Örebro TR B 5117-19
* Stämningsansökan
Ur förhör:
Söker man på Emma verkar ha hon skrivit en examensuppsats med titeln:
Ur förhör:
Vet någon mer om detta?
* Stämningsansökan
Man född 1990
Medborgare i Jordanien och Sverige
Åtalas för
1. Grov kvinnofridskränkning (mot hustrun Emma)
a) Misshandel
b) Misshandel och olaga hot
c) Misshandel
d) Misshandel
e) Misshandel
f) Misshandel
g) Misshandel och olaga hot
h) Misshandel och olaga hot
i) Olaga hot
Utdrag ur åtalet:
...sparka henne upprepade gånger på benen samt genom att trycka upp henne mot en vägg, hålla i hennes hår och utdela knytnävsslag mot hennes ansikte vilket orsakade smärta och blånad.
uttala att han ”ska straffa dig”, att han ”ska ta bort ditt ansikte om du ljuger igen”, ”om du ljuger skär jag tungan av dig” och ”om jag ens skulle tänka att något skulle hända skulle du vara död” eller uttryck med liknande innebörd
sparka henne på skinkan, slå ett knytnävsslag i magen och ett på käken
dra henne i håret, skrika i hennes öra, sparka henne på hälarna/hälsenan samt nypa henne i armen och dra vilket orsakade smärta och blåmärke.
uttala "om du skulle prata med honom igen så skulle du önska att vore död" eller uttryck med liknande innebörd
hotat Emma med brottslig gärning genom att uttala att "om grannarna hör det här kommer du ångra dig och önska att du vore död" samt ”skriker du igen när jag slår dig så kommer du att få känna smärta värre än det här på hela kroppen" eller uttryck med liknande innebörd. Våldet och hotet har utdelats/uttalats i det gemensamma hemmet inför de gemensamma barnen, 2 respektive 4 år gamla
2. Grov fridskränkning (mot sonen)
a) Misshandel
b) Misshandel
Laith har, vid ett stort antal tillfällen, misshandlat sonen genom att klämma hans fingrar så han orsakades smärta. Laith har misshandlat sonen genom att klämma på hans fingrar så han orsakades blodvite och smärta
Ur förhör:
Var jobbar Laiths? Arbetstider?
Han jobbar på KGA Logistic industriområde Bista Örebro.
Berätta om Laiths kontroll av dig
Jag fick inte klä mig som jag ville, prata med män. Det började med att jag inte fick bada i badkläder, inte någonstans, om jag inte var i ett stängt rum med bara tjejer vilket hände någon gång, jag var på ett bubbelbadkalas. Sen blev det mer och mer. Jag fick inte ha urringning, jag fick inte ha bara axlar, tshirt, Jag fick inte ha tunna tights, man kunde se hud igenom, isf fick jag ha dubbla tights, viket jag hade till klänning. Generellt tyckte han att jag skulle ha långärmat till handlederna och kläder ner till fötterna. Helst ville han att jag skulle ha kofta då han inte tyckte att man skulle se mina former/rumpa. Jag fick inte träna med min kompis. Generellt fick jag fråga om lov. Han bestämde vilka som var ok att umgås med. Det var väldigt få som han tyckte var ok. Jag skulle då ha med med mig barnen och vara hemma för kl 19.
Berätta om din och Laiths relation. Hur länge varit tillsammans? Gifta? Var bott tillsammans? Barn? Vårdnad? Hur har relationen varit?
Vi har varit ihop sen 2012/2013. Vi träffades i Sthlm. Jag hyrde ett rum i en lägenhet av Laith och hans kompis. Vi blev ihop efter några månader. Jag flyttade därifrån under vår 2013. Sommaren 2013 blev han utvisad från Sverige. Emma åkte till Jordanien och de gifte sig där. Vi ansökte om att han skulle få uppehållstillstånd i Sverige. Vi gifte oss efter krav från hans familj, De är supertraditionella muslimer, bokstavstroende. Emma stannade där i några veckor sen åkt hon tillbaka till Sverige pga studier. Laith stannade i Jordanien i elva månader innan han fick uppehållstillstånd. Emma åkte till Jordanien så ofta hon kunde. Vi möttes halvvägs bla i Istanbul. Laith fick uppehållstillstånd i juli 2014.
Han kollade mitt schema på Universitetet, min almanacka. Om jag sa att jag skulle till Universitetet och det inte stämde med vad jag skrivit i min kalender ifrågasatte han det. Om jag sa att jag skulle göra ett grupparbete ville han veta med vilka. Han gillade inte att jag hade manliga kurskamrater. Om det var män i grupparbetet ringde han och kollade. Ringde han och någon skrattade i bakgrunden frågade han varför och sa "ni ska vara tysta och läsa". Under lunch på Universitetet skulle jag äta snabbt och och plugga, inte umgås med andra, han sa "du är inte där för att träffa kompisar utan plugga". Jag var hela tiden tvungen att messa nu är jag här, nu är jag på dagis, nu är jag på skolan. Om jag inte gjorde det började han ringa. Generellt var det "onödigt" att umgås med andra . Min kompis Malin bjöd oss på nyårsfest, han ville inte gå. Det var orimligt att jag skulle gå själv.
Emma var i Jordanien i två månader, hon ville gärna flytta till Jordanien.
Behöver Laith tolk vid förhör, vad för tolk isf? Sjukdom? Missbruk? Varför flyttade han till Sverige?
Han behöver inte tolk. Han har ingen sjukdom/ missbruk. Jag vet fortfarande inte varför han flyttade till Sverige. Han kom hit som flykting från Palestina men det var han inte. Han avbröt studier i Jordanien och åkte hit. Han har varit häktad för våld i Jordanien.
Söker man på Emma verkar ha hon skrivit en examensuppsats med titeln:
”Allt ordnar sig till slut” En kvalitativ studie om att se tillbaka på konsekvenser av livsval.Hur ser Emma tillbaka på konsekvenserna av sitt livsval idag?
Ur förhör:
De gifte sig enligt Islam i Jordanien, äktenskapet registrerades i Sverige. Emma har ansökt om skilsmässa, betänketiden för det går ut mars 2020.Laith är gift enligt folkbokföringen. Emma är inte sökbar, gissningsvis skyddad identitet. Vet någon om Emma tog ut skilsmässa när betänketiden gick ut?
Vet någon mer om detta?
Senast redigerad av fredag2010 2020-11-09 kl. 21:56.
Senast redigerad av fredag2010 2020-11-09 kl. 21:56.