2020-11-13, 00:49
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Alla personer gör saker som påminner om något vem som helst har gjort, det säger ingenting. Sen tycker jag förvisso att det är relevant att påpeka hur trumpismen tycks driva på rasism i samhället, men det är inte att säga att Trump är Hitler. Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå det här. Fast å andra sidan är det ju en sida som gärna jämför Bernie med Stalin eller Castro, så det är kanske helt enkelt hur man resonerar på den sidan. Trump är Trump, inte någon annan. Han ska inte bedömas utefter vad Hitler gjorde, men det är inte fel att ta lärdom av historien.

Första påståendet håller jag med om, men när någon påminner om någon annan så är det ju i karaktäristiska delar vi menar är detsamma, inte till exempel att "Hitler var en människa med två armar, två ben och ett huvud och det har ju Trump också!", vi pratar i så fall om att Trump och Hitler hade samma vision eller ambitioner när vi säger att de påminner om varandra. Jag tror USA är det minst rasistiska landet i världen såsom det är nu (detta menar åtminstone PEW) ta något annat land - utanför väst - så kommer du se riktig rasism och öppen sådan. Men nu hamnar vi förmodligen i en diskussion vad rasism är, för enligt hur ordet används så betyder det enbart "Du är ju inte vänster och emotsätter dig mina åsikter, därmed rasist. Basta.". Det vill säga, och jag vill göra min poäng tydlig, om du hade bett en dator att försöka lära sig ordet rasists betydelse genom vanligt bruk i politiska debatter, då hade den förmodligen gett den definitionen som resultat. Ja, Trump är Trump.

Citat:
"TDS", "Obese Man Bad" och så vidare är bara trams, det är sätt att försöka fly undan diskussionen, "de kritiserar bara min gud för att de inte förstår den, för att de är psyksjuka". Okej, låt oss säga att all kritik mot en offentlig person är mental sjukdom, vad vinner vi på det?

Nej, poängen med de etiketterna är att synliggöra hur skev din helhetsbild är av Trump. Du kan inte se någonting positivt med mannen, och ingenting är svart eller vitt. Så ditt tänkande har handikappats av din avsky för mannen. Med det sagt säger jag inte att han är värd att bli avskydd, eller att det inte finns anledning att göra så, men det priset du betalar för att i varje stund vända varje påstående och beslut han tar in till någonting negativt, skadar din helhetsbild och du kommer göra orimliga och motsägelsefulla slutsatser.

Citat:
Skillnaden i USA är att det också finns områden, stora områden, där man blir lika utfryst och avskydd om man inte visar tillräcklig kärlek till den store ledaren.

Jag håller med, detta finns det verkligen. Det kan jag tyckas behövs lite i Sverige också, en ryggrad i högern som slår tillbaka mot vänsterns fanatism. Jag själv är inte fanatiker som kräver uniform tro bland mina medmänniskor, men kanske skulle behövas att vänster fick smaka på sin egen medicin.

Citat:
EDIT: Och för att svara på frågan, jag vet inte hur man gör. Jag tror att en Hitler som beter sig som den förre kommer att stoppas i ett tidigt skede, en ny framgångsrik högerextrem ledare som vill bedriva utrotningskrig och så vidare tror jag, om den kommer alls, kommer att överraska världen. Det är väl vettigt att vara på sin vakt mot såna där världsförstörande rörelser, men jag vet inte vad man ska leta efter riktigt.
[/quote]

Jag tycker mig ofta se uttalanden om politiker som liknade vid Hitler, men det spelar egentligen ingen roll. Så länge folk tror på det de blir lärda av stora mediahus och politiker om vad Trump är och inte är, då tror de ju på det. Och då ser verkligheten ut för dem som om Trump är Hitler. Och vad skulle du göra om du fick chansen att åka tillbaka i tiden innan Hitler kom till makten? Skulle du inte försöka stoppa honom.
Citera
2020-11-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Första påståendet håller jag med om, men när någon påminner om någon annan så är det ju i karaktäristiska delar vi menar är detsamma, inte till exempel att "Hitler var en människa med två armar, två ben och ett huvud och det har ju Trump också!", vi pratar i så fall om att Trump och Hitler hade samma vision eller ambitioner när vi säger att de påminner om varandra. Jag tror USA är det minst rasistiska landet i världen såsom det är nu (detta menar åtminstone PEW) ta något annat land - utanför väst - så kommer du se riktig rasism och öppen sådan. Men nu hamnar vi förmodligen i en diskussion vad rasism är, för enligt hur ordet används så betyder det enbart "Du är ju inte vänster och emotsätter dig mina åsikter, därmed rasist. Basta.". Det vill säga, och jag vill göra min poäng tydlig, om du hade bett en dator att försöka lära sig ordet rasists betydelse genom vanligt bruk i politiska debatter, då hade den förmodligen gett den definitionen som resultat. Ja, Trump är Trump.

