Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-05, 19:13
Medlem
Ska man köra en fondue, ost, olja eller buljong?
Jag märker att det finns massa olika förslag kring denna klassiska tidsdödarrätt.

Tänkte ha
grönsaker i lite olika former som lök och broccoli,paprika, osv
kött blir oxfile jag har i frysen
bakpotatis att stilla hunger - men jag märker att det är svårt att hitta bra bakpotatis i butikerna - gratäng är ju alternativ men jag tänker det kanske tar över..
Nån slags sås som tzaziki och någon kall chreme fraiche typ plus vad man hittar i kylskåpet

Men frågan - vad gör jag fonduen på till litet sällskap?
Skicka gärna era Fonduetips - gärna billiga och återanvändsbara (kan man tom få det funka på enkeltillställningar?)
Citera
2020-11-05, 19:33
Medlem
Bluebeast72s avatar
Autentiskt skall det vara, kör på denna:

https://www.youtube.com/watch?v=wai9B3GUnK0
Citera
2020-11-05, 20:10
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Olja, alla dagar i veckan!
Fördjäkla trevligt, ALLT blir gott. Tips! Broccoli, oväntat supergott med bra kött, lök och god sås!
Sorry! Såg att du skrivit broccoli, men lika gott för det!
Citera
2020-11-05, 20:13
Medlem
Det är en klassiker. Men bröd är gott i fondue.

Edit; Glöm inte heller drickat. Ett bra vin förhöjer fondue-kvällen
Citera
2020-11-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RajtInIHetluften
Olja, alla dagar i veckan!
Fördjäkla trevligt, ALLT blir gott. Tips! Broccoli, oväntat supergott med bra kött, lök och god sås!
Sorry! Såg att du skrivit broccoli, men lika gott för det!
Jag har på nåt vis fått för mig att det skulle kännas fånigt att köra med olja för det är inte ett 'dopp' på samma vis som ostfondue. Har tänkt att det bara är som att fritera grejor utan panering och att man lika gärna kan göra det i en kastrull på spisen istället för i fondueskål.

Men när jag tänker efter så är det ju så att de godaste bitarna är de som precis är tillagade. Så det låter ju helt rimligt att man sätter sig ned till bords med ett kärl och kokar sina bitar i olja 'on the fly' bit för bit så slipper man laga allt på en gång, och garanterat att allt man äter är helt nylagat.

Skulle fan kunna äta pannkakor på liknande vis - att man typ satte sig till bords runt en stekpanna på en kokplatta och sen lagade en pankis när man blev sugen. Snarare än att försöka göra en stor trave på en gång.
Citera
2020-11-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan

Skulle fan kunna äta pannkakor på liknande vis - att man typ satte sig till bords runt en stekpanna på en kokplatta och sen lagade en pankis när man blev sugen. Snarare än att försöka göra en stor trave på en gång.
Vi käkade våfflor på det viset ibland - järnet på bordet och splittade våfflorna så alla fick superfärska.. blev småbitar i taget men alla var super

Då fattar jag att det är olja som gäller. Bra. Kändes lite blaskigt med vattenbaserad fond men har nu goglat det som mer "nyttigt", något som jag ignorerar när jag bjuder gäster.

Ingen kommentar om bas-tillbehör?
Läste gratäng och annat på nätet men det känns fel - provar nog bakpotatis som känns passande.
Citera
2020-11-06, 20:31
Medlem
Tzatzikins avatar
Åh vilja barndomsminnen! Champinjoner, parika, broccoli och tunnt skivat nötkött i buljongfondue! Guu va gott! Tofu funkar nog bra också om man inte tycker vegansk mat är läskig. Ska tusan göra det nån gång här hemma med gott bröd till.
Citera
2020-11-07, 16:31
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Har gjort ostfondue en gång, mekkigt med flera sorters ost som skulle vara i.
Jättegott en liten stund, sedan kändes det som att det växte i munnen...
Nä, olja är överlägset och ett fat med salt och ett med peppar som man doppar köttbitarna mm i.
Tips: Har du ett portabelt gasolkök eller ett sånt man får ned i fickan, använd det så man kan justera värmen och det blir lite fart i oljan som pallar med större mängder med dopp. Det kan bli lite lamt med spritlågan.
Tips 2: Se till att göra dig av med oljan omedelbart den svalnat, annars stinker det frityrolja ett par tre dagar, men det är det faktiskt nästan värt!
Nu blev jag vansinnigt sugen på fondu!
Citera
2020-11-08, 20:58
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakapaka1
Ska man köra en fondue, ost, olja eller buljong?
Jag märker att det finns massa olika förslag kring denna klassiska tidsdödarrätt.

