Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Vi har olika åsikter men du verkar ha fattat vad jag menade enda oklarheten är din första fråga om staten skall reglera "plattformar". Det gör de redan, t.ex. de lag som tvingar alla att spamma cookies.
Det vore extremt konstigt om staten reglerar vilka inlägg som får synas på privata plattformar,
det skulle vara ett hot mot yttrandefriheten.
Citat:
Jag har inga färdiga svar för hur lagstiftningen skall utformas för att motverka faktiskt censur men tror det kommer bli nödvändigt om inte yttrandefrihet skall bli något exklusivt för de som tycker ungefär som techgiganterna samt en liten marginell grupp avvikare vid sidan om allfartsvägarna.
Censur utförs av myndigheter, det är ingen som tror att Åhléns är en offentlig plattform.
censur innebär att myndigheter granskar böcker, filmer, radioprogram och TV-program med mera innan de kommer ut.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/censur
Citat:
Många hoppas att de på Bulletin skall diskutera just dessa frågor men det tror jag inte själv kommer att hända eftersom endast SD verkar vara intresserade av att göra Swebbtv:s nedstängning till en politisk fråga och Bulletin i grund och botten en är motreaktion på SD. Så de som i tråden pratat om "lackmustest" i och med Swebbtvnedstängningen har nog redan fått svaret, det blev en liten notis i neutral nyhetsform.
Mycket tveksamt att Bully är en motreaktion på SD, snarare är det ett medialt vidgande av SD's favoritfrågor som tidigare funnits i krönikor/ledarsidor hos borgerlig och digital press. För att synas måste Bully öka insatsen, min spekulation är att skribenter utifrån får skriva mustiga artiklar om olika etniciteters "preferenser och mekanik" för att dra igång känslosvallningarna - av detta kommer man dra slutsatsen att det är viktigt att friskolor får göra vinst på skattepengar.