2020-11-04, 16:58
Medlem
Enydrions avatar
Jag fick bekämpa mina psykologiska barriärer för att överhuvudtaget ta lånet, och sedan behålla det nåt tiotal år tills räntan på det översteg vad jag fick på bankkontot då jag betalade tillbaka det.

Jag behövde alltså inte ta något studielån av ekonomiska skäl, tog lånen under ca fyra studieår... En del var i gamla systemet och en del i nya systemet, det var olika räntor i systemen och bara det ena avskrevs vid en viss ålder (det nya antar jag). Men de gamla gick att överföra till nya systemet om man så önskade... (Enligt minnet)
Citera
2020-11-04, 17:49
Medlem
Awendelas avatar
Här är en liten snabb tabell på sparkonto/aktier vs dubbel amortering.
https://imgur.com/5ekRZD0

Det visar att om du bara vill halvera återbetalningstiden genom att öka amorteringen till dubbla (2000kr) på en fiktiv summa om 300 000kr i CSN lån med 25år återbetalning så kan du spara 1 år genom att istället sätta in 1000kr på 1% sparkonto och sedan amortera rubbet när du fått ihop hela summan jämfört med dubbelamortering på CSN.
Investerar du i aktier som gör 5% varje år kan du istället sälja av allt 2 år tidigare än om du endast valt dubbelamortering på CSN.

Siffrorna är inte exakta men borde avspegla ungefärliga förhållanden när man argumenterar för extra amortering vs extra investering. Alla fallen har 1000kr / mån till CSN som standard.
Citera
2020-11-04, 17:52
Medlem
Jag hade old-school lån där man betalade tillbaka 4% av sin årsinkomst. Jag visste att jag skulle betala av hela mitt lån ganska snabbt, och ett år hade jag så pass hög inkomst att jag skulle amortera drygt 6000 i månaden året därpå - då kändes det lika bra att casha in det och vara skuldfri.
Citera
2020-11-04, 18:07
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag betalade av mitt studielån ganska snabbt, det var skönt att slippa den kvarnstenen, nu är ju räntan dock låg och då kan man slänga in pengarna på ett högräntekonto istället, om man sparat pengarna dvs, de flesta lever väl upp dem. Alternativet är ju börsen, men det är en risk.
Finns det ens högräntekonton längre?
isåfall är det nog något som bankerna lyckats dölja ganska väl.

visst csn räntan är låg men avbetalningstakten är också otroligt långsam så betalar man enligt csn's plan då kommer en mycket stor del av det man betalar vara endast ränta

investerar man inte, och inte har några andra lån då kan det vara en bra idé att betala in rejält till csn,
åtminstone bättre än att stoppa pengarna i ett sparkonto

så såg det åtminstone ut för ett antal år sen när jag gjorde uträkningen
Citera
2020-11-04, 18:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Finns det ens högräntekonton längre?
isåfall är det nog något som bankerna lyckats dölja ganska väl.

visst csn räntan är låg men avbetalningstakten är också otroligt långsam så betalar man enligt csn's plan då kommer en mycket stor del av det man betalar vara endast ränta

investerar man inte, och inte har några andra lån då kan det vara en bra idé att betala in rejält till csn,
åtminstone bättre än att stoppa pengarna i ett sparkonto

så såg det åtminstone ut för ett antal år sen när jag gjorde uträkningen

Mjae det var att ta i, men det finns ju konton med lite ränta:
https://www.bluestep.se/spara/fast-ranta/

Citat:
Sparkonto Ränta
Fast 3 månader 0,90%
Fast 6 månader 1,00%
Fast 1 år 1,10%
Fast 2 år 1,20%
Fast 3 år 1,40%
...

Har man sparat sitt lån så kan man ju slänga in det på ett sånt konto med tanke på att CSN-räntan i år är 0,16%.
Citera
2020-11-04, 18:34
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:

Har man sparat sitt lån så kan man ju slänga in det på ett sånt konto med tanke på att CSN-räntan i år är 0,16%.
Ja om du kan stoppa in några hundratusen på en gång så är det bättre med sparkontot.

