• 1
  • 2
2020-11-01, 10:40
Medlem
Hallå där! Går nu här och funderar lite på universitet då jag nästa år kommer att söka. Är inte helt säker på program än men har juristprogrammet i tankarna just nu. Och då funderar jag med på vilken skola jag borde söka till. Just nu så står jag mellan Lund och Umeå. Vad är skillnaden?

Får också flika in med att min bästa vän bor nu i Umeå och studerar där så vi har pratat lite om att kanske dