2021-03-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tänker du dig att jag ska försöka leta upp en undersökning där frågan ställs till journalister om de vill arbeta på en oberoende redaktion där ägarna inte styr det direkta innehållet eller om de kan tänka sig att arbeta där ägarna detaljstyr innehållet? Eller skulle det räcka med hur journalister resonerat i sak när de kommenterat händelserna på Bulletin?

Jag hinner inte googla åt dig nu, men får jag tid kan jag göra det.

Edit: Du missförstod vad jag menade med en oberoende redaktion. Om det var medvetet vet jag ej, men jag skrev.

"För många journalister är det viktigt att jobba på en redaktion där innehållet inte styrs direkt av ägarna som bestämmer vad som ska skrivas och vad som inte ska publiceras. LO och Schibstedt styr inte vad som ska publiceras på Aftonbladet och regeringen styr inte vad SVT ska granska. I totalitära stater är det vanligt att ägare och staten styr innehållet i media och berättar för redaktionerna hur händelser ska vinklas. Sådant vill svenska journalister inte jobba under (och om någon mot förmodan skulle missförstå detta så försök hålla två tankar i huvudet samtidigt)."

Min fetning för att förtydliga.

Du kom med påståenden, men det är jag som skall googla? Som vanligt skriver du mycket, men det mesta är dynga. Har du något att komma med så visa det, be inte andra bevisa dina påståenden.
Citera
2021-03-27, 18:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ah, har du länk till en sån intervju?
Jag har börjat lyssna lite på intervjuer av honom.
Jag söker med ljus och lykta efter hans rap på youtube också.
Men den är spårlöst, bort-dammsugad.

"Barnens initiativ". Ungarna vet ju inte om de inte testat.

Visst, jag tyckte också förskola var ett sosse-projekt, innan mitt barn började på den.
Men den sociala träning i samspel och samvaro vändes jag till att tycka att den var ovärderlig.

Men visst övervakarmyndigheten med den kommunala förskolan och genustramset, fattar jag att Ivar med fam värjer sig mot.
Dock så kommer han erfara att ungarna indoktrineras i detta under hela livet i skola, gymnasium och högskola ( ja, det där vet han ju ).

Jag vet ett dagis du kan testa Ivar.
"En sockerbagare, hen bor i staden, hen bakar kakor, mest hela dagen..." sjunger de.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg i vilken intervju, som jag läste det. Eller om det var ngn intervju med honom, som jag lyssnade på.

Vad jag minns, så hade äldsta barnet börjat i förskolan efter att ha uttryckt önskemål om det. Men slutat efter ngt år (?) - även det på eget initiativ.

I den här texten, så nämner han att han och dottern är på väg till förskolan.

Citat:
Jag höll just på att hjälpa min femåriga dotter, äldst i skaran av tre, att ta på regnjackan när vi såg ett brev på hallgolvet. Vi hade bråttom till förskolan, en femminuterspromenad bort.

https://bulletin.nu/ivar-arpi-de-kommer-att-ta-mina-barn-ifran-mig

------

TILLÄGG

Citat:
Ivar Arpi beskriver hur familjen en kort tid ändå lät sitt första barn börja på en förskola med gott rykte. Det var en förskola som också ger förtur till en attraktiv skola. Men trots den välfungerande verksamheten blev han fundersam.

– Jag såg många inskolningar. Ettåringar som inte kunde gå och inte prata och som lämnades sittande med tårarna rinnande i sandlådan medan föräldern försvann bort. Jag förstår och respekterar verkligen att det kan finnas ekonomiska skäl bakom, men det är inte för barnens skull. Förskolan präglas överhuvudtaget mycket av vuxenperspektiv. När min dotter tydligt uttryckte att hon ville vara hemma, vara med oss, lät vi henne sluta.

https://timbro.se/smedjan/forskoletvang-ar-inte-for-barnens-basta/
Senast redigerad av Meiji 2021-03-27 kl. 18:54.
Citera
2021-03-27, 18:54
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det kan det ju bli svårare med. En investerare gick nyligen ut med att han drog sig ur. Det saknas revisor, och lär inte vara många nya prenumerationer på ett tag då kvaliteten är låg medan merparten entusiastiska läsare säkert redan är förbetalda i flera månader till.

Det jag säger är att den tillträdande VD:n knappast hade tackat ja till det nya jobbet och pratat om nyrekryteringar om finansieringen inte redan var säkrad en tid framöver.
Citera
2021-03-27, 19:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ah, har du länk till en sån intervju?
Jag har börjat lyssna lite på intervjuer av honom.
Jag söker med ljus och lykta efter hans rap på youtube också.
Men den är spårlöst, bort-dammsugad.

"Barnens initiativ". Ungarna vet ju inte om de inte testat.

Visst, jag tyckte också förskola var ett sosse-projekt, innan mitt barn började på den.
Men den sociala träning i samspel och samvaro vändes jag till att tycka att den var ovärderlig.

Men visst övervakarmyndigheten med den kommunala förskolan och genustramset, fattar jag att Ivar med fam värjer sig mot.
Dock så kommer han erfara att ungarna indoktrineras i detta under hela livet i skola, gymnasium och högskola ( ja, det där vet han ju ).

