2020-11-04, 15:35
Medlem
Hej! Jag tänkte försöka börja plugga, har jobbat i flera år efter studenten och är nu 31.

Problemet är att jag måste läsa in en del kurser för att få behörighet till flera program.

Jag hade ganska kassa betyg i gymnasiet(inget IG) men jag hade G i de flesta ämnena så mitt meritvärde är inte särskilt högt. Jag tänkte köra högskoleprovet också.

Men för att höja meritvärdet, måste jag då ”öka” mitt betyg från redan gjorda kurser, eller höjs meritvärdet om jag läser nya kurser?

För jag funderar på folkhögskola i ett år. Då läser man gymnasiala kurser och får behörighet till de program jag tänkte söka. Och om det nu är så att man bara kan höja meritvärdet genom att ”göra om” redan studerade kurser så är ju det bra, för flera av kurserna som man måste läsa under året har jag redan gjort, och fått G i.

Tackar på förhand!
Citera
2020-11-04, 15:48
Medlem
ArschBergs avatar
Kan inte svära på det men jag tror inte man kan få högre betyg än g på gymnasie ämnen genom en folkhögskola. Har du ett fullgoda gymnasiebetyg, satsa hellre på ett bra HP.
Citera
2020-11-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Hej! Jag tänkte försöka börja plugga, har jobbat i flera år efter studenten och är nu 31.

Problemet är att jag måste läsa in en del kurser för att få behörighet till flera program.

Jag hade ganska kassa betyg i gymnasiet(inget IG) men jag hade G i de flesta ämnena så mitt meritvärde är inte särskilt högt. Jag tänkte köra högskoleprovet också.

Men för att höja meritvärdet, måste jag då ”öka” mitt betyg från redan gjorda kurser, eller höjs meritvärdet om jag läser nya kurser?

För jag funderar på folkhögskola i ett år. Då läser man gymnasiala kurser och får behörighet till de program jag tänkte söka. Och om det nu är så att man bara kan höja meritvärdet genom att ”göra om” redan studerade kurser så är ju det bra, för flera av kurserna som man måste läsa under året har jag redan gjort, och fått G i.

Tackar på förhand!

Om du har ämnen som saknas för behörighet till ett viss utbildning så kan du studera dessa ämnen hos Hermods exempelvis.

Om du hade tänkt att höja ditt meritvärde så är det prövningar hos din kommun som gäller, detta måste du studera själv inför och en kostnad på cirka 500 kronor om jag inte minns helt fel.

Om jag vore du så hade jag studerat kurserna du behöver för att få behörighet och sedan satsat fullt ut på Högskoleprovet.

Lycka till!
Citera
2020-11-04, 16:02
Medlem
Tack för era svar. Jag är lite osäker på hur jag ska göra, pluggar jag bara dessa kurser genom nätet så kommer jag inte kunna få fullt csn och det skulle jag behöva ha. Jag är så ovan så jag är inte riktigt på hugget för att plugga alla kurser efter jobbet.

Det är också en av anledningarna till att jag skulle vilja ta ett helt läsår så jag kan få CSN.
Citera
2020-11-04, 18:38
Medlem
Stroganovs avatar
Pluggar du på folkhögskola så hamnar du i ytterligare en urvalsgrupp, BF, och kan söka in till högskolan via ditt folkhögskoleomdöme också. Du konkurrerar alltså både med dina gymnasiebetyg och folkhögskoleomdömet. Dock är folkhögskolekvoten väldigt liten och det är inte alla kurser/program som har platser via den kvoten så mitt råd är att göra högskoleprovet ändå.

Edit: Ditt omdöme från folkhögskolan kommer inte att påverka ditt meritvärde från gymnasiet.
Citera
2020-11-04, 23:14
Medlem
Citat:
Tack för era svar. Jag är lite osäker på hur jag ska göra, pluggar jag bara dessa kurser genom nätet så kommer jag inte kunna få fullt csn och det skulle jag behöva ha. Jag är så ovan så jag är inte riktigt på hugget för att plugga alla kurser efter jobbet.

Det är också en av anledningarna till att jag skulle vilja ta ett helt läsår så jag kan få CSN.

Att plugga på 100% ger fullt studiestöd, oavsett antalet kurser. 100 poängs kurs på 100 poäng = 4 veckor.
Citera
2020-11-05, 15:50
Medlem
Tackar för alla era svar, uppskattar det verkligen.

Jag har ytterligare en fråga. Jag vet inte om jag har några ”meritpoäng” utöver mitt meritvärde, hur vet jag om jag har några meritpoäng inräknade?

Jag gick yrkesförberedande linje och har läst matte A, engelska A, svenska a+b.

Om jag nu inte har några meritpoäng, kan jag då samla på mig om jag skulle vilja gå på komvux?
Det skulle ju onekligen hjälpa mitt låga meritvärde.

Tack på förhand återigen!
Citera
2020-11-05, 16:36
Medlem
Hadyoursixs avatar
Glöm folkhögskola kan jag säga på direkten. 1 år bara för att läsa till några kurser som inte ens höjer meritvärde? Bättre att du läser till den särskilda behörigheten på komvux.

