2021-03-16, 15:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
För många egon på för liten yta. Själv förstod jag inte alls poängen med den här tidskriften mer än att den skulle vara ett vanity project för de inblandade.

Nja.. poängen med Bulletin, som den formulerades av Paulina Neuding, var att skapa en tidning som skulle skilja på news and views, varför nyhetsmaterialet till sin utformning skulle eftersträva att *inte* vara editorialized=to introduce opinion into the reporting of facts - till skillnad från det propagandamaskineri, som all media i Sverige utgör.

Det var väl både en begriplig och vällovlig ambition.
Citera
2021-03-16, 17:03
Medlem
Prinsessbakelses avatar
För övrigt är det häpnadsväckande amatörmässigt av Bulletin att inte ha skaffat utgivningsbevis... Varenda bloggare som publicerat texter på nätet med information från anonyma källor har klart för sig vad ett utgivningsbevis är, och varför det behövs.

Det förstärker bilden av en grupp entusiaster som leker tidning. Möjligen förmedlar det även en bild av att ledarredaktioner utgör en skyddad verkstad vid en stor tidning; att det är något helt annat att vara ledarskribent än att vara journalist, och att en politisk chefredaktör egentligen inte är chefredaktör, i bemärkelsen att veta hur man gör en tidning.

Tråkigt. Jag hoppas fortfarande på att projektet kan vändas till framgång - evinnerligt trött som jag är på smalspårigheten i svensk media. (Vilken man kan kontrastera mot media och debatt i Storbritannien, Frankrike eller Tyskland).
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-03-16 kl. 17:12.
Citera
2021-03-16, 17:11
Medlem
NoTruces avatar
Det Tino & Co. borde göra är ju att avsätta Arpi om man inte har förtroende för honom? Varför sker inte detta? Jo, för att folk gillar Arpi, och det vore att skjuta sig själv i ansiktet att focka honom. Hur som helst har Bulletin blivit någon slags symbol för hur viktigt det är att sajten faktiskt finns.
Citera
2021-03-16, 17:22
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det Tino & Co. borde göra är ju att avsätta Arpi om man inte har förtroende för honom? Varför sker inte detta? Jo, för att folk gillar Arpi, och det vore att skjuta sig själv i ansiktet att focka honom. Hur som helst har Bulletin blivit någon slags symbol för hur viktigt det är att sajten faktiskt finns.

Också för att Bulletin är beroende av finansiärer som kontrollerar om tidningen ska kunna fortsätta eller konkursa. Och de vill snarare ha bort Tino.
Citera
2021-03-16, 17:52
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror det är en sorts amerikanisering som slagit igenom. Vad är det man säger? Me, myself and I. En sorts självhävdande amerikansk kultur. Jag är i centrum och jag är otroligt viktig. Jag tänker en del på de vita amerikaner som deltog i de våldsamma demonstrationerna i Portland och Kenosha och Minneapolis förra året. De hade färgat hår, tatueringar, ringar i näsan nästan allihopa. Det handlar om att synas och vara någon. Annars finns man inte. Man kan göra en affär av vad man äter och inte äter i sociala sammanhang. Amerikanernas narcissism har flyttats över till Europa. Det märks också mycket på svenska förskolebarns ständiga pratande utan att de säger något. Det handlar bara om att dra uppmärksamhet till sin person. Att synas och ta plats. Märkligt detta.

Sedan är det mycket livsstilsfrågor nu. Mat, musik, heminredning, psykologi. SvD handlar numera nästan bara om livsstilsmarkörer. Jag tycker Bulletin är på rätt spår med sin kultursida. Den är väldigt old school. Nästan 60-talsmässig. Jag gillar det. Det jag saknar med Bulletin är kommentarsfält. Jag hoppas det kommer. Med dom ägare man har från IT-branschen borde man ha råd.

Tror du verkligen det är en bra idé med kommentarsfält? Förstår att du ser framför dig intressanta och välformulerade debatter mellan piprökande akademiker dock vet vi alla att det på några sekunder hade fyllts av särskrivande boomers med blattetouretts.
Citera
2021-03-16, 18:27
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Tror du verkligen det är en bra idé med kommentarsfält? Förstår att du ser framför dig intressanta och välformulerade debatter mellan piprökande akademiker dock vet vi alla att det på några sekunder hade fyllts av särskrivande boomers med blattetouretts.

