2020-11-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
Det skulle du gärna veta va? Hur som helst kan man ha massor av lagliga vapen som jägare och sportskytt
?
Citera
2020-11-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det visar bara att du är en typisk lurad svensk.
Jag behöver inga 30-skottsmagasin för att försvara mitt hem.
Citera
2020-11-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Fast till skillnad från fega svenskar så kommer ju amerikaner i allmänhet inte att lämna in sina vapen. De kommer i värsta fall att gömma dem.
Lite lättare att gömma sina vapen om dom inte finns i ett register...
Citera
2020-11-08, 20:58
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Bump stock ban....
Fast en activator att skruva fast i varbygeln är väl fortf laglig?
Citera
2020-11-08, 23:33
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilken sund civil användning av semiautomatiska assault rifles som AR15 finns menar du?
Sportskytte?
Citera
2020-11-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Nej USA lever efter ett 250årigt papper som kallas konstitutionen och i den står det Den andra ändringen (ändringsförslag II) till Förenta staternas konstitution skyddar rätten att hålla och bära vapen.

Saker och ting har förändrats under 250 år men jänkarna lever efter dessa föråldrade regler och lagar. Och att byta ut konstitutionen mot en ny och modern grundlag finns inte på kartan.
Vad är föråldrat med att separera religion och stat, rättssäkerhet-, yttrandefrihet bara för att nämna några?
Citera
2020-11-09, 10:23
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Mjo visst är det så.
Nu har jag vapen i registret här i Sverige men ser en fördel i att ha vapen utanför registret med.
Var inne på att skaffa licens på ett gäng ärvda samlar vapen däribland kulsprutepistoler men blev avrådd av min far då man aldrig vet vad som kan hända och i bland annat en diktatur kan de behövas mot makten.
Blir det lagändringar här i Sverige så blir mina registrerade halvautomatiska gevär "stulna".
Jag handlar redan på mig mängder av magasin då de möjligen ska förbjudas
Citera
2020-11-09, 12:01
Medlem
Bergakungens avatar
Givetvis finns det en opinion som anser att sk "Gun Control" är vettigt, precis som det finns en opinion som säger att det ALDRIG skall få vara förbjudet att äga vapen.

I verkligheten är reglerna (de formella) i USA inte särskilt annorlunda än här, det är till exempel förbjudet för kriminella (över en viss gräns) att ha vapen, en mängd vapen är kriminaliserade (automatvapen i synnerhet), i vissa brottsbelastade områden (städer) är vapen förbjudna osv osv.

Det som NRA och andra (en del är det av principiella skäl) ser särskilt hårt på är vapenregister och vapentillstånd som grundregel - det är här krocken med 2:a tillägget brukar bli tydlig.

Att man inte får skjuta vem man vill, när som helst är redan hanterat, liksom att man inte får bära vapen var man vill och att en del vapen inte är tillåtna är redan på plats. Att mängden vapen och synsättet på dem gör det lätt för "hederliga" vapen att bli "ohederliga" vapen är en bieffekt.

Men "Gun Control" handlar mest (om man är emot) om risken att myndigheterna vill snoka i vem som har vapen och vad det är för vapen och i bästa fall (om man är för) menar man att de som har vapen får en dosis vapenvett och ansvarskänsla.

Men i en politiskt vinklad värld där Demokrater jämförs med Dadgostar och Republikaner är en sorts smarta SD-politiker kanske man tror att allt kommer att ändras, snabbt. Alla som vet minsta lilla om USA-politik förstår ju att sådant (ändra konstitutionen, vapenkulturen och synen på kommunismens förträfflighet) inte sker fort, och troligen inte alls.
Citera
2020-11-09, 19:55
Medlem
Frawjons avatar
Citat:

Det finns ett vapenregister, eftersom svenskar är fähundar och finner sig i att det finns ett sådant, eller åtminstone är de flesta svenskar fähundar som accepterar systemet. I USA har de ett system som är åtminstone åt rätt håll, även om det enda riktigt rätta är inga vapenlagar alls. I Grekland och Serbien har de stränga vapenlagar, men där är inte folk fähundar utan i princip alla som inte är psykiskt efterblivna kan skaffa ett olagligt vapen i de länderna.
Citera
2020-11-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det finns ett vapenregister, eftersom svenskar är fähundar och finner sig i att det finns ett sådant, eller åtminstone är de flesta svenskar fähundar som accepterar systemet. I USA har de ett system som är åtminstone åt rätt håll, även om det enda riktigt rätta är inga vapenlagar alls. I Grekland och Serbien har de stränga vapenlagar, men där är inte folk fähundar utan i princip alla som inte är psykiskt efterblivna kan skaffa ett olagligt vapen i de länderna.
Vad gör du själv för att gå mot strömmen för att inte vara en fähund?

Då du inte kommer svara på det så är du bara en tangentbordsfjant, ett skämt helt enkelt som ska spela tuff men rättar in sig i ledet, när det kommer till kritan så springer du hem till mamma.
Citera
2020-11-18, 22:56
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Nej, självklart inte. Däremot finns det ju ingen sund civil användning av (halv)automatiska vapen med stor magasinskapacitet. Tycker faktiskt att vi har rätt rimliga vapenlagar här i Sverige.

Det gör det väl, dynamiskt skytte t ex. Och det är ju tillåtet i Sverige, så jag håller faktiskt till större delen med om att våra vapenlagar ändå är rätt okej. Så länge inte polisen tillåts tolka om dem vill säga.
Citera
2020-11-18, 23:11
Medlem
sebnies avatar
Tycker det är bra om USA tar bort vapen.

Då finns det ännu mindre anledning att tillhandahålla vapen, varför det blir lättare för EU att få igenom vapenförbud, om man nu kan förbjuda masstillverkningen av vapnen (ungefär som man förbjudit tillverkningen av minor) och att vapen till polis & militär & jägare nu måste tillverkas på beställning.

Kommer riktigt döda vapenmarknaden ordentligt om USA förbjuder vapnen. Kommer typ bli monopol på vapenmarknaden, typ några fåtal tillverkare som förser vapen till de få vapeninnehavare som finns kvar.

Dock vet jag inte hur man praktiskt ska få igenom vapenförbudet i USA utan att få upplopp. Misstänker att man kommer börja med frivillighet, den som lämnar in sina vapen får massa pengar - mkt mer än vad vapnet är värt, vilket kommer vara lockande för fattiga som behöver lite klirr i kassan. Sedan går det utav bara farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in