Nej, poängen med de etiketterna är att synliggöra hur skev din helhetsbild är av Trump. Du kan inte se någonting positivt med mannen, och ingenting är svart eller vitt. Så ditt tänkande har handikappats av din avsky för mannen. Med det sagt säger jag inte att han är värd att bli avskydd, eller att det inte finns anledning att göra så, men det priset du betalar för att i varje stund vända varje påstående och beslut han tar in till någonting negativt, skadar din helhetsbild och du kommer göra orimliga och motsägelsefulla slutsatser.

Jag håller med, detta finns det verkligen. Det kan jag tyckas behövs lite i Sverige också, en ryggrad i högern som slår tillbaka mot vänsterns fanatism. Jag själv är inte fanatiker som kräver uniform tro bland mina medmänniskor, men kanske skulle behövas att vänster fick smaka på sin egen medicin.

Jag tycker mig ofta se uttalanden om politiker som liknade vid Hitler, men det spelar egentligen ingen roll. Så länge folk tror på det de blir lärda av stora mediahus och politiker om vad Trump är och inte är, då tror de ju på det. Och då ser verkligheten ut för dem som om Trump är Hitler. Och vad skulle du göra om du fick chansen att åka tillbaka i tiden innan Hitler kom till makten? Skulle du inte försöka stoppa honom.

Jag tycker rasism är öppen och omfattande i usa. Ta ett exempel, storföretagen skänker massa miljarder till småföretag etc men de har ett krav, de ska inte vara ägda av vita. Men av någon anledning så ignorerar vi inte bara öppen rasism emot vita, vi hejar på och begär mer. Det talas tillochmed om i usa att varje invånare utan vita i usa ska få en stor hög pengar enbart för de inte är vita. Detta hejas på av media.

Men ja jag håller med om att utanför väst så förekommer det mkt rasism också. Du som turist får ofta betala mer än lokalbefolkningen får, och detta ses av någon anledning som ok.

Hitler? Ja media bestämmer vem som är Hitler, inte personens handlingar. Jag skulle säga att varje feminist är hitler för de vill plåga vita män, och många vill nog även utrota vita män. Men ingen bryr sig om vita män, dem kan man förtrycka hur mkt man vill och säga vad man vill emot utan att det väcker negativa reaktioner, för media har bestämt att det är fritt fram. Media har olika måttstockar. För om någon politiker skulle säga det de säger om vita män om någon annan grupp istället så skulle hitler jämförelser börja dyka upp.
Citera
2020-11-13, 05:34
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus

Jag tycker mig ofta se uttalanden om politiker som liknade vid Hitler, men det spelar egentligen ingen roll. Så länge folk tror på det de blir lärda av stora mediahus och politiker om vad Trump är och inte är, då tror de ju på det. Och då ser verkligheten ut för dem som om Trump är Hitler. Och vad skulle du göra om du fick chansen att åka tillbaka i tiden innan Hitler kom till makten? Skulle du inte försöka stoppa honom.[/quote]

I USA har man en helt annan öppen rasism som är chockerande för många av oss från Europa. Vi har våra problem här, för all del, men att USA skulle vara det minst rasistiska landet i världen är skrattretande, det mest rasistiska landet i väst.

Och det är inte konstigt, det är i modern tid som man har avskaffat extremt rasistisk lagstiftning.

Det jag främst ville bemöta dock är det löjliga påståendet att jag inte kan ha en nyanserad bild av Trump. Jag tycker att det är framförallt en sak som han gjort riktigt bra, där jag inte ser att någon annan amerikansk politiker hade kunnat göra framsteg, och det är att vågade förhandla med talibanerna. Det är ju välkänt att om USA lämnar Afghanistan i en något så när rimlig framtid så kommer talibanerna ta över landet. Det är inte rimligt att Afghanistankriget fortsätter tills det inte längre är så, och därför är en fredlig övergång bättre än att de ska behöva utkämpa ännu ett inbördeskrig. Det finns knappast någon demokrat eller republikan som hade vågat acceptera det här.
Citera
2020-11-15, 08:09
Medlem
Ubernietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Okej, Biden har hittills vunnit 279 elektorer, vilket motsvarar 279 elektorsröster, vilket innebär att han kommer att få minst 279 elektorsröster.

