2020-11-04, 16:34
Medlem
https://www.europol.europa.eu/newsro...-across-europe

Targeting child trafficking: 388 arrested across Europe

04 November 2020

More than 60 minors were identified as potential victims of human trafficking during joint action days

Europol, Portugal, Spain and the United Kingdom coordinated a Europe-wide joint action day targeting child trafficking. The operation, also supported by Frontex, took place between 5 and 11 October 2020 and involved 12* countries.

The actions led to 388 arrests, 19 additional suspects identified and 40 new investigations initiated. Overall, 249 potential victims of human trafficking were identified, 61 of which were confirmed to be minors and the ages of 107 victims have not yet been determined.

5 380 officers checked:

59 071 people;
1 529 locations;
15 923 vehicles;
39 860 documents.

Vet någon mer om detta?
Citera
2020-11-04, 17:19
Medlem
VergissMichs avatar
Vad innebär det att polisen "checked" 59 000 personer? Hur vet de vart de ska leta? För övrigt låter det som en helt sinnessjukt hög siffra att de lyckas gripa (anhålla?) 388 pers. Är det så jävla många som håller på med trafficking i Europa? Hur som helst bra jobbat, Europol!
Citera
2020-11-04, 17:23
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Vad innebär det att polisen "checked" 59 000 personer? Hur vet de vart de ska leta? För övrigt låter det som en helt sinnessjukt hög siffra att de lyckas gripa (anhålla?) 388 pers. Är det så jävla många som håller på med trafficking i Europa? Hur som helst bra jobbat, Europol!

Jag har en mycket bestämd uppfattning var de letade. Du har sett människomugglarnas offer inom ett annat område. Det är samma grupp.

Intressant att polisen i flera länder avsatte 3500 poliser åt saken. Det här är inte smågrejer precis.
Citera
2020-11-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag har en mycket bestämd uppfattning var de letade. Du har sett människomugglarnas offer inom ett annat område. Det är samma grupp.

Intressant att polisen i flera länder avsatte 3500 poliser åt saken. Det här är inte smågrejer precis.

Jag tolkar det som en riktad insats där personal i tull på flygplatser och gränskontroller räknas in.
Citera
2020-11-07, 14:38
Citat:

Det var kryptiskt. Du får gärna precisera dig, det är ett intressant ämne.
Citera
2020-11-07, 20:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Det var kryptiskt. Du får gärna precisera dig, det är ett intressant ämne.

Hej hej

har du varit på ICA nyligen?

Jag är övertygad om att intraeuropeisk barnhandel handlar om den gruppen. Vilka skulle det annars vara?

Utanför EU handlar det om nigerianer vilket Europol säger öppet.
Citera
2020-11-07, 20:33
Citat:
Hej hej

Jag är övertygad om att intraeuropeisk barnhandel handlar om den gruppen. Vilka skulle det annars vara?

Tack för info. Borde förstått detta själv.
Citera
2020-11-18, 16:27
Citat:
Hej hej

En sak som slog mig efter vi pratat om det här är att i filmen Taken nämns en annan grupp. Vad tror du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in