Vilken bitter elitist... självklart hade en del särskrivningar förekommit, men kommentarsfält bidrar ganska mycket till diskussionen bland annat genom nya infallsvinklar dels för att det livar upp tidningen men också för att bemöta felaktigheter, och på så sätt förbättra innehållet i tidningen.
Av ren princip tycker jag också att det är fegt och att man icke tar yttrandefrihet på allvar om man inte låter folk skriva vad de tycker och tänker.
Citera
2021-03-16, 18:58
Medlem
Vem av Bulletins medarbetare kommer först att dyka upp i PK-media?

Neuding med säkra vänner inom Bonniermedia, lämnar snabbt chefredaktörpositionen.

Arpi hoppar på som chef men ändrar sig sedan snabbt och är väl idag bara tf chef?

Har Teodorescu också säkra vänner inom Bonniermedia?

Kommer Sanandaji förlåtas av Bonniermedia?
Citera
2021-03-16, 19:47
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Vilken bitter elitist... självklart hade en del särskrivningar förekommit, men kommentarsfält bidrar ganska mycket till diskussionen bland annat genom nya infallsvinklar dels för att det livar upp tidningen men också för att bemöta felaktigheter, och på så sätt förbättra innehållet i tidningen.
Av ren princip tycker jag också att det är fegt och att man icke tar yttrandefrihet på allvar om man inte låter folk skriva vad de tycker och tänker.

Trams. Kommentatorsfält är för folk med tvångssyndrom. Det är bara en massa blaj. Blir det någon slags vettig diskussion kommer en ivrig moderator som snabbt tar livet av den biten med.
Citera
2021-03-16, 20:41
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
För övrigt är det häpnadsväckande amatörmässigt av Bulletin att inte ha skaffat utgivningsbevis... Varenda bloggare som publicerat texter på nätet med information från anonyma källor har klart för sig vad ett utgivningsbevis är, och varför det behövs.

Det förstärker bilden av en grupp entusiaster som leker tidning. Möjligen förmedlar det även en bild av att ledarredaktioner utgör en skyddad verkstad vid en stor tidning; att det är något helt annat att vara ledarskribent än att vara journalist, och att en politisk chefredaktör egentligen inte är chefredaktör, i bemärkelsen att veta hur man gör en tidning.

Tråkigt. Jag hoppas fortfarande på att projektet kan vändas till framgång - evinnerligt trött som jag är på smalspårigheten i svensk media. (Vilken man kan kontrastera mot media och debatt i Storbritannien, Frankrike eller Tyskland).

Jag håller med i din analys. Vad sysslade Tino och gänget med, och vad sysslade chefsredaktören och redaktionen med!? Man lever troligen i en egen bubbla som journalist. De länder du räknade upp; jag vill nog tillägga även Danmark och Norge. Debatten är mycket mer fri och utan det där PK-smalspåret som råder här i Sverige. Åsiktskorridor heter det, skapat av ”journalister” som inte vet vad de sysslar med egentligen.

Jag läser främst utländsk press. Där fungerar det kritiska tänkandet mycket bättre och jag som läsare kan själv bilda mig en uppfattning. Men här i Sverige är den egna uppfattningen tydligen farlig.
Citera
2021-03-16, 20:43
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador

Fast det hade förmodligen inte blivit någon intressant diskussion utan till största delar sett ut som valfri "Stå upp för...." grupp på Facebook där Åke 63 med bukfetma som röstat på sossarna i nästan 40 år vill "köra ut blstte jävlarna!!..." eftersom han inte kommer ha råd att åka till Thailand nu när han snart ska gå i pension.
Citera
2021-03-16, 20:49
Medlem
Stabskaptens avatar
Jag lyssnade på det här inslaget i Medierna:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1688527

Delägaren Pontus Tholin hörs säga följande på en inspelning av ett internt möte på Bulletin:

Citat:
Bulletin med, vad är det nu, 25 anställda plus ytterligare 5 frilansskribenter på reguljär basis, alla med över 50 000 i månaden, vi kan inte gå runt om vi inte har en struktur som fungerar.

Det börjar på 11:05 i inslaget.

Hur är det möjligt att 30 personer producerar så lite?
Citera
2021-03-16, 21:06
Medlem
Mortsubites avatar
På dagen tolv veckor från lanseringsdatumet och efter en uppsjö kritik twittrar chefredaktör Ivar Arpi triumferande att Bulletin erhållit utgivningsbevis: https://twitter.com/Ivarpi/status/1371847573359693827
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in