Vilket program kan du tänka dig läsa på högskolan? I de flesta fall krävs bara några kurser, såsom matematik 2 och naturkunskap 2 för sjuksköterskeprogrammet, eller matematik 2 och 3 för ekonomiprogrammet. Om du vill läsa ett naturvetenskapligt eller tekniskt program kan du läsa ett basår.
Citera
2020-11-05, 16:41
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Tackar för alla era svar, uppskattar det verkligen.

Jag har ytterligare en fråga. Jag vet inte om jag har några ”meritpoäng” utöver mitt meritvärde, hur vet jag om jag har några meritpoäng inräknade?

Jag gick yrkesförberedande linje och har läst matte A, engelska A, svenska a+b.

Om jag nu inte har några meritpoäng, kan jag då samla på mig om jag skulle vilja gå på komvux?
Det skulle ju onekligen hjälpa mitt låga meritvärde.

Tack på förhand återigen!

Om du har G i de flesta ämnen, så gissar jag på ett meritvärde på högst 11-12. De flesta utbildningar kräver minst 15.0, så i detta fallet är det bättre att du lägger all krut på plugg för högskoleprovet. Om du lyckas få 1.0 som är medel, så har du god chans under ansökningen.
Citera
2020-11-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Om du har G i de flesta ämnen, så gissar jag på ett meritvärde på högst 11-12. De flesta utbildningar kräver minst 15.0, så i detta fallet är det bättre att du lägger all krut på plugg för högskoleprovet. Om du lyckas få 1.0 som är medel, så har du god chans under ansökningen.

Tror jag har 8vg och ett mvg, resten g eller så.
Fick det till typ 11 så kanske har räknat fel?

Men meritpoäng tänkte jag på något annat, att folk kan samla på sig extra meritvärde, typ 0,5-2.0 på meritvärdet om de läst speciella kurser.

Vet inte riktigt hur det fungerar, om jag redan har meritpoäng, eller om jag ens kan fixa det i efterhand på komvux!
Citera
2020-11-05, 23:53
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Tror jag har 8vg och ett mvg, resten g eller så.
Fick det till typ 11 så kanske har räknat fel?

Men meritpoäng tänkte jag på något annat, att folk kan samla på sig extra meritvärde, typ 0,5-2.0 på meritvärdet om de läst speciella kurser.

Vet inte riktigt hur det fungerar, om jag redan har meritpoäng, eller om jag ens kan fixa det i efterhand på komvux!

I din situation så är det inte värt att läsa till meritpoängen om du endast vill öka din merit. Om du vill eller behöver kurserna däremot kan du läsa dem. Tex kan du läsa mer matematik, få 1.5 meritpoäng och söka till utbildningar som kräver matematik 4.

Du har helt enkelt ett för lågt meritsnitt, om du hade fått VG i allt så hade situationen vart annorlunda. Ett okej resultat på högskoleprovet är samma som att du skulle läsa 4 stycken kurser som ger max antal meritpoäng (2.5).

Testa dig själv på högskoleprovet hemma! Ladda ner ett prov och ha samma tidsbegränsning som under riktiga provet. Om du lyckas få 1.0 så är det likvärdigt 15.0 i merit! Du måste ändå träna inför provet, lika bra att börja idag. Lycka till.
Senast redigerad av Hadyoursix 2020-11-06 kl. 00:02.
Citera
2020-11-11, 13:45
Medlem
Citat:

Jag har både läst upp betyg på komvux (700 poäng tror jag det var) och skrivit HP, och tro mig när jag säger att du borde lägga all saft på HP. Se bara till att du läser upp de gymnasiekurser som du behöver för programmet du tänkt söka.

Får du runt 1 på HP, vilket ska utgöra snittet, så är du berättigad till vadå, hälften(?) av alla utbildningar i landet. Det går att vara CP-störd och bli lärare nuförtiden, likaså sjuksköterska, personalvetare, vissa ingenjörsutbildningar(!!), beteendevetare, kriminolog, socionom, och listan fortsätter...

Får du runt 1,3-1,4 kan du komma in på nästan allt förutom läkarprogrammet, psykologprogrammet, vissa ingenjörsutbildningar på bättre skolor och tandläkarprogrammet (gränsland).

Traggla gymnasiematematik och lär dig lite nya ord, eller använd HP-guiden om du är nitisk, så fixar du det. Skrev 1,3 första gången och jag varken ljuger eller överdriver när jag skriver att jag chansade på nästan all matematik (detta var dock innan de omarbetade provet till att innehålla mer matte), så det går att lyckas även med lite tur. Fleralternativfrågor är 25% chans att träffa rätt varje gång, så långt ifrån omöjligt. Att jag fick 1,2 på matematikdelen (1,4 svenskan och engelskan) är dock ett mindre mirakel sett till att jag gissade på i princip rubbet. Det är en statistisk avvikelse.

Vad hade du tänkt läsa på högskolan sen?
Senast redigerad av transient91 2020-11-11 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in