Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-15, 17:57
  #1
Medlem
Hej alla!

Jag är ganska tanig (185 cm och 68 kg), och har alltid trott att jag kan äta vad jag vill för jag kan ju ändå inte bli tjock (nej det går verkligen inte). Men jag vill bygga muskler. Så nu idag har jag fått reda på att jag måste äta rätt för att kunna bygga muskler bra. Jag har helt enkelt inte tänkt på det så förut. Jag har därför bestämt mig för att ta mig lite i kragen när det gäller maten. Men jag tänker inte bli nån som mäter och räknar och håller på.

Så det jag vill ha svar på:

Vad ska man äta och inte äta...
- dagen/några dagar innan ett styrkepass/uthållighetspass?
- dagen då du tränar styrka/uthållihet? (innan och efter passet)
- dagen/några dagar efter?
- när man är sjuk? (jag är sjuk just i detta nu)

// Anders

Edit: Mitt syfte med träningen är att bli lite bredare och samtidigt vara i form, skolan kräver att jag håller mig pigg.
Citera
2006-05-15, 18:03
  #2
Medlem
Alex_KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders89
Hej alla!

Jag är ganska tanig (185 cm och 68 kg), och har alltid trott att jag kan äta vad jag vill för jag kan ju ändå inte bli tjock (nej det går verkligen inte). Men jag vill bygga muskler. Så nu idag har jag fått reda på att jag måste äta rätt för att kunna bygga muskler bra. Jag har helt enkelt inte tänkt på det så förut. Jag har därför bestämt mig för att ta mig lite i kragen när det gäller maten. Men jag tänker inte bli nån som mäter och räknar och håller på.

Så det jag vill ha svar på:

Vad ska man äta och inte äta...
- dagen/några dagar innan ett styrkepass/uthållighetspass?
- dagen då du tränar styrka/uthållihet? (innan och efter passet)
- dagen/några dagar efter?
- när man är sjuk? (jag är sjuk just i detta nu)

// Anders

En bra riktlinje är nog att börja försöka äta så sunt som möjligt oavsett vilken dag eller vilka aktiviteter du ska ta dig för. Och för att få reda på vad "äta sunt" innebär är det nog bara använda lite av sitt eget sunda förnuft
Citera
2006-05-15, 18:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex_KK
En bra riktlinje är nog att börja försöka äta så sunt som möjligt oavsett vilken dag eller vilka aktiviteter du ska ta dig för. Och för att få reda på vad "äta sunt" innebär är det nog bara använda lite av sitt eget sunda förnuft

Hm... ja det låter klokt. Men mitt furnuft vet inte så mycket om mat, ett litet problem kanske. Men i stora drag, ska man helst äta mkt fett, protein eller kolhydrater dagen innan träning, samma dag, dagen efter? Jag vet att det är en blandning men säg nu inte "tänk själv" eller nåt, för jag vet inte Så vilken blandning är bäst till vilket tillfälle?
Citera
2006-05-15, 18:43
  #4
Medlem
brobbans avatar
Kolhydrater som uppladdning, proteiner bygger muskler men ingen primär energikälla.
Citera
2006-05-15, 19:04
  #5
Medlem
Alex_KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders89
Hm... ja det låter klokt. Men mitt furnuft vet inte så mycket om mat, ett litet problem kanske. Men i stora drag, ska man helst äta mkt fett, protein eller kolhydrater dagen innan träning, samma dag, dagen efter? Jag vet att det är en blandning men säg nu inte "tänk själv" eller nåt, för jag vet inte Så vilken blandning är bäst till vilket tillfälle?

Jag skulle råda dig ett köpa en tränningsbok, förslagvis "Fitness för honom" skriven av Kim Justin (Zeke). där får du såväl rådgivning inom själva tränningen som kosthållningen.

Om du enbart är ute efter kostråd kanske det finns andra böcker som lämpar sig bättre, har tyvärr ingen exempel o ge såhär på rak arm.

Kunskap är makt
Citera
2006-05-15, 19:52
  #6
Medlem
Jäpp ska kolla efter den boken. Tackar för tipset

"Kunskap är makt"
Citera
2006-05-15, 20:14
  #7
Medlem
Alex_KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders89
Jäpp ska kolla efter den boken. Tackar för tipset

"Kunskap är makt"

Hehe, faktiskt ett citat jag saxxat direkt från den boken

Ne, men spana in den. Fungerade väldigt bra för mig som motivation och kunskapskälla i början av min tränning.
Citera
2006-05-16, 13:10
  #8
Medlem
Det låter ju grymt bra!

Humm frågan är om jag är snål. Ska den köpas, isf var? Eller finns den att låna på bibliotek
Citera
2006-05-16, 21:20
  #9
Medlem
Alex_KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders89
Det låter ju grymt bra!

Humm frågan är om jag är snål. Ska den köpas, isf var? Eller finns den att låna på bibliotek

Själv tycker jag faktiskt det är valuta för pengarna, defentivt. iaf om man utgår från lärdomen jag dragit av den, men så var jag inte speciellt insatt inom tränning innan heller

En välsorterad bokhandel borde nog ha den i sitt sortiment kan man tycka.
Skulle tippa på att den inte finns i bibliotekets bokhyllor, men att ta en titt skadar ju inte.

Boken innehåller både grunderna inom tränning som tips för den mer erfarne, du kan ju alltid tjuvkika lite i den i affären Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback