Citat:
Alla personer gör saker som påminner om något vem som helst har gjort, det säger ingenting. Sen tycker jag förvisso att det är relevant att påpeka hur trumpismen tycks driva på rasism i samhället, men det är inte att säga att Trump är Hitler. Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå det här. Fast å andra sidan är det ju en sida som gärna jämför Bernie med Stalin eller Castro, så det är kanske helt enkelt hur man resonerar på den sidan. Trump är Trump, inte någon annan. Han ska inte bedömas utefter vad Hitler gjorde, men det är inte fel att ta lärdom av historien.
Första påståendet håller jag med om, men när någon påminner om någon annan så är det ju i karaktäristiska delar vi menar är detsamma, inte till exempel att "Hitler var en människa med två armar, två ben och ett huvud och det har ju Trump också!", vi pratar i så fall om att Trump och Hitler hade samma vision eller ambitioner när vi säger att de påminner om varandra. Jag tror USA är det minst rasistiska landet i världen såsom det är nu (detta menar åtminstone PEW) ta något annat land - utanför väst - så kommer du se riktig rasism och öppen sådan. Men nu hamnar vi förmodligen i en diskussion vad rasism är, för enligt hur ordet används så betyder det enbart "Du är ju inte vänster och emotsätter dig mina åsikter, därmed rasist. Basta.". Det vill säga, och jag vill göra min poäng tydlig, om du hade bett en dator att försöka lära sig ordet rasists betydelse genom vanligt bruk i politiska debatter, då hade den förmodligen gett den definitionen som resultat. Ja, Trump är Trump.
Citat:
"TDS", "Obese Man Bad" och så vidare är bara trams, det är sätt att försöka fly undan diskussionen, "de kritiserar bara min gud för att de inte förstår den, för att de är psyksjuka". Okej, låt oss säga att all kritik mot en offentlig person är mental sjukdom, vad vinner vi på det?
Nej, poängen med de etiketterna är att synliggöra hur skev din helhetsbild är av Trump. Du kan inte se någonting positivt med mannen, och ingenting är svart eller vitt. Så ditt tänkande har handikappats av din avsky för mannen. Med det sagt säger jag inte att han är värd att bli avskydd, eller att det inte finns anledning att göra så, men det priset du betalar för att i varje stund vända varje påstående och beslut han tar in till någonting negativt, skadar din helhetsbild och du kommer göra orimliga och motsägelsefulla slutsatser.
Citat:
Skillnaden i USA är att det också finns områden, stora områden, där man blir lika utfryst och avskydd om man inte visar tillräcklig kärlek till den store ledaren.
Jag håller med, detta finns det verkligen. Det kan jag tyckas behövs lite i Sverige också, en ryggrad i högern som slår tillbaka mot vänsterns fanatism. Jag själv är inte fanatiker som kräver uniform tro bland mina medmänniskor, men kanske skulle behövas att vänster fick smaka på sin egen medicin.
Citat:
[/quote]
EDIT: Och för att svara på frågan, jag vet inte hur man gör. Jag tror att en Hitler som beter sig som den förre kommer att stoppas i ett tidigt skede, en ny framgångsrik högerextrem ledare som vill bedriva utrotningskrig och så vidare tror jag, om den kommer alls, kommer att överraska världen. Det är väl vettigt att vara på sin vakt mot såna där världsförstörande rörelser, men jag vet inte vad man ska leta efter riktigt.
Jag tycker mig ofta se uttalanden om politiker som liknade vid Hitler, men det spelar egentligen ingen roll. Så länge folk tror på det de blir lärda av stora mediahus och politiker om vad Trump är och inte är, då tror de ju på det. Och då ser verkligheten ut för dem som om Trump är Hitler. Och vad skulle du göra om du fick chansen att åka tillbaka i tiden innan Hitler kom till makten? Skulle du inte försöka stoppa honom.