Men eftersom frågan gäller csn lån tror jag dem flesta hade tänkt stoppa in kanske 10-20kkr, och det blir inte många kr ränta på banken.

Csn räntan är låg men den räknas på hela lånebeloppet så när man jämför med ett tomt sparkonto så är det ändå bättre att betala av
Citera
2020-11-04, 18:36
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Här är en liten snabb tabell på sparkonto/aktier vs dubbel amortering.
https://imgur.com/5ekRZD0

Det visar att om du bara vill halvera återbetalningstiden genom att öka amorteringen till dubbla (2000kr) på en fiktiv summa om 300 000kr i CSN lån med 25år återbetalning så kan du spara 1 år genom att istället sätta in 1000kr på 1% sparkonto och sedan amortera rubbet när du fått ihop hela summan jämfört med dubbelamortering på CSN.
Investerar du i aktier som gör 5% varje år kan du istället sälja av allt 2 år tidigare än om du endast valt dubbelamortering på CSN.

Siffrorna är inte exakta men borde avspegla ungefärliga förhållanden när man argumenterar för extra amortering vs extra investering. Alla fallen har 1000kr / mån till CSN som standard.
Risken finns alltid att du efter 19år tröttnar på det tråkiga sparandet och lägger pengarna på en resa till Maldiverna istället.

Amorterat är amorterat och du undviker lockelser och fällor.
Citera
2020-11-04, 18:39
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:

Upplägget med csn lån är att första åren så tar inte avbetalning nånting, man betalar mest ränta och skulden minskar nästan inte. Det är därför mitt tips är att betala in mer dem första åren om man kan

Går inte bara titta på % utan man måste räkna ut hur många kronor det faktiskt blir , men det borde vara en enkel uträkning för den som har csn lån..
Citera
2020-11-04, 18:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Upplägget med csn lån är att första åren så tar inte avbetalning nånting, man betalar mest ränta och skulden minskar nästan inte. Det är därför mitt tips är att betala in mer dem första åren om man kan

Går inte bara titta på % utan man måste räkna ut hur många kronor det faktiskt blir , men det borde vara en enkel uträkning för den som har csn lån..

Jag håller med dig, bäst är att betala undan så fort som möjligt.
Citera
2020-11-04, 18:50
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Jag håller med dig, bäst är att betala undan så fort som möjligt.
Målet behöver inte nödvändigtvis vara att bli skuldfri men man borde kolla på hur mycket man betalar i ränta vs hur mycket skulden minskar.

Csn har sjukt långsam avbetalning plan, så även om räntan är låg så får man betala sjukt mycket för lånet om man följer deras plan och inte betalar in mer
Citera
2020-11-04, 18:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Målet behöver inte nödvändigtvis vara att bli skuldfri men man borde kolla på hur mycket man betalar i ränta vs hur mycket skulden minskar.

Csn har sjukt långsam avbetalning plan, så även om räntan är låg så får man betala sjukt mycket för lånet om man följer deras plan och inte betalar in mer

Jag gjorde som så att jag betalade bara av det som de sa, sen sparade jag själv. När jag tyckte jag hade för mycket pengar så skickade jag iväg hela skiten på en gång. En befriande känsla. Det blir ganska höga inbetalningar per månad om man tjänar bra, kändes som en kvarnsten.
Citera
2020-11-04, 22:03
Medlem
Citat:

Avbetalningstiden är 25 år för csn-lån.

Betala "sjukt mycket" för lånet? Du får gärna förklara vad du menar med det.

0,16% just nu i ränta, ännu lägre kommande åren. Om vi räknar på 300k i lån, utan att ens amortera, så hade det inte blivit "sjukt mycket" på 25 år. 480 kr i ränta per år skulle ge 12000 kr totalt. Nu måste man dock amortera, så skulle bli mycket lägre än 12k i ränta under hela låneperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in