Jag vet ett dagis du kan testa Ivar.
"En sockerbagare, hen bor i staden, hen bakar kakor, mest hela dagen..." sjunger de.

Eller hur, har barnen förmåga att förstå vad nytta de kan ha av förskola? Själv gick jag inte i förskola för morsan var hemmafru. Jag började visserligen ettan i sex års ålder och kunde läsa, skriva och räkna men lite drygt var det att klasskompisar var något mer samspelta eller vad man ska beskriva det som.
Citera
2021-03-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tyvärr så kommer jag inte ihåg i vilken intervju, som jag läste det. Eller om det var ngn intervju med honom, som jag lyssnade på.

Vad jag minns, så hade äldsta barnet börjat i förskolan efter att ha uttryckt önskemål om det. Men slutat efter ngt år (?) - även det på eget initiativ.

I den här texten, så nämner han att han och dottern är på väg till förskolan.

https://bulletin.nu/ivar-arpi-de-kommer-att-ta-mina-barn-ifran-mig

------

TILLÄGG

https://timbro.se/smedjan/forskoletvang-ar-inte-for-barnens-basta/

Intressant reflektion men slutsatsen kanske inte är rätt från barnperspektiv, en ettåring som inte kan gå eller prata kanske har nytta av förskolan som ska ha tillgång till pedagogisk kompetens.
Citera
2021-03-27, 19:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intressant reflektion men slutsatsen kanske inte är rätt från barnperspektiv, en ettåring som inte kan gå eller prata kanske har nytta av förskolan som ska ha tillgång till pedagogisk kompetens.

Det var en lång mening med med flera satser och ngr "inte". Var det ngt som föll bort?

Menade du, det du skrev: En ettåring som inte kan gå eller prata kanske har nytta av förskolan.

Eller föll ett "inte" bort och du menade: En ettåring som inte kan gå eller prata kanske inte har nytta av förskolan.

Citera
2021-03-27, 20:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Du kom med påståenden, men det är jag som skall googla? Som vanligt skriver du mycket, men det mesta är dynga. Har du något att komma med så visa det, be inte andra bevisa dina påståenden.
Känner du att det var något fel på påståendet? Det är så många journalister som kommenterat det ser på saken. Det är så journalisterna som varit anställda på Bulletin och hörts i debatten ser på saken. Men nej, jag har ingen vetenskaplig undersökning som vidimerar detta. Det här är en debatt på Flashback. Jag tänker att du kan bemöta mig istället och berätta vad du tycker, men istället väljer du att spela dum i huvudet med autistiska drag. Det är i och för sig ganska fascinerande.
Citera
2021-03-27, 20:48
Medlem
Citat:
Det var en lång mening med med flera satser och ngr "inte". Var det ngt som föll bort?

Menade du, det du skrev: En ettåring som inte kan gå eller prata kanske har nytta av förskolan.

Eller föll ett "inte" bort och du menade: En ettåring som inte kan gå eller prata kanske inte har nytta av förskolan.

Jag menade det jag skrev. Arpi verkar tycka att förskola inte är bra för en ettåring som inte kan gå eller prata. Det kan vara precis tvärtom, att barnet får mer träning i motorik och kommunikation i förskolan än i hemmet.
Att en fysiskt frisk ettåring inte kan gå kan ju bero på att föräldrar inte släpper barnet till att förbättra sin förmåga för att de själva har ett känslomässigt behov att bära barnet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-27 kl. 20:54.
Citera
2021-03-27, 21:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag menade det jag skrev. Arpi verkar tycka att förskola inte är bra för en ettåring som inte kan gå eller prata. Det kan vara precis tvärtom, att barnet får mer träning i motorik och kommunikation i förskolan än i hemmet.
Att en fysiskt frisk ettåring inte kan gå kan ju bero på att föräldrar inte släpper barnet till att förbättra sin förmåga för att de själva har ett känslomässigt behov att bära barnet.

Tack för förtydligandet.

Det framstod som en så osannolik och grym inställning, att jag trodde, att ett "inte" kanske hade fallit bort. Hur som, det är off topic i denna tråd.
Citera
2021-03-27, 21:14
Medlem
dialektikers avatar
Är journalisterna som flytt Bullen fortfarande arbetslösa nu då?
SvD skrev ju om Bullen idag, men det var ju bakom betalvägg.
Vet inte om det framgick där vad som har hänt med exil-journalisterna?
Citera
2021-03-27, 21:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Är journalisterna som flytt Bullen fortfarande arbetslösa nu då?
SvD skrev ju om Bullen idag, men det var ju bakom betalvägg.
Vet inte om det framgick där vad som har hänt med exil-journalisterna?

Var finns den artikeln? Har du en länk?

(Google hittar inte ngt om Bulletin i SvD, som är publicerat idag.)
Citera
2021-03-27, 21:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Var finns den artikeln? Har du en länk?

(Google hittar inte ngt om Bulletin i SvD, som är publicerat idag.)

Det var visst inte idag, utan för 4 dagar sen. https://www.svd.se/slutet-for-det-bulletin-som-lanserades-stort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in