• 1
  • 2
2020-11-10, 20:49
Medlem
duden83s avatar
Jag har köpt lägenhet och håller på och pratar bolån-räntor med min nya bank (nordea).
De är villiga att sänka bolåneräntorna en del om jag flyttar mitt sparkapital till nordea.
Blir väl inga enorma belopp i skillnad (typ 400 kr per månad). Men pengar är ju pengar..

Men samtidigt så blir det ju en del extra tjafs med att flytta mina aktier tänker jag (har aldrig gjort det innan så gissar bara).
Vet inte..
Vad tänker ni? Är det värt att flytta aktier och annat sparande till Nordea?
Har ingen aning om hur det är att köpa aktier via Nordea (courtage kostnader och hur bra Nordea sidan för köpa aktier funkar etc. )
Jag har en hel del pengar i aktier.
Senast redigerad av duden83 2020-11-10 kl. 20:51.
Citera
2020-11-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Jag har köpt lägenhet och håller på och pratar bolån-räntor med min nya bank (nordea).
De är villiga att sänka bolåneräntorna en del om jag flyttar mitt sparkapital till nordea.
Blir väl inga enorma belopp i skillnad (typ 400 kr per månad). Men pengar är ju pengar..

Men samtidigt så blir det ju en del extra tjafs med att flytta mina aktier tänker jag (har aldrig gjort det innan så gissar bara).
Vet inte..
Har ingen aning om hur det är att köpa aktier via Nordea (courtage kostnader och hur bra Nordea sidan för köpa aktier funkar etc. )
Om ni bara pratar bolån så antar jag att du har ett lånelöfte från Nordea, men inget mer än så än så länge? Lånelöfte är inte bindande på något sätt, du kan fortfarande kolla runt med andra banker och förhoppningsvis hitta något bättre hos annan bank. Kolla SBAB tex, så kan du behålla nuvarande bank/banker.

Tycker inte du ska byta, dels för att det är fult gjort av Nordea, och dels för att avanza är ljusår bättre på aktiehandel.

Kan bara svara för egen del, haft dom flesta bankerna, och Nordea är sämsta banken i alla kategorier jag någonsin haft. Enda banken jag varit direkt missnöjd med.

Bankbyte i sig är inget krångligt, banken du flyttar till sköter allt åt dig.
Citera
2020-11-10, 21:27
Bannlyst
Citat:

Vet inte..

Beror ju på vad och hur mycket du handlar och säljer i aktier?
Skall du syssla med trading så är nog Nordnet eller Avanza bäst (nu avskyr jag Avanza och funderar själv på flytta allt till Nordnet). Courtage brukar vara dyrare på de där "fysiska bankerna".
Men åter - är det aktie köp 1-4 gånger om ¨året kan det ju kvitta.

Men som skribenten ovan mig skrev. Jag skulle nog också sett mig om efter en annan bank än Nordea.

Samt du går bara in till nya banken så sköter dem precis allt. Du behöver inte besöka eller tjafsa med din gamla bank.

Hur som helst har du chansen byta från Avanza så gör det.
Citera
2020-11-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky

Hur som helst har du chansen byta från Avanza så gör det.

Varför är du missnöjd med avanza?
Citera
2020-11-10, 21:47
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Om ni bara pratar bolån så antar jag att du har ett lånelöfte från Nordea, men inget mer än så än så länge? Lånelöfte är inte bindande på något sätt, du kan fortfarande kolla runt med andra banker och förhoppningsvis hitta något bättre hos annan bank. Kolla SBAB tex, så kan du behålla nuvarande bank/banker.

Tycker inte du ska byta, dels för att det är fult gjort av Nordea, och dels för att avanza är ljusår bättre på aktiehandel.

Kan bara svara för egen del, haft dom flesta bankerna, och Nordea är sämsta banken i alla kategorier jag någonsin haft. Enda banken jag varit direkt missnöjd med.

Bankbyte i sig är inget krångligt, banken du flyttar till sköter allt åt dig.

