Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-11-04, 23:50
Medlem
ImAFlirts avatar
Jag är ingen expert på området. Kanske är det så att en del tänkare blir kändisar många år efter sin bortgång?

Men jag vill minnas att jag hört uttrycket ”filosofin är död” några gånger. Söker jag runt så hävdar vissa att Wittgenstein var den sista stora filosofen.
Men vad menar man med stor? Att man löst något problem eller att man hade det kändisskap för att räknas som stor?
De är väl inte alltid sams, kändisskapet och kvalitet menar jag.

Jag är väl mer bevandrad i populär vetenskapen och i den världen på youtube bland alla kända får jag uppfattningen att filosofin ibland ses ner på.

Kanske det mest extrema exemplet var väl Lawrence Krauss som om jag inte missminner mig är fysiker. I någon diskussion med filosof så lät han så nedvärderande mot filosofen på ett sätt jag kände nästan blev obehagligt. Som om filosofen bara är en drömmare på sidan och vetenskapen har alla svar.

Jordan Peterson är väl rätt stor kändis men räknas han som filosof? Jag vet inte om han bidragit med något unikt?
Räknas Choam Nomsky som filosof?

Har vi någon filosof just nu aktiv som är nästa stora stjärna fast inte får bred uppmärksamhet förrän många år efter dennes död?

Okej många frågor. Kanske blev lite rörigt.
Citera
2020-11-05, 00:02
Medlem
Jofs avatar
Dom logiska empiristerna tog död på filosofiskt tänkande. Reducerade filosofin till kamrerarverksamhet, att tänka logiskt.
Vi har inte tagit oss upp ur den dyn än. Därför finns det inga stora nutida filosofer.
Filosofi nu anses bara något för flummare och knarkare.
Har för mig att norrmannen Näss hade något på gång, en gång. Ekofilosofi. Natur, djur och människor hänger ihop... Det slog aldrig.
Citera
2020-11-05, 00:10
Bannlyst
Det finns ett gäng även om dom kanske inte anses vara på samma nivå som dom gamla grekerna etc.
Citera
2020-11-05, 00:13
Medlem
kalkryggars avatar
Vi har två ganska vassa svenska filosofer:

• Nick Bostrom
  • Alexander Bard

Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Kanske det mest extrema exemplet var väl Lawrence Krauss som om jag inte missminner mig är fysiker. I någon diskussion med filosof så lät han så nedvärderande mot filosofen på ett sätt jag kände nästan blev obehagligt. Som om filosofen bara är en drömmare på sidan och vetenskapen har alla svar.

Det har jag svårt att tänka mig att Krauss skulle göra omotiverat. Låter mer som förtal av dig.
Citera
2020-11-05, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Jag tror det beror på att vi har alldeles för många distraktioner. internet, sprit, tv mm mm. Förr i tiden satt man med det fladdrande skenet av ett ljus och funderade över dagens mysterier med de människor man träffat. Gör vi det idag, nej.

Men Alexander Bard kan jag nominera som en av vår tids filosofer.
Citera
2020-11-05, 00:25
Medlem
Skriver en motfråga, eftersom det självklara ligger i sakens natur....
Hur stora tror du de ”stora” var på sin tid?
Citera
2020-11-05, 00:26
Bannlyst
Det fina med filosofi är att vem som helst, t ex Alexander Bard, kan kalla sig det.
Citera
2020-11-05, 00:39
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Skriver en motfråga, eftersom det självklara ligger i sakens natur....
Hur stora tror du de ”stora” var på sin tid?

Tror du är inne på ett intressant spår här. ”Storhet” är kanske en effekt som kräver tid för att utvecklas. Kanske måste man ha varit död en tid?

”Storhet” har för övrigt inte klarlagts särskilt tydligt i tråden, så kanske ska man börja med att diskutera vad som gör en filosof till en ”stor” filosof?

Känd bland allmänheten? Finns i historieböckerna? Stor påverkan på andra filosofers tänkande? Stor påverkan på samhällsutvecklingen? Nyskapande tankar? Hög intelligens och begåvning? Etc.
Citera
2020-11-05, 01:02
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dom logiska empiristerna tog död på filosofiskt tänkande. Reducerade filosofin till kamrerarverksamhet, att tänka logiskt.
Vi har inte tagit oss upp ur den dyn än. Därför finns det inga stora nutida filosofer.
Filosofi nu anses bara något för flummare och knarkare.
Har för mig att norrmannen Näss hade något på gång, en gång. Ekofilosofi. Natur, djur och människor hänger ihop... Det slog aldrig.

Okej intressant.

Jag har fått lite den uppfattningen också, att filosofi är något för flummare. Som en mer sofistikerad konstform för människor som tycker om språk.
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Det finns ett gäng även om dom kanske inte anses vara på samma nivå som dom gamla grekerna etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Det fina med filosofi är att vem som helst, t ex Alexander Bard, kan kalla sig det.
Jag hade mer än gärna velat höra om några i detta gäng du nämner.

Jag visste i övrigt inte att Alexander Bard var filosof haha.
Citera
2020-11-05, 01:04
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vi har två ganska vassa svenska filosofer:

• Nick Bostrom
  • Alexander Bard

Det har jag svårt att tänka mig att Krauss skulle göra omotiverat. Låter mer som förtal av dig.
Jag personligen uppfattar Krauss som lite grandios. Jag medger dock att jag är lite känslig och läser in saker som kanske inte finns där.

Bard vet jag inget om. Såg nu att han skrivit några böcker. Rekommenderar du något specifikt?

Nick Bostrom har jag hört talas om, simuleringssnacket?
Citera
2020-11-05, 01:08
Bannlyst
Jag ser mig själv som en nutida, stor filosof .. men ja eftersöker faktiskt själv efter fler europeiska sådana. Samhället brukar ligga efter , antar att filosofi är lite som konst, blir mer värdefullt efter att de dött
Citera
2020-11-05, 01:35
Medlem
Så många koncept finns redan så att det är svårt att hitta på något nytt originellt. Säger man något smart så kan man googla på det och få fram tvåhundratusen sökträffar på samma mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in