Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Du bevisar bortom alla tvivel att du inte begriper vad ett konstitutionellt styrelseskick innebär. Konstitutionen och tillägg som det andra är till för att ingen förment majoritet ska kunna rösta bort det.
Vilka halmstrån du greppar. Trump är tydligt för andra tillägget.
Yttrandefrihet är första tillägget. Om mediaföretag börjar censurera åsikter så har man definitionsmässigt kringgått första tillägget. Än värre är det när det gäller big tech som använder sig av infrastruktur som staten byggt och skattebetalarna finansierat. Men du är som sagt vänsterbliven och tycker att yttrandefrihet ska förbehållas vänstern och inkludera deras rätt att vandalisera, plundra och mörda.
Man kan ändra i författningen. Men det kräver en stor majoritet, det kräver folkligt stöd. Hårdare vapenlagar finns på olika platser redan. Det är ju helt sant att demokrater, vissa åtminstone, t ex Beto, vill ha hårdare vapenlagar. Är det något Biden kommer att verka för? Tveksamt, kanske lite.
Du har redan fått förklarat för dig vad det första tillägget gäller och inte så vi kan lämna det. Att vänsterfolk är bättre på att följa reglerna på sociala medier är inte en fråga för regeringen tycker jag. Men jag är alltid villig att införa hårdare regler för stora företag, gärna dela upp de och så vidare. Förstatliga däremot kan vara dumt när det gäller kommunikationsverktyg. Vi har sett Trump, det skulle snabbt införas regler som förbjuder "opatriotiskt språk".
Så som jag ser det är den allra viktigaste yttrandefriheten rätten att få kritisera regeringen. Den begränsas aktivt. Men "yttrandefriheten" du önskar är att få sprida hat och ljuga på sociala medier, så som högerfolk gör, vilket gör de avstängda.