Citat:
Ursprungligen postat av
Kkekke
Tack för era svar. Jag är lite osäker på hur jag ska göra, pluggar jag bara dessa kurser genom nätet så kommer jag inte kunna få fullt csn och det skulle jag behöva ha. Jag är så ovan så jag är inte riktigt på hugget för att plugga alla kurser efter jobbet.
Det är också en av anledningarna till att jag skulle vilja ta ett helt läsår så jag kan få CSN.
Jag har både läst upp betyg på komvux (700 poäng tror jag det var) och skrivit HP, och tro mig när jag säger att du borde lägga all saft på HP. Se bara till att du läser upp de gymnasiekurser som du behöver för programmet du tänkt söka.
Får du runt 1 på HP, vilket ska utgöra snittet, så är du berättigad till vadå, hälften(?) av alla utbildningar i landet. Det går att vara CP-störd och bli lärare nuförtiden, likaså sjuksköterska, personalvetare, vissa ingenjörsutbildningar(!!), beteendevetare, kriminolog, socionom, och listan fortsätter...
Får du runt 1,3-1,4 kan du komma in på nästan allt förutom läkarprogrammet, psykologprogrammet, vissa ingenjörsutbildningar på bättre skolor och tandläkarprogrammet (gränsland).
Traggla gymnasiematematik och lär dig lite nya ord, eller använd HP-guiden om du är nitisk, så fixar du det. Skrev 1,3 första gången och jag varken ljuger eller överdriver när jag skriver att jag chansade på nästan all matematik (detta var dock innan de omarbetade provet till att innehålla mer matte), så det går att lyckas även med lite tur. Fleralternativfrågor är 25% chans att träffa rätt varje gång, så långt ifrån omöjligt. Att jag fick 1,2 på matematikdelen (1,4 svenskan och engelskan) är dock ett mindre mirakel sett till att jag gissade på i princip rubbet. Det är en statistisk avvikelse.
Vad hade du tänkt läsa på högskolan sen?