• 1
  • 2
2020-11-09, 20:12
Medlem
Hej alla flashbackare!
Har sedan jag varit liten haft svårt att uttala bokstaven R. När jag var runt 12 blev det bättre och jag kan inte minnas att jag hade svårt då. När jag började högstadiet började jag bry mig om mitt uttal igen och har sedan dess gjort det tills idag. Vet inte hur jag ska förbättra detta då uttalet låter bra när jag inte tänker på hur jag ska uttala det. Problemet är dock att jag börjar tänka på det jämt när jag ska prata med andra. Detta kan bero på att jag känner mig stressad dagligen (tror jag kan lida av mild social fobi).

Till frågan, har ni något tips på hur jag kan öva och förbättra uttalet alternativt minska min stress/sociala fobi så att jag inte tänker på det (helst båda två)? R:et låter som ett K då jag uttalar det övertydligt men som sagt vet jag inte hur jag kan göra det mer milt. Detta tar lite på mitt självförtroende också då jag väljer att prata så lite som möjligt samt undviker ord som innehåller R man måste uttala. Detta leder självfallet också till att jag låter som en idiot ibland när jag väljer ord som inte passar in i sammanhanget.

Väldigt tacksam för svar.
Mvh tjenaremannen25
(Skriver från mobilen, ursäktar mig för stavfel och dylikt redan nu)
Citera
2020-11-09, 20:20
Medlem
Gå till en talpedagog.
Citera
2020-11-09, 20:22
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Det kan en bra talpedagog hjälpa Dig med. Det finns logopedmottagningar på större sjukhus.

Gå in på 1177.se så kan Du hitta var Du kan vända Dig.

Lycka till!

Citera
2020-11-09, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen25
R:et låter som ett K då jag uttalar det övertydligt men som sagt vet jag inte hur jag kan göra det mer milt.

Har du en hörselskada också?
Är väl oftast då såna fel förekommer, normalt sätt brukar folk som inte kan säga R istället göra något Äjgh-ljud typ.
Citera
2020-11-09, 20:40
Medlem
Jango-fetts avatar
Flytta till skåne. Där kan ingen uttala R
Citera
2020-11-09, 20:42
Medlem
NotDeads avatar
Kan inte säga R som ensam bokstav blir errr. Ska något uttalas hårt som i namn kan det låta som Jickard.

R ljud man gör när man rullar på bokstaven ''rrrrrrrr'' är omöjligt för mig.
Citera
2020-11-09, 20:48
Medlem
Har du gått till talpedagog kanske? Börja någonstans
Citera
2020-11-09, 21:00
Medlem
GoUoDs avatar
Bosätt dig i varberg så kommer du snart se att ditt problem är försvunnet.

Nej, men en talpedagog (logoped) kan bistå via sjukvården.
Citera
2020-11-09, 21:06
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Flytta till skåne. Där kan ingen uttala R
Det är bara vi som kan uttala r rätt.

TS. Du borde testa KBT. Men köerna är långa inom offentliga psykiatrin. Ändå, kontakta vårdcentral. De kan ge dig tips om hur du ska göra.

Att man börjar tala märkligt är vanligt om man är stressad eller nervös. Jag upprepar ord och liksom hackar fram stavelser under press. Är bra på att uttrycka mig verbalt egentligen men det kan bli haveri om jag känner mig stressad.
Ungefär. Jag... eh... eh... ta, ta den, eh, den vita, jag menar svarta, svarta eh ja... den...

Skulle be någon ge mig en tröja som är svart. Lära dig hantera stress med KBT är bra.
Citera
2020-11-09, 21:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Hur låter dina "r" då?

Du kan kanske komma undan genom att säga att du är uppvuxen i samma trakt som Annie Lööf?
Citera
2020-11-09, 21:48
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Gå till en talpedagog.
Ja, det är ingen dum ide.

När min son var runt fem och fortfarande uttalade R som J och dessutom var ledsen för det gick vi till talpedagog/logoped. Efter typ tre träffar med övningar kunde han uttala det rätt.

Min äldre son hade svårt med F och P och nån annan bokstav som jag inte minns. Det tog lite längre, kanske 10 träffar och kanske 15 min om dagen med övningar. Sen kunde han säga Felix istället för Pelix. Det var stort. Han var kanske fyra/fem då.
Citera
2020-11-09, 22:27
Medlem
Demosthenes löste det genom att fylla munnen med släta småstenar och högt deklamera poesi och berömda tal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in