Han har inte vunnit några elektorsröster alls då elektorerna i princip kan rösta på vilken kandidat de vill.
Detta är ett bra failsafe-system om det exempelvis visar sig att omfattande valfusk har förekommit i en stat.
Citera
2020-11-15, 09:15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag menar lagligt sätt så finns det väl inget som stoppar honom från att sitta i vita huset så länge han vill? Men hur skall det fungera om Joe Biden har vunnit? Oavsett vad man tycker om honom så har han ändå vunnit. Så vad är Trumps plan egentligen? Hur länge till kan han hålla på såhär?

Va dum du är! Valet är inte räknat och han har ingen skyldighet att erkänna sig besegrad. Han är president till i Januari då överlämnandet sker. Du läser antagligen för mycket i judepravda, DN.
Citera
2020-11-15, 09:33
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Va dum du är! Valet är inte räknat och han har ingen skyldighet att erkänna sig besegrad. Han är president till i Januari då överlämnandet sker. Du läser antagligen för mycket i judepravda, DN.

Att Trump förlorat valet sedan ett slag är fullständigt klart. Fuskanklagelser från Trump har visat sig grundlösa. Nu ska det sista räknas och bekräftas officiellt men det kommer inte att ändra på valutgången.

Det är helt riktigt att Trump är president till 20 januari. Sedan åker han ut vare sig han vill det eller inte. Han kan själv välja om det ska ske i förnedrande former eller inte. Ju längre han drar ut på det, desto mer skämmer han ut sig.

Biden-administrationen behöver ha möjlighet att sätta sig in i sina nya arbetsuppgifter och Trump är skyldig enligt lag att underlätta detta. Trump har hittills vägrat. Om Biden-administrationen inte får möjlighet till en överlämning är detta en säkerhetsrisk.
Citera
2020-11-15, 09:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Att Trump förlorat valet sedan ett slag är fullständigt klart. Fuskanklagelser från Trump har visat sig grundlösa. Nu ska det sista räknas och bekräftas officiellt men det kommer inte att ändra på valutgången.

Det är helt riktigt att Trump är president till 20 januari. Sedan åker han ut vare sig han vill det eller inte. Han kan själv välja om det ska ske i förnedrande former eller inte. Ju längre han drar ut på det, desto mer skämmer han ut sig.

Biden-administrationen behöver ha möjlighet att sätta sig in i sina nya arbetsuppgifter och Trump är skyldig enligt lag att underlätta detta. Trump har hittills vägrat. Om Biden-administrationen inte får möjlighet till en överlämning är detta en säkerhetsrisk.

Kan Trump välja att inte ge upp makten liksom för alltid?

Svaret är en enkelt nej på den frågan. Hur överlämnade ska ske är inte topic!
Citera
2020-11-15, 09:43
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kan Trump välja att inte ge upp makten liksom för alltid?

Svaret är en enkelt nej på den frågan. Hur överlämnade ska ske är inte topic!

Det står nog i andra stycket om du läser riktigt noga.

Sedan kan en president sitta i max 8 år sammanlagt, så ingen president kan vägra att lämna över makten för alltid.
Citera
2020-11-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubernietzsche
Han har inte vunnit några elektorsröster alls då elektorerna i princip kan rösta på vilken kandidat de vill.
Detta är ett bra failsafe-system om det exempelvis visar sig att omfattande valfusk har förekommit i en stat.

Kanske, men om du letar lite (nyttig övning för dig!...) så kan du nog hitta källan till detta citat:
"Lawmakers in Arizona, Michigan, Pennsylvania, and Wisconsin have all said they won’t intervene in selecting electors."

/T
Citera
2020-11-15, 14:24
Medlem
Nej det kan han inte. Om ni vill ha bevis för det kan ni kolla upp General Milley's senaste tal.
Citera
2020-11-15, 15:09
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Nej det kan han inte. Om ni vill ha bevis för det kan ni kolla upp General Milley's senaste tal.

Satan i gatan! Det var ord och inga visor:

"We are unique among militaries. We do not take an oath to a king or a queen, a tyrant or a dictator. We do not take an oath to an individual. No, we do not take an oath to a country, a tribe or religion. We take an oath to the Constitution. And every soldier that is represented in this museum, every sailor, airman, Marine, Coast Guardsman, each of us will protect and defend that document, regardless of personal price," Milley said. "

Undrar om Trump kommer att avskeda honom också?
Citera
2020-11-16, 07:27
Medlem
Madagascars avatar
Trump skulle kunna teoretiskt sitta kvar 4 år till även om han förlorade valet:

https://tt.omni.se/sa-kan-trump-klamra-sig-fast-vid-vita-huset/a/Ln1nQx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem