2020-12-27, 19:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är som sagt ett underförstått perspektiv - svenskarna skildras inte som ett folk som alla andra folk.

Paulina Neuding har tagit till orda om vilka negativa konsekvenser, som massinvandringen har haft för judarna - hon har aldrig (vad jag har sett) sagt ngt om vilka negativa konsekvenser, som massinvandringen har haft för svenskarna.

Men vi hoppas att jag har fel.

När det gäller Brinkemo så har han inte sällan uttryckt (i de artiklar av honom som jag tidigare läst) en stor förståelse för att somalier, som invandrar till Sverige, inte har ngt förtroende för en stat (svenska staten) utan föredrar klanens rättsskipning m.m. - jämte ståndpunkten att svenskarna måste visa stor förståelse för det.

Han må instämma i att det är "systemhotande", men budskapet från honom har tidigare varit en acceptans av, att det är så det är.
Ett viktigt underförstått perspektiv i de här socialliberala texterna är ju att svensken väl är lite mer civiliserad. Det förpliktigar att vara svensk — man får ha lite överseende med de besvärliga barnsjukdomar den ofrånkomliga migrationen ger upphov till. Det är alltså endast svenskar och andra européer som omfattas av den liberala dogmen frihet under ansvar. Tänk en större bror eller syster som får höra att nu sköter du dig, du som är så stor, och visar dina yngre syskon hur man gör. Småbarnen — och de utomeuropeiska invandrare som inte vet hur man beter sig — växer nog upp tids nog, ska ni se.

(Jo, jag VET att många håller med om att svensken ÄR mer civiliserad, men det betyder inte att man ska tolerera skitbeteende från andra, mindre vetande folk.)
Citera
2020-12-27, 19:21
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
"Stort åtal mot ny högerextrem sajt"

https://bulletin.nu/nyheter/all/stort-atal-mot-ny-hogerextrem-sajt

Där blev det ett minuspoäng eller två hos mig. Att lägga in ett pejorativt adjektiv "högerextrem" i rubriken eller i texten är för mig agendasättande och värderande. Jag hoppades slippa sådana vinklingar. Jag vill varken se ord som högerextrem eller vänsterextrem i en nyhetstext. Låt fakta och objektiva beskrivningar tala för sig själva.
Citera
2020-12-27, 19:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det är som sagt ett underförstått perspektiv - svenskarna skildras inte som ett folk som alla andra folk.

Paulina Neuding har tagit till orda om vilka negativa konsekvenser, som massinvandringen har haft för judarna - hon har aldrig (vad jag har sett) sagt ngt om vilka negativa konsekvenser, som massinvandringen har haft för svenskarna.

Men vi hoppas att jag har fel.

När det gäller Brinkemo så har han inte sällan uttryckt (i de artiklar av honom som jag tidigare läst) en stor förståelse för att somalier, som invandrar till Sverige, inte har ngt förtroende för en stat (svenska staten) utan föredrar klanens rättsskipning m.m. - jämte ståndpunkten att svenskarna måste visa stor förståelse för det.

Han må instämma i att det är "systemhotande", men budskapet från honom har tidigare varit en acceptans av, att det är så det är.

Jag missförstod uppenbarligen dig, då jag trodde du refererade till hans senaste text. För övrigt tror jag vi är överens.
Jag dock vet inte om jag skall vara lättad eller än mer oroad av det stora antal offentliga figurer som för blott några år sedan var bokstavstrogna fundamentalister, men nu med lättat anlete har klivit ur garderoben och kommit ut som fullfjädrade opportunistiska vindflöjlar.
Det finns få politiker och journalister som inte uttryckt för rent oförblommerad hatemot alla etniska svenskar som hade några som helst invändningar emot att importera horder av individer från de facto stenålderskulturer.
Märkligt nog tycks det inte finnas frågetecken kring genuiniteten bakom 180° svängen i det offentliga samtalet.
Ulf Kristensson stod sida vid sida när Fredrik Reinfeldt hävde ur sig "blott barbariet är ursvenskt". Numera hävdar han med emfas att demoniseringen av SD var felaktig. Han utvecklar dock inte hur den var felaktig, dvs huruvida den var strategiskt felaktig eller moraliskt felaktig.
Avslutningsvis, jag kände uppriktigt sagt inte till Brinkemos tidigare moraliskt oantastliga ståndpunkt. Jag tackar för upplysningen!
Citera
2020-12-27, 19:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Där blev det ett minuspoäng eller två hos mig. Att lägga in ett pejorativt adjektiv "högerextrem" i rubriken eller i texten är för mig agendasättande och värderande. Jag hoppades slippa sådana vinklingar. Jag vill varken se ord som högerextrem eller vänsterextrem i en nyhetstext. Låt fakta och objektiva beskrivningar tala för sig själva.
Bulletin måste markera mot rörelser mycket längre ut på flanken. Dessutom finns det judar på Bulletin. Och så har nyheten synts till på flera sidor under dagen.

