Citat:
Ursprungligen postat av
eurostop
Ok. Det låter som att du lider av en väldigt stor oro som blir ett hinder för dig i vardagen. Kontakta en vårdcentral och be om att få hjälp via en psykolog. Skulle det vara ett akutproblem, och du till exempel funderar på att skada dig själv, vänd dig direkt till en psykakut.
Oron är ju inte rationell, då risken måste sägas vara minimal för att det här händer. Om det inte är så att du planerar en resa till Sydamerika och det är i samband med det som du är rädd för att bli kidnappad. Då låter det som att du ska avbryta de planerna.
Det här handlar om att jag inte vill ha problem, och känna att jag kan koppla av. När jag gör något så går inget fel. Men att ha sådan koll kräver mycket prestation och stort mått av tankeverksamhet. Jag är därför ofta orolig. För att sluta oroa sig och göra saken enkel ska man följa ett antal regler lätta att komma ihåg.
- Följa UDs reseavrådan. Inte ifrågasätta detta.
- Följa grundläggande lagar. Tillämpa magkänsla.
- Inte aktivt jävlas med någon. Tillämpa ödmjukhet.
Skulle man då trots allt hamna hos en kartell eller liknande eller i fängelse så är det en risk man medveten tagit, räknat in och inget man mer ska tänka på eller låta förpesta tillvaron.