Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag skrev klart och tydligt att jag bott och studerat i USA och ser inte amerikansk konstitution utifrån ett specifikt svenskt perspektiv. Och för övrigt så är det här helt fel argumentationsteknik. Du ska bemöta det utifrån vad jag skriver och inte använda "appeal to authority"-argumentation där du säger att Scalia inte kan ha tolkat det från ett annat perspektiv för att han inte hade någon annan gömd anledning att tycka som han gjorde.
Appeal to authority är för övrigt något som verkar vara väldigt svenskt. Man kan inte kritisera Tegnell för att han har högre utbildning än dig, så han kan inte göra något fel. Stefan Löfven har mer erfarenhet av att vara statsminister än dig så han kan inte kritiseras heller. Inte undra på att Sverige går käpprätt åt helvete.
http://www.skepdic.com/authorty.htmlThe appeal to authority is a fallacy of irrelevance when the authority being cited is not really an authority.
Naturligtvis kan han kritiseras, men att hänvisa till en domare i den amerikanska högsta domstolen som en auktoritet för att avgöra vad den amerikanska konstitutionen säger, när det kommer till USAs lagar, är inte att hänvisa till en "falsk auktoritet". Och alldeles särskilt när det dessutom är ett citat från ett fall i högsta domstolen där sagde domare skrev det avgörande beslutet om just hur den specifika texten skulle tolkas.
https://en.wikipedia.org/wiki/District_of_Columbia_v._Heller
Det är du som hävdar att den amerikanska högsta domstolen tydligen inte skulle vara den som avgör vad den amerikanska lagen säger om hur den amerikanska konstitutionen ska tolkas. När du skriver "
Du ska bemöta det utifrån vad jag skriver och inte använda "appeal to authority"-argumentation" så hävdar du alltså att du skulle vara en likvärdig eller större auktoritet på den amerikanska lagen än den amerikanska högsta domstolen.
Jag är hemskt ledsen, men den sortens argumentation kanske är filosofiskt korrekt men det har ett väldigt lågt värde när det kommer till hur lagar tolkas i verkligheten. Som t ex i just DC v. Heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag talar om dricks och tvångsarbete som införskaffades direkt efter inbördeskriget som eftergift åt konfederalisterna.
Att ge dricks är långt äldre än så och något som inte på något vis är unikt amerikanskt. Samma sak med tvångsarbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Fast så var det ju inte under Cheney. Cheney hade all makt under Bushadministrationen och Scalia var instrumental i det. Hur "originalistiskt" var det?
Makten i USA är uppdelad i tre statsmakter. Så länge som presidenten inte går över den makt som konstitutionen ger presidenten så är det upp till presidenten om denne vill delegera hela eller delar av denna makten till någon annan. Att Cheney hade all makt under Bushadministrationen var därför något som angick Bush och inte de andra delarna av statsmakten.
Det är väldigt mycket originalistiskt att inte lägga sig i hur presidenten väljer att tillsätta sin administration och vem som gör vad, så länge som det håller sig inom de gränser konstitutionen satt för presidentens makt.