Tänkte ha
grönsaker i lite olika former som lök och broccoli,paprika, osv
kött blir oxfile jag har i frysen
bakpotatis att stilla hunger - men jag märker att det är svårt att hitta bra bakpotatis i butikerna - gratäng är ju alternativ men jag tänker det kanske tar över..
Nån slags sås som tzaziki och någon kall chreme fraiche typ plus vad man hittar i kylskåpet

Men frågan - vad gör jag fonduen på till litet sällskap?
Skicka gärna era Fonduetips - gärna billiga och återanvändsbara (kan man tom få det funka på enkeltillställningar?)
ÄLSKAR denna kyckling-buljongfondue med mycket citron som ger en underbart frisk känsla; långt hälsosammare än andra feta varianter, fast utan att tumma på smak.
Strimlad salladskål, purjo, tomat, broccoli, tunt skivad kyckling samt vermicelli-nudlar. Toppas med koriander för den som älskar den smaken. SÅ SUPERGOTT!!!!👅💦

http://www.bilddump.se/bilder/20201108205538-80.216.90.34.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20201108205611-80.216.90.34.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20201108205658-80.216.90.34.jpg

Viktigt att man lägger i de tunna kycklingskivorna på slutet, kanske 3 minuter innan upptag så de inte blir torra och trista

För de som är ärligt intresserade: hojta till så delger jag gärna recept på buljongen
Citera
2020-11-09, 20:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
ÄLSKAR denna kyckling-buljongfondue med mycket citron som ger en underbart frisk känsla; långt hälsosammare än andra feta varianter, fast utan att tumma på smak.
Strimlad salladskål, purjo, tomat, broccoli, tunt skivad kyckling samt vermicelli-nudlar. Toppas med koriander för den som älskar den smaken. SÅ SUPERGOTT!!!!👅💦

http://www.bilddump.se/bilder/20201108205538-80.216.90.34.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20201108205611-80.216.90.34.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20201108205658-80.216.90.34.jpg

Viktigt att man lägger i de tunna kycklingskivorna på slutet, kanske 3 minuter innan upptag så de inte blir torra och trista

För de som är ärligt intresserade: hojta till så delger jag gärna recept på buljongen

Det där hade jag inte kallat fondue utan hot-pot? Eller? Alltså, hot-pot har jag ätit på restaurang och det var gott, så inget fel i det, men du verkar mer koka råvarorna i buljong än fritera dem och det är väl inte riktigt samma sak?
Citera
2020-11-09, 22:45
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det där hade jag inte kallat fondue utan hot-pot? Eller? Alltså, hot-pot har jag ätit på restaurang och det var gott, så inget fel i det, men du verkar mer koka råvarorna i buljong än fritera dem och det är väl inte riktigt samma sak?
Kinesisk fondue innebär just kokt i buljong, inte friterat...må vara kinesiskt, men är fortfarande kallat fondue
Senast redigerad av Mangelina 2020-11-09 kl. 22:47.
Citera
2024-09-15, 21:24
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina

Allting låter spännande. Även om jag är sen så tar jag gärna recept på buljongen och även på kalla såser. Hur många kalla såser bör man ställa fram när man bjuckar på fondue, två, tre?

Minns dom kalla såserna när man var en liten parvel och jag vill försöka återskapa det. Minns att en sås var lite lätt rödfärgad, vad kan det ha varit? Har kollat runt lite och Ica mfl skriver typ "ställ fram en smaksatt creme fraiche", jag menar vafan?

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan

Så äter man pannkaka! Gärna med drottningsylt, sen rullar man ihop och skär i bitar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in