2020-11-08, 21:38
Medlem
Mangelinas avatar
Har två birmakatter på 8 och 9 år. Sedan en tid tillbaka har hankatten helt plötsligt slutat täcka över sitt kiss i lådan. Varför tro?
De delara kattlåda JA, men det kommer aldrig bli två kattlådor, så gärna andra tips än 2 lådor!
Citera
2020-11-08, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Har två birmakatter på 8 och 9 år. Sedan en tid tillbaka har hankatten helt plötsligt slutat täcka över sitt kiss i lådan. Varför tro?
De delara kattlåda JA, men det kommer aldrig bli två kattlådor, så gärna andra tips än 2 lådor!

Sätt sig i ett rum och förklara för katten, berätta varför kisset måste täckas och förhandla framförallt med katten.
Gå med på att ge den något den vill ha om den visar framsteg.

Tycker du detta låter dumt? För det är inte dummare än att du vägrar skaffa 2 kattlådor.
Citera
2020-11-08, 21:47
Medlem
SweetBrowns avatar
Har du haft båda katterna lika länge eller skaffade ni den andra nyligen? Har ni testat att byta sand? Kan katten ha fått någon ålderskrämpa som gör att den inte orkar krafsa över sin avföring?
Citera
2020-11-08, 21:47
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Sätt sig i ett rum och förklara för katten, berätta varför kisset måste täckas och förhandla framförallt med katten.
Gå med på att ge den något den vill ha om den visar framsteg.

Tycker du detta låter dumt? För det är inte dummare än att du vägrar skaffa 2 kattlådor.
Tack för ditt skitråd! Det har funkat finfint i 8 år!
Citera
2020-11-08, 21:52
Bannlyst
Citat:
Tack för ditt skitråd! Det har funkat finfint i 8 år!

Skitråd? Har du pratat med katten ens? som att läsa av kroppsspråk och avvikelser.
Du nämner inte ens de i tråden..

Om du hade pratat med katten så hade du kunnat veta om de rörde sig om något annat som sjukdom.
Och man pratar inte med katter som man gör med människor du borde veta bättre, de är en annan form av kommunikation.
Senast redigerad av twigdoll 2020-11-08 kl. 21:55.
Citera
2020-11-08, 21:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Skitråd? Har du pratat med katten ens?
Du nämner inte ens de i tråden..

Om du hade pratat med katten så hade du kunnat veta om de rörde sig om något annat som sjukdom.
Och man pratar inte med katter som man gör med människor du borde veta bättre, de är en annan form av kommunikation.
Men snälla. Du har ingen aning. Jag pratar lika mycket med mina katter som med de andra i familjen. Borde jag ha nämnt det???
Skrev skittråd, menade så klart skitinlägg/svar
Citera
2020-11-08, 21:56
Medlem
jagnickars avatar
Om du inte vill ha två kattlådor, kan du skaffa en större kattlåda än den du har nu då?
Citera
2020-11-08, 22:00
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetBrown
Har du haft båda katterna lika länge eller skaffade ni den andra nyligen? Har ni testat att byta sand? Kan katten ha fått någon ålderskrämpa som gör att den inte orkar krafsa över sin avföring?
Katterna är syskon, 8 och 9 år gamlan. Honan är äldst och den som bodde här först. Brorsan kom in ett år senare och är den som vägrar täcka. Jag hör ju själv hur det låter; att han vill markera sitt revir, men det har ju funkat fint i typ 8 år!!!

Ålderskrämpor är uteslutet, men visst har vi bytt sand....
Citera
2020-11-08, 22:01
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Om du inte vill ha två kattlådor, kan du skaffa en större kattlåda än den du har nu då?
Dessvärre går det inte rent platsmässigt på den toaletten. Det konstiga är att det har funkat i 8 år men inte nu?!? Måste bero på byte av sand....
Citera
2020-11-08, 22:02
Bannlyst
Citat:
Men snälla. Du har ingen aning. Jag pratar lika mycket med mina katter som med de andra i familjen. Borde jag ha nämnt det???
Skrev skittråd, menade så klart skitinlägg/svar

Ja du borde nämnt de.
Så där började min katt bete sig och det visade sig vara cancer.
Jag bryr mig inte om vad du menade med skittråd eller inlägg .. whatever.
Jag reagerade inte direkt på att min katt började krafsa utanför lådan , han höll på sådär väldigt länge men sen eskalerade det och han kissade inte i lådan alls tillslut utan hade problem med orientering.

Antingen handlar det där om missnöje eller sjukdom, jag trodde det berodde på missnöje men hade fel .
Han blev 10 år så det var inte direkt en gammal katt.
Citera
2020-11-08, 22:03
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Jag har aldrig haft katt men blev nyfiken på varför det är viktigt att sprätta runt sanden efter katten kissat? Är inte själva poängen med lådan att katten kissar i den bara?
Citera
2020-11-08, 22:03
Avslutad
Citat:
Katterna är syskon, 8 och 9 år gamlan. Honan är äldst och den som bodde här först. Brorsan kom in ett år senare och är den som vägrar täcka. Jag hör ju själv hur det låter; att han vill markera sitt revir, men det har ju funkat fint i typ 8 år!!!

Ålderskrämpor är uteslutet, men visst har vi bytt sand....
Antar att de är kastrerade/steriliserade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in