Citat:
Jag är etniskt svensk, men växte upp i invandrarförort. Detta har färgat av sig på mitt språk. På min svenska. Utöver svenska är jag även hyfsat duktig på Engelska.
Men min svenska är långt ifrån perfekt. Stavningen kan jag skylla på dyslexi. Men att ofta tala i fel ordföljd, ha problem att uttala många ord korrekt kan jag inte skylla på dyslexi. Jag talar alltså inget språk flytande. Mitt svenska ordförråd är även begränsat, jag kommer inte ihåg antalet ord jag kan, men jag vet att det är fler engelska ord än svenska, och jag låter som Borat när jag pratar engelska.
Hur vanligt är detta, att man egentligen inte behärskar något språk fullt ut? Att man inte behärskar sitt eget modersmål? Nollspråklighet? Finns det hemspråkskurser för vuxna svenskar?
Men min svenska är långt ifrån perfekt. Stavningen kan jag skylla på dyslexi. Men att ofta tala i fel ordföljd, ha problem att uttala många ord korrekt kan jag inte skylla på dyslexi. Jag talar alltså inget språk flytande. Mitt svenska ordförråd är även begränsat, jag kommer inte ihåg antalet ord jag kan, men jag vet att det är fler engelska ord än svenska, och jag låter som Borat när jag pratar engelska.
Hur vanligt är detta, att man egentligen inte behärskar något språk fullt ut? Att man inte behärskar sitt eget modersmål? Nollspråklighet? Finns det hemspråkskurser för vuxna svenskar?
Halvspråklighet talar man om. Spontant vågar jag säga att de halvspråkliga inte är helt på det klara med problematiken, att de överskattar sina kunskaper. Men jag kan ha fel.
Du skriver utmärkt. Klart och tydligt. Läs, läs och läs. Det ger dig garanterat bättre ordförråd. Läs olika typer av texter. Gärna litteratur förstås men också artiklar. Längre och längre. Ta en prenumeration för att komma ifrån snuttar. Slå upp ord du inte riktigt förstår. Inte alla, men de som återkommer, de som känns viktiga. Lyssna gärna på talradio- P1. Försök hitta något som känns ok. Godmorgon världen, Nordengren och Epstein är inte så jobbiga.
Jag vet inte om de har varit inne och fingrat på gymnasiekurserna igen. Har du gått ut gymnasiet har du väl slutbetyg i svenska A och B. I så fall skulle du kunna gå svenska C på Komvux.
Och en av mina gamla kursare var en gång tvungen att ge en norrländsk gubbe som kom för rutinkontroll på vårdcentralen en lapp att visa frun när han kom hem, som talade om att han hade drabbats av afasi och inte kunde prata. Den efterföljande neurologiska undersökningen visade att den i övrigt asymptomatiska stroke som var orsaken till afasin nog låg ett par månader tillbaka i tiden. Frun hade inte märkt någon skillnad. Tystlåten hade ju maken alltid varit.