• 1
  • 2
2020-11-03, 11:28
Medlem
Ju äldre jag blir, desto mer cynisk och besviken på mänskligheten blir jag. En tanke har börjat gro...
Är det inte så att planeten jorden, skulle vara ett paradis utan människan? Ser framför mig djur och natur som lever det liv som egentligen var tänkt för dem. Visst kommer sjukdomar osv att existera men det är ju också en del livet. Är jag ute och cyklar i mina tankar?
Åsikter mottages tacksamt.
2020-11-03, 11:51
Medlem
yz44s avatar
Om din bild av paradiset är en värld där allt handlar om att äta eller ätas så stämmer det.
2020-11-03, 11:52
Medlem
Ja, jag tänker att vi människor är de stora kackerlackerna och råttorna.

Jorden var ett paradis med natur växter och djur i ett sunt kretslopp.

Sen kom människan. Likt ett virus har vi växt långsamt och sen bara exploderat över jordens yta. Glupskt tagit för oss av jordens resurser, plöjt ner, slitit upp och gjort om. Sårat jordklotet. De som varit allra girigast och hungrigast har åkt kors och tvärs över jordens yta och förlustat sig flera gånger om. Många har vi blivit också.

Now - it's payback time !

Om vi verkligen älskar jorden och bryr oss på riktigt måste vi visa det. Vi har förmågan att tillsammans slå våra kloka huvuden ihop och hitta lösningar. Det är upp till människan att inte bara ta allt för givet utan också ge något. Som man sår får man skörda.
Senast redigerad av Tissetiss 2020-11-03 kl. 11:54.
2020-11-03, 12:02
Medlem
Jag har också fallit dessa tankar lik denna. Jag har tänkt att olika människor är så onda emot varandra och andra levande varelser. Ibland till och med döda-ting.

Detta har fått mig att fundera på att det nog kanske finns ett liv efter detta. Där vi andra vänliga människor kommer leva harmoni med varandra och/eller att andra blir harmoniska i nästa världen där vi lever ett frid och fröjd liv.

Det där med att Jorden skulle vara ett harmonisk plats att vara på utan oss människor tror jag definitivt på!
2020-11-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrangerX
Ju äldre jag blir, desto mer cynisk och besviken på mänskligheten blir jag. En tanke har börjat gro...
Är det inte så att planeten jorden, skulle vara ett paradis utan människan? Ser framför mig djur och natur som lever det liv som egentligen var tänkt för dem. Visst kommer sjukdomar osv att existera men det är ju också en del livet. Är jag ute och cyklar i mina tankar?
Jag tänker som du. Tänk vad vacker jordklotet är med sina hav, sin natur och alla djur. Det är det egentliga paradiset. Sedan kom människan och började rubba balansen med sin girighet och förstörelselusta.
2020-11-03, 12:22
Medlem
ArschBergs avatar
Vad är förstört egentligen? Bu jävla ju växthus effekt osv, jorden har haft utsläpp av koldioxid i olika skov sedan starten vilket resulterar i klimatförändringar, typ istid osv. Men ni plastpåshatande vargkramare kan sitta där och tycka synd om er själva utan att åstadkomma något. Nirvana är inte något som varit, det är vad du gör med din tid här. Släpp moralpaniken och ta en snus.
2020-11-03, 12:22
Medlem
Citat:
Vi människor har ställt till med mycket skit. Men också mycket bra. Vi kan bota många sjukdomar, både hos människor och djur.

Det jag undrar är varför du lade tråden i religion?
2020-11-03, 12:28
Medlem
Citat:

Ur flera religiösa perspektiv så ingår människor i skapelsens grund.
Ur ytterligare religiösa perspektiv så är skapelsen skapad av en mindre värd gud som i sin dårskap skapade.

Ur båda perspektiven så är djuren skapade att vara underordnade människor.
2020-11-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Ur flera religiösa perspektiv så ingår människor i skapelsens grund.
Ur ytterligare religiösa perspektiv så är skapelsen skapad av en mindre värd gud som i sin dårskap skapade.

Ur båda perspektiven så är djuren skapade att vara underordnade människor.
Vilket är konstigt, då det finns hundratals djur som är livsfarlig för människan.
2020-11-03, 12:38
Medlem
Citat:

Du har postat tråden i avdelningen Religion.
Men det du beskriver i trådstarten verkar inte ett dugg religiöst.

Så det jag hade tänkt skriva om paradiset, var att jag tror paradiset finns - både inom och utom oss. Flera dokumentärer som skildrar livet orört av västerlänningar kan visa upp tillstånd som är rätt så "paradisiska" i alla fall sett till att människor är kvar i ett naturligt andligt sinnestillstånd.

Angående det inre paradiset - så tror jag det finns eftersom man kan drömma om det. Och jag tror det är minnesrester från en tid utan denna stress som präglar våra liv här och nu.
2020-11-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket är konstigt, då det finns hundratals djur som är livsfarlig för människan.

Kanske pekar på att skaparen är misslyckad.
2020-11-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Kanske pekar på att skaparen är misslyckad.
Eller någon helt annan än de föreslag människor lagt fram?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in