• 1
  • 2
2020-11-08, 22:21
Medlem
Hej!

Jag har förmodligen chans på en förstahand vid Solberga som ligger relativt nära Älvsjö station. Kollat runt en del online och det verkar vara lite blandade åsikter om området. Vissa säger att det har blivit sämre, vissa bättre, men inte mycket från senaste åren. Tänkte kolla med folk som vet/bor där nu, hur är området? Hur lugnt/stökigt/tryggt känns det?

Jag är inte ifrån Stockholm så har ingen vidare koll.

Tack,

Mvh,
Martin
Citera
2020-11-08, 22:34
Avstängd
321js avatar
https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-...SqJ1s9dImgMEw/

Utsatta områden:

Älvsjö/Solberga, Stockholm
Citera
2020-11-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j

Utsatta områden:

Ja, men är det verkligen så farligt? Jag tänker, om man håller sig för sig själv och "mind my own business" så lär det väl ändå vara lungt?
Citera
2020-11-08, 22:46
Medlem
Lost.Villains avatar
Varit en hel del skjutningar, rån och stök i området senaste året och åren. Är som att bo i Hagsätra, Farsta, Skärholmen, Råcksta.

Men får du en hyffsad lya där så är det bara att acceptera och försöka byta upp dig framöver.
Citera
2020-11-08, 23:02
Avstängd
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Ja, men är det verkligen så farligt? Jag tänker, om man håller sig för sig själv och "mind my own business" så lär det väl ändå vara lungt?

Har du inget bättre alternativ så är det lugnt.
Citera
2020-11-09, 01:59
Medlem
Europes avatar
Fram till nyligen var det rätt lugnt, men det här väl varit lite stök senaste åren. Jag undrar dock om det inte ändå är relativt lugnt? Det är väl inte den sortens ställe där bilar brukar brinna stup i kvarten, det är ingen knutpunkt för kollektivtrafiken och jag har för mig att det inte har mycket till centrum som drar till sig hängande bus. Nackdelen är väl just att det inte finns något bra centrum med butiker och om man reser kollektivt finns det väl bara buss att tillgå?

Citat:
Ursprungligen postat av 321j

Utsatta områden:

Nu känner jag inte till de nämnda ställena i Järfälla, men annars skulle jag säga att fram till nyligen var Solberga lugnast på den listan. Men visst, ett bostadsområde kan ju försämras snabbt. Älvsjö har ju definitivt gjort det med all skit som händer där. Jag hade för ett årtionde sedan aldrig kunnat tänka mig att Älvsjö skulle bli stökigt.
Citera
2021-02-27, 17:54
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fram till nyligen var det rätt lugnt, men det här väl varit lite stök senaste åren. Jag undrar dock om det inte ändå är relativt lugnt? Det är väl inte den sortens ställe där bilar brukar brinna stup i kvarten, det är ingen knutpunkt för kollektivtrafiken och jag har för mig att det inte har mycket till centrum som drar till sig hängande bus. Nackdelen är väl just att det inte finns något bra centrum med butiker och om man reser kollektivt finns det väl bara buss att tillgå?

Nu känner jag inte till de nämnda ställena i Järfälla, men annars skulle jag säga att fram till nyligen var Solberga lugnast på den listan. Men visst, ett bostadsområde kan ju försämras snabbt. Älvsjö har ju definitivt gjort det med all skit som händer där. Jag hade för ett årtionde sedan aldrig kunnat tänka mig att Älvsjö skulle bli stökigt.

2011 påstås att det är "hur lugnt som helst", 2013 att området har "ryckt upp sig rejält", 2014 att det är "lite småmysigt" och 2016 att det är "väl svennebananigt".
(FB) Solberga/Älvsjö
(FB) solberga/hägersten/Älvsjö
(FB) Solberga i Hägersten
(FB) Solberga i Hägersten
Citera
2021-02-28, 10:11
Medlem
Milan.Barcas avatar
Har en vän som bor i Solberga (Kristallvägen). Har varit där en hel del under dygnets alla timmar och aldrig stött på eller hört något. Vännen har 3 barn och han har aldrig klagat på området heller. Förstår faktiskt inte varför Solberga fått sånt dåligt rykte. Sen ska jag även tillägga att jag egentligen bara varit på hans gata/parken/e4-baren, så hur övriga Solberga är kan jag inte uttala mig om.
Citera
2021-03-05, 19:08
Medlem
Solberga är uppdelat i 3 områden. Centrum, Kartongerna och "övriga".

Centrum är fullt av araber, somalier och ziggenare som lever rövare.

Kartongerna, vet helt ärligt inte vad området kallas men husen ser ut som oranga kartonger och ligger vid Solberga Park är en blandning av centrum och övriga. Har hört det är Centrum light men inte helt säker på hur det är med den saken. Mycket blattar iaf.

Övriga är alla 3 våningshus och nybyggen som ligger efter kartongerna och där är det hur lugnt som helst. Utom kanske just ett specifikt hus på Kristallvägen som haft en driveby för många år sedan, ett besök av insatsstyrkan för några år sedan och senast igår besök av två polisbilar och en piketbuss.
Utöver det är området väldigt lugnt och säkert. Väldigt blandat med folk, men verkar mest vara Svenskar och på utsidan integrerade invandrare.

Radhus/villorna i Solberga är som alla villa/radhusområden.
Citera
2021-10-04, 17:44
Medlem
Kristallvägen.. Är det oroligt där runt omkring i det lilla området? Är inte allt bostadsrätter?
Citera
2021-10-04, 18:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Kristallvägen.. Är det oroligt där runt omkring i det lilla området? Är inte allt bostadsrätter?
Nej, det är inte ett oroligt område. Det är ett småtrist förortsområde. Tradtionellt sett har dessa trevåningshus varit hyresrätter genom Stockholmshem, men det finns ett antal ombildade BRF:er också.
Också det oranga området som ligger närmare stationen är BRF:er, tror jag.
Som någon skrev ovan är problemområdet i Solberga området nästan nere vid Älvsjö station.
Citera
2021-10-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det är inte ett oroligt område. Det är ett småtrist förortsområde. Tradtionellt sett har dessa trevåningshus varit hyresrätter genom Stockholmshem, men det finns ett antal ombildade BRF:er också.
Också det oranga området som ligger närmare stationen är BRF:er, tror jag.
Som någon skrev ovan är problemområdet i Solberga området nästan nere vid Älvsjö station.
Inlägget ovan mitt menar på nästintill krigszon vid Kristallvägen ju.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in