2020-11-08, 22:05
Medlem
SweetBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Katterna är syskon, 8 och 9 år gamlan. Honan är äldst och den som bodde här först. Brorsan kom in ett år senare och är den som vägrar täcka. Jag hör ju själv hur det låter; att han vill markera sitt revir, men det har ju funkat fint i typ 8 år!!!

Ålderskrämpor är uteslutet, men visst har vi bytt sand....

Ja lustigt att han börjar med det här efter så pass många år. Det vore ju mer logiskt ifall det kom in en ny hane i kattklanen och därför ville markera revir och visa vem som är alfa men i det här fallet så är det ju inte så. Sandbyte kan vara en faktor men bara om du märkte att beteendet började i samband med sandbytet.
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ja du borde nämnt de.
Så där började min katt bete sig och det visade sig vara cancer.
Jag bryr mig inte om vad du menade med skittråd eller inlägg .. whatever.
Jag reagerade inte direkt på att min katt började krafsa utanför lådan , han höll på sådär väldigt länge men sen eskalerade det och han kissade inte i lådan alls tillslut utan hade problem med orientering.

Antingen handlar det där om missnöje eller sjukdom, jag trodde det berodde på missnöje men hade fel .
Han blev 10 år så det var inte direkt en gammal katt.
Oj, vad tråkigt, men tack för input!
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag har aldrig haft katt men blev nyfiken på varför det är viktigt att sprätta runt sanden efter katten kissat? Är inte själva poängen med lådan att katten kissar i den bara?
Normalt täcker de över både A och B
Citera
2020-11-08, 22:07
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Antar att de är kastrerade/steriliserade?
Japp, men trots att killen (hanen då ) är steriliserad så sprätter/vibrerar han med svansen som okastrerade gör 😳
Citera
2020-11-08, 22:08
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetBrown
Ja lustigt att han börjar med det här efter så pass många år. Det vore ju mer logiskt ifall det kom in en ny hane i kattklanen och därför ville markera revir och visa vem som är alfa men i det här fallet så är det ju inte så. Sandbyte kan vara en faktor men bara om du märkte att beteendet började i samband med sandbytet.
Eller hur!?
Men så svårt att minnas exakt hur allt började; med sandbytet eller beteendet..😬
Citera
2020-11-08, 22:09
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Har två birmakatter på 8 och 9 år. Sedan en tid tillbaka har hankatten helt plötsligt slutat täcka över sitt kiss i lådan. Varför tro?
De delara kattlåda JA, men det kommer aldrig bli två kattlådor, så gärna andra tips än 2 lådor!

Vet inte om det bara är ett meme men såg någon gång att katter inte täcker över om de inte respekterar sin ägare, kolla upp det.
Citera
2020-11-08, 22:11
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Normalt täcker de över både A och B

Jo jag förstår det av trådstarten att döma, men vad är det som är så viktigt med det?
Citera
2020-11-08, 22:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Att inte täcka över kiss och bajs är nåt ranghöga katter gör. De kan t ex bajsa på en liten kulle så doften sprids vida omkring.

Han känner sig vara i sin prime age, äntligen stå över sin syster och därför har han slutat skyla pisset.

Nä, ärligt talat så vet jag inte men ett veterinärbesök är alltid en bra utgångspunkt när det gäller urinvägsproblem, speciellt när det är en äldre hane.

Om katter täcker över de de gjort i lådan är olika. Vissa försöker gräva sig genom botten, andra gör det de ska och går sedan obekymrat därifrån. Jag tycker personligen det finns fördelar med att de inte täcker över, man ser ju direkt att de gjort och var. Mindre grävande = mindre dammande och skräpande.

Uppskattningsvis har 1/3 av mina katter inte täckt.

Men får jag fråga varför du är så tjurig och bara har en låda? Du borde alltså ha 3 st på 2 katter.

Det finns platsbesparande triangelformade lådor på Zooplus, som man kan knö in på en liten toa. Om det är orsaken.
Citera
2020-11-09, 00:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Har två birmakatter på 8 och 9 år. Sedan en tid tillbaka har hankatten helt plötsligt slutat täcka över sitt kiss i lådan. Varför tro?
De delara kattlåda JA, men det kommer aldrig bli två kattlådor, så gärna andra tips än 2 lådor!

Ge bort katten till någon som har plats för två lådor.
Citera
2020-11-09, 00:45
Medlem
Jag har en hona som täcker oftast men inte alltid. Hon gör som hon vill. Jag har både snackat med henne, visat hur man gör och själv täkt över. Att först göra en kulle och sen skita på den är hon expert på så att det inte går att täcka. Har köpt större låda och fyllt med mer sand. Prövat både bättre och sämre sand, men tycker själv om bättre vilket även katten verkar göra. Är mest glad att allt hamnar i lådan, tror att hon bara vill visa vem som bestämmer!
Citera
2020-11-09, 08:16
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Katterna är syskon, 8 och 9 år gamlan. Honan är äldst och den som bodde här först. Brorsan kom in ett år senare och är den som vägrar täcka. Jag hör ju själv hur det låter; att han vill markera sitt revir, men det har ju funkat fint i typ 8 år!!!

Ålderskrämpor är uteslutet, men visst har vi bytt sand....

Varför bytte ni?
Jag hade bytt tillbaka till originalsanden ett par månader för att se om det hjälper. Sedan kan man framöver successivt öka inblandningen av den nya sortens sand under lång tid.
Citera
2020-11-09, 14:57
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo jag förstår det av trådstarten att döma, men vad är det som är så viktigt med det?
Stinker.
Hankattens urin är dessutom starkare lukt på än honkattens, så synd att det inte var tvärtom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in