är ungefär som ett gäng online-kurser. Utbildningen i sig behöver inte leda till jobb, men den kan vara en hjälp på vägen.
Citera
2020-11-11, 12:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Har lite insyn.
Nej det är väldigt svårt att komma in i yrket. Går gör det väl även med en yh men då ska du vara väldigt motiverad och kunnig. Räcker inte med utbildning dock, du måste ha projekt från fritid etc att visa upp. Lönerna är ganska bra, 30+ iaf. Som alla jobb kan det innehålla stress. Ja det kan vara ganska socialt. Ja du kan frilansa, dock bör du ha rejält med erfarenhet och kontaktnät.

Jag är väldigt tacksam för svar, men är du helt säker på att det är svårt att komma in i yrket? Det verkar finns hur många jobberbjudanden som helst, och att hitta egna projekt på fritiden lär ju inte vara en särskilt svår uppgift då de verkar vara brist i detta yrke, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2020-11-11, 12:31
  #5
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villvetasaker
Jag är väldigt tacksam för svar, men är du helt säker på att det är svårt att komma in i yrket? Det verkar finns hur många jobberbjudanden som helst, och att hitta egna projekt på fritiden lär ju inte vara en särskilt svår uppgift då de verkar vara brist i detta yrke, eller är jag helt ute och cyklar?
Enligt min uppfattning ja, kollar du dessa annonser så kräver de i 99% av fallen flera års erfarenhet. Men visst det kan säkert gå ändå, jag jobbar dock med annat idag för att det var så svårt att få in foten. Jag tror praktik kan vara en väg in om man gör bra ifrån sig.
Citera
2020-11-11, 21:13
  #6
Medlem
neurobotics avatar
Jag har jobbat som UX designer och kan försöka svara på dina frågor:

Citat:
Är det ett stressigt jobb?

Är det ett bra jobb för någon social?

Kan man frilansa som UX designer?
Det är delvis stressigt men främst hänger det ihop med deadlines. Men stressigt är det i många yrken idag så är väl inget som sticker ut i detta jobb precis.

Att vara social är nog väldigt positivt då det ofta är mycket möten. Både inom projekten som jobbas med men även med kunder så kan man föra sig socialt är ju det ett plus.

Finns hur mycket frilans som helst, iaf om du tittar mot USA och resten av världen.

---

Dock måste jag nog säga att en YH-utbildning förmodligen inte är något som ger någon större fördel när du söker jobb. Helst inte när det kommer till design. Visst, du kommer säkerligen få en bra grund rent teoretiskt (får man hoppas) när det kommer till desigen.

Men att kunna bli en bra designer blir man inte av att gå en YH-Utbildning. Om man skall bli ekonomiassistent är en YH-Utbildning bra eftersom man efter det kan yrket.

Det spelar ingen roll hur många utbildningar du går om du inte har en grundläggande känsla för form och design. Du kan gå alla utbildningar utan att få ett enda jobb ändå.

Jag sökte ett jobb som 400 personer hade sökt. Många av dem hade diverse utbildningar men jag hade bara en porfolio där jag hade rätt mycket att visa upp. Många av de andra hade bara ett YH-Diplom och det kommer man tyvärr ingenstans med.

Har du dock en utbildnig i grunden plus en bra portfoliio så är det ju ett plus i kanten.

Om du går utbildnigen så se till att sköta den men lägg mer tid under de två åren på skapa artbetsprover.

De kan ju vara vad som helst och behövere givetvis inte vara skarpa projekt.

Lycka till.
Citera
2020-11-12, 23:35
  #7
Medlem
Det är ett statusjobb som blåser sina kunder med deras kunskap, ungefär som att jag skulle resa tillbaka 1000 år bakåt och och säga att en damklänning är manliga kläder och tvärtom. Allt för att sabotera för omvärlden och man tjänar pengar på det.

Rättare sagt, Kejsarens nya kläder.

Skall jag hoppa in inom innovation och affärsutveckling kommer jag aldrig används en Ux designer.

Bra betalt dock om man vill skapa produkter som påminner om kejsarens nya kläder
Citera
2021-04-05, 21:28
  #8
Medlem
Portfolio är oftast A och O när man söker UX jobb. Utbildningar är inte så viktigt utan man vill se vad du kan helt enkelt.
Citera
2023-06-04, 20:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det är ett statusjobb som blåser sina kunder med deras kunskap, ungefär som att jag skulle resa tillbaka 1000 år bakåt och och säga att en damklänning är manliga kläder och tvärtom. Allt för att sabotera för omvärlden och man tjänar pengar på det.

Rättare sagt, Kejsarens nya kläder.

Skall jag hoppa in inom innovation och affärsutveckling kommer jag aldrig används en Ux designer.

Bra betalt dock om man vill skapa produkter som påminner om kejsarens nya kläder


Exakt så är det, UX är rent påhitt. Har jobbat som utvecklare i många år och UX får alltid sitta i en hörna och se dumma ut. Det är ibland så att man får extra pengar för att budgeten är hög. Då kastar man in dessa Nissar som ska trolla fram kostnader, de kallar det för design. Men om de tillför värde, nja de kan man inte påstå. Där emot så är det väldigt många inom UX som blåser upp sig själva i form av att de skapar event och snackar om IT. Många av dessa personer har ett jobb tack vare Steve Jobs och hans design. Men, det fanns bara en Steve Jobs, resten är bara något efterskalv som plockats bort allt flitigare från arbetsmarknaden.
Citera
2023-08-18, 12:49
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Systemutveckling: Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback