Citat:
Section 230 är en reglering av techbolag, dock är den regleringen formulerad för techbolagens godtyckliga reglering av innehållet på deras plattformar.Att Youtube inte är föremål för koncessionsavgifter är naturligtvis helt sant men det var väl inte min poäng? Jag bad dig tänka i de banorna när det gäller att använda ett lands IT-infrastruktur för att tjäna pengar på invånarnas kommunikation. Det är fullt möjligt att ställa motkrav för att släppa in aktörerna. Titta bara på (den visserligen totalt meningslösa) regerlingen av cookies som har fått i princip alla hemsidor att lägga till en cookifråga. Kapitalism går att reglera, du verkade påstå motsatsen.
Citat:
Ja, det är teoretiskt möjligt att stifta vilka lagar som helst. Frågan är varför YT (eller något annat aktiebolag) skulle vilja driva ett företag när man inte längre har någon som helst kontroll över sin produkt?
Om du inte fattar parallellen till koncessionsförfaranden så har jag inget mer att tillägga, jag tror många andra begriper resonemanget. Att det är möjligt att ställa krav på Youtube/Google att sluta vara censorer. Staten i fråga kan helt enkelt ändra på "applicable law" om inte nuvarande lagstiftning räcker. Det är väl inget konstigt att lagarna utvecklas allteftersom nutidskartan förändras.
Citat:
Inte alls, varken Facebook och Youtube är "mediala infrastrukturer" - ingen av dom är livsviktiga för att få grundläggande samhällsinformation.
Jo, Youtube och Facebook är i praktiken mediala infrastrukturer, i och med sin monopollika ställning.
Citat:
Jag förstår inte riktigt tesen som drivs av flera på det här forumet, varför tror ni att Youtube skulle vilja operera på era premisser?
Jag vet inte riktigt vad för tes du försöker driva, att det är omöjligt att ställa krav på ett företag som vill verka i Sverige?