Läget är ju nu att jag hade ett lånelöfte från Swedbank och hittade en bostad som jag skrev under på.
och nu (med skarpt läge) så har jag ringt runt till de olika bankerna (stora som små) och jämfört. Den som var billigast var Nordea med 1,29% ränta (5 år bindning).
Men jag kan nu få ner räntan till 1,1-1,2% om jag flyttar med med sparkapital från Avanza.

Varför är det den sämsta banken du haft? (Jag har alltså inte börjat använda dem än som bank än då jag öppna konto förra veckan)

Är lite blandat hur ofta jag köper aktier. Men kanske 10-20 gånger per år gör jag ett köp (gissar vilt nu)
Senast redigerad av duden83 2020-11-10 kl. 21:54.
Citera
2020-11-10, 22:25
Bannlyst
Citat:

Vet inte..
Nej, det är en försäljare du pratar med, sätt emot och hota med att byta bank! Hör med annan bank vad de kan ge för lån/ränta.
Citera
2020-11-10, 22:52
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Courtage brukar vara dyrare på de där "fysiska bankerna".
Men åter - är det aktie köp 1-4 gånger om ¨året kan det ju kvitta.
Skulle tro Nordea vinner den ronden.

Avanza 4 olika courtageklasser
1. 0,25 courtage, min 1
2. 0,15 courtage, min 39
3. 0,069 courtage. Min 69
4. Min/max 99

Nordea 1. 0,06 Min 1 max 99

Om Ts nu är så rika borde han komma på 99kr hos båda bankerna då
Citera
2020-11-10, 22:53
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Läget är ju nu att jag hade ett lånelöfte från Swedbank och hittade en bostad som jag skrev under på.
och nu (med skarpt läge) så har jag ringt runt till de olika bankerna (stora som små) och jämfört. Den som var billigast var Nordea med 1,29% ränta (5 år bindning).
Men jag kan nu få ner räntan till 1,1-1,2% om jag flyttar med med sparkapital från Avanza.

Varför är det den sämsta banken du haft? (Jag har alltså inte börjat använda dem än som bank än då jag öppna konto förra veckan)

Är lite blandat hur ofta jag köper aktier. Men kanske 10-20 gånger per år gör jag ett köp (gissar vilt nu)

Har du kollat upp Avanzas Bolån+ ?
3 mån - 1,26% effektiv ränta
1 år - 1,16%

//Brute
Citera
2020-11-11, 00:06
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Har du kollat upp Avanzas Bolån+ ?
3 mån - 1,26% effektiv ränta
1 år - 1,16%

//Brute

jo kollade, men de är endast intresserade när det är som högt 60% av värdet på bostaden man lånar till.
Citera
2020-11-11, 00:12
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Om Ts nu är så rika borde han komma på 99kr hos båda bankerna då

Jag har väl aldrig sagt jag är rik.
Fattig är jag inte, men rik skulle jag inte säga (är väl en definitionsfråga visserligen) även om jag har en hel del sparat.

Dessutom så räcker det inte att vara rik om du ska flytta till Stockholm tydligen. Du måste uppenbarligen vara skit-rik för att ens ha råd att köpa en vanlig lägenhet utan att vara bankens bitch resten av livet...
Köpa nuförtiden verkar mest betyda "hyra av banken"...
Senast redigerad av duden83 2020-11-11 kl. 00:14.
Citera
2020-11-11, 06:50
Medlem
Citat:

Flytta över sparandet till Nordea, bind lånet till den förmånliga räntan, sen flyttar du tillbaka sparandet till avanza. Problemet löst, och Nordea kommer inte bry sig det minsta, säljaren har redan "fått sin pinne" i statistiken för överflytten.
Citera
2020-11-11, 08:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Vet inte..

Flytta bolånet till Avanza istället? Har du kollat den möjligheten? Jag har 0,99% hos Avanza.

Edid: Det hade du gjort redan såg jag såg jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in