Håller dock med om att starkt värdeladdade adjektiv i nyhetstexter är ett otyg som bör bekämpas. Det är dock så svenska media jobbar — det är genom betingning och negativa associationer en reflexiv respons på vissa fenomen ska ympas in i läsaren.
Citera
2020-12-27, 19:33
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bulletin måste markera mot rörelser mycket längre ut på flanken. Dessutom finns det judar på Bulletin. Och så har nyheten synts till på flera sidor under dagen.

Håller dock med om att starkt värdeladdade adjektiv i nyhetstexter är ett otyg som bör bekämpas. Det är dock så svenska media jobbar — det är genom betingning och negativa associationer en reflexiv respons på vissa fenomen ska ympas in i läsaren.
Nej de "måste" ingenting. De väljer själva hur de vill göra. Naturligtvis hade jag nog aldrig väntat mig något annat av en ung tjej (med förstorade läppar?) som jobbat på SR/SVT

http://sarachoghrich.se/about/

(Vad är det för mystiskt efternamn?)
Citera
2020-12-27, 19:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett viktigt underförstått perspektiv i de här socialliberala texterna är ju att svensken väl är lite mer civiliserad. Det förpliktigar att vara svensk — man får ha lite överseende med de besvärliga barnsjukdomar den ofrånkomliga migrationen ger upphov till. Det är alltså endast svenskar och andra européer som omfattas av den liberala dogmen frihet under ansvar. Tänk en större bror eller syster som får höra att nu sköter du dig, du som är så stor, och visar dina yngre syskon hur man gör. Småbarnen — och de utomeuropeiska invandrare som inte vet hur man beter sig — växer nog upp tids nog, ska ni se.

(Jo, jag VET att många håller med om att svensken ÄR mer civiliserad, men det betyder inte att man ska tolerera skitbeteende från andra, mindre vetande folk.)

Är inte det fetade ovan den lexikala definition av rasism? Graden av civilisation beror på etnicitet.

Innebär inte detta att (etniska) svenskar har blivit anklagade för rasism för att de inte köper ett argument som bygger på ett rasistiskt axiom?
Citera
2020-12-27, 19:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Är inte texten ett rent copy&paste från TT?
Citera
2020-12-27, 19:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Nej de "måste" ingenting. De väljer själva hur de vill göra. Naturligtvis hade jag nog aldrig väntat mig något annat av en ung tjej (med förstorade läppar?) som jobbat på SR/SVT

http://sarachoghrich.se/about/

(Vad är det för mystiskt efternamn?)
Sorry — jag håller med dig, men jag tror att det är så självklart för dem att de "måste.

Fan vet vad det är för ett namn. Mellanöstern? Hon är sannolikt en av de reportrar de anlitar. Tycks ha jobbat vid SR.
Citera
2020-12-27, 19:43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

I stort sett allt under nyheter är hämtat från TTs smörgårbord. Jag har sett en (1) artikel om vacciner som var en egen artikel.

Det ska man väl kanske inte klandra dem för i uppstarten under jul- och nyårshelgen. Vi får se, hur det vecklar ut sig.
Citera
2020-12-27, 19:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Kan man copy&pasta så kan man spendera 5 minuter på att städa den lite så den blir mer objektiv och ovinklad.
Citera
2020-12-27, 19:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Är inte det fetade ovan den lexikala definition av rasism? Graden av civilisation beror på etnicitet.

Innebär inte detta att (etniska) svenskar har blivit anklagade för rasism för att de inte köper ett argument som bygger på ett rasistiskt axiom?
Nja, jag tolkar det som att man är illiberal/"rasist" om man brister i tålamod med de små (invandrade) liven. Om man inte tror att de kan bättra sig och bli lika liberala som den gode svensken. Alla människor föds jämlika, men en del har oturen att födas i odemokratiska, icke-liberala skitsamhällen. Det är därför de verkar dumma i huvudet till en början.
Man måste ha tillit till det starka incitament till omvändelse som finns i ett så överlägset samhälle som det västerländska.

Det handlar alltså inte om gener och skilda förutsättningar pga. en rad faktorer, utan om kultur. Så resonerar en liberal.
Citera
2020-12-27, 19:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
I stort sett allt under nyheter är hämtat från TTs smörgårbord. Jag har sett en (1) artikel om vacciner som var en egen artikel.

Det ska man väl kanske inte klandra dem för i uppstarten under jul- och nyårshelgen. Vi får se, hur det vecklar ut sig.

Kan det verkligen vara så illa att Bulletins framgång bygger på en ekonomisk modell som antar att vi läsare är villiga att betala mellan 100-250kr per månad för att få läsa TT senaste alster kryddat med lite tyckande?
Så illa kan det väl ändå inte vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in