• 3
  • 4
2023-01-22, 08:05
Medlem
Isnatts avatar
Jag har eldat väldigt mycket i min vedspis och sotar ur den ofta. Har en grovdammsugare och en lång flaskborste så kommer åt på ugnens utsida.
MEN mitt eldade har gjort att det nog satt sig sot som jag inte kommer åt. Trots att jag inte stryper utflödet så blir det mycket sot och sotskägg i min vedspis.
Och jag kommer inte åt så långt inne i sotluckan med min dammsugare, munstycket är för tjockt och kort.
Funderar på att sätta på en smal trädgårdsslang eller liknande så jag kan göra som en gastroskopi i sotluckan och suga rent ordentligt i alla vrår där inne.
Nån som gjort nåt liknande, borde nästan finnas som tillsats att köpa tycker jag.
Citera
2023-02-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Har precis lånat en stuga i norra norr, och vi eldar dygnet runt. Bokstavligen. En fundering som slog oss är om det är olämpligt, röret är inte ens varmt? Vad kan hända?
Det beror nog på vad det är för kamin. Den vi har i stugan är gjord för "trivseleldande", typ 3-4 timmar åt gången och max 2 kg ved i taget. Inget man eldar med dygnet runt för att värma stugan m a o.
Citera
2023-02-09, 15:52
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det beror nog på vad det är för kamin. Den vi har i stugan är gjord för "trivseleldande", typ 3-4 timmar åt gången och max 2 kg ved i taget. Inget man eldar med dygnet runt för att värma stugan m a o.
Är inte kvar längre men tror det var en enklare Contura. Säkerligen gjord för myseldning egentligen men vi eldade hyfsat varsamt. Vi brände inte ner stugan 😎 Tror ofta tillverkarna säger att man inte ska elda mer än 4h osv för att inte riskera att bli skyldiga till något. Har man koll på värmen så känns risken att något ska hända väldigt låg
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in