2020-11-05, 11:47
Medlem
EldoradoDiskborstes avatar
Hej!

Vad hade ni velat läsa ett gymnasiearbete om? Vad hade väckt ert intresse? Vad vill ni få reda på/djupdyka i?
Citera
2020-11-05, 12:03
Medlem
Du ska inte skriva för andra. Ett väl utfört arbete är intressant att läsa om oberoende utav ämne. Välj din egen väg men se till att du är djupt intresserad utav det ämne som du skriver om.

Lycka till.
Citera
2020-11-05, 12:20
Medlem
Jag hade varit intresserad av att djupdyka ner i något om ekonomi. Det skulle kunna vara något börsrelaterat, tex "hur går en börsnotering till", eller något mer nationalekonomiskt allmänt "hur påverkar USA och Kinas handelskrig varandra och resten av världen?".
Citera
2020-11-05, 12:30
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Att djupdyka på gymnasiet känns lite sisådär... Möjligtvis kan man kika på det påstådda valfusket i USA....
Citera
2020-11-05, 12:45
Medlem
2late2saves avatar
Diskborstar, hur de kom till, varför, utvecklingen. Ja allt om diskborstar helt enkelt. Du kan ju börja med eldorado
Citera
2020-11-05, 14:09
Medlem
Är ämnet fritt så tycker jag du skall skriva om Mårtensöfynden.

Det är intressant fornhistoriskt och ger dessutom möjlighet till diskussion om vetenskapsteori och sådant. Det innehåller tvärvetenskapliga aspekter.

Det är totalt okänt för de flesta men ändå ingen oseriös fantasi. Det är fullt möjigt att det fanns människor i Sverige långt tidigare än vad vi får lära oss i skolan.

Till skillnad från "Cubakrisen" eller "Datorernas historia" så har din lärare garanterat aldrig hört om det tidigare och kan väckas ur sin koma.

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/...=1&isAllowed=y
Citera
2020-11-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2late2save
Diskborstar, hur de kom till, varför, utvecklingen. Ja allt om diskborstar helt enkelt. Du kan ju börja med eldorado

Diskborstar är inte så ointressanta som man kan tro. Varför diskar så många svenskar med diskborste trots att redskapet är rätt ineffektivt till de flesta former av disk? Tallrikar, bestick och mycket annat diskas effektivare med en "svamp". I sydeuropa är diskborsten nästan okänd som diskredskap. Bara när det gäller t ex lite högre glas är diskborsten bättre tycker jag.

Är det för att undvika kontakt med diskvattnet i avsikt att skona huden eller är det bara en kulturellt betingad vana? Är det för att vi har så pålitligt varmvatten och diskbänkar med stora hoar för "blötläggning" att det enkelt blir rent ändå med diskborsten?

Man kunde intervjua folk. Man kunde göra en mindre studie där man rekryterar några personer som får diska med respektive redskap i taget en vecka och se vad de sedan tycker.
Senast redigerad av GooksInTheWire 2020-11-05 kl. 14:21.
Citera
2020-11-05, 18:41
Medlem
IRMEs avatar
Ingen kommer vilja läsa det, skriv det kortfattat och inte så krångligt så blir läraren glad. Välj ett lätt ämne alltså.
Citera
2020-11-06, 01:21
Medlem
EldoradoDiskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag hade varit intresserad av att djupdyka ner i något om ekonomi. Det skulle kunna vara något börsrelaterat, tex "hur går en börsnotering till", eller något mer nationalekonomiskt allmänt "hur påverkar USA och Kinas handelskrig varandra och resten av världen?".

Jag har faktiskt varit inne och snuvat på just handelskriget mellan USA och Kina då jag har Kina i skolans FN-rollspel! Dock går jag samhällskunskapsprogrammet, är det för mycket ekonomi?

Någon som har tips på teori/teorier som skulle kunna gå att applicera på analysen för att hitta en möjlig förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in