• 5
  • 6
2020-11-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Okej, antar att du bor hemma hos Mamma och Pappa då? För hur ska du annars kunna lägga undan allt?

Eller du har pengar sen innan och väljer ändå att ta studielån?

Ja på båda.
Citera
2020-11-05, 12:50
Medlem
Etta.Places avatar
CSN lånet är gratis pengar, varför skulle du vilja lämna tillbaka dem? Sätt in pengarna på ett konto som ger en avkastning istället. En babian kan få högre avkastning på pengarna än den räntan CSN har.
Citera
2020-11-05, 15:53
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte för att det har med din fråga att göra men anser du att den utbildning du gick är värd denna skuld till CSN? Har du gjort en karriär med hjälp av din utbildning som du tjänar mer pengar på än den karriär du skulle haft utan utbildningen?

Surt med en sådan räkning varje månad men värt det om man tack vare lånet tjänar +50k i månaden istället för 30k.

Både ja och nej. Jag hade nog inte kommit in på branschen jag är nu utan min utbildning och erfarenhet men med facit i hand så hade jag valt en annan och kortare utbildning.

Tyvärr så är det rätt vanligt. Folk studerar för att de tror att de vill jobba med något, och för att de inte har några andra planer, men sen när de kommer ut i verkligheten på andra sidan så inser dom att det inte var rätt för dom trots allt. Jag lyckades få en fot in i en helt annan bransch och får jobba mig uppåt med arbetserfarenhet istället.
Citera
2020-11-05, 15:57
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Här är en liten snabb tabell på sparkonto/aktier vs dubbel amortering.
https://imgur.com/5ekRZD0

Det visar att om du bara vill halvera återbetalningstiden genom att öka amorteringen till dubbla (2000kr) på en fiktiv summa om 300 000kr i CSN lån med 25år återbetalning så kan du spara 1 år genom att istället sätta in 1000kr på 1% sparkonto och sedan amortera rubbet när du fått ihop hela summan jämfört med dubbelamortering på CSN.
Investerar du i aktier som gör 5% varje år kan du istället sälja av allt 2 år tidigare än om du endast valt dubbelamortering på CSN.

Siffrorna är inte exakta men borde avspegla ungefärliga förhållanden när man argumenterar för extra amortering vs extra investering. Alla fallen har 1000kr / mån till CSN som standard.

Ja det är ju en alternativ strategi faktiskt. Men då offrar man ju ränta på ränta effekten som man får genom att låta pengarna ligga kvar så det är ju en avvägning man får göra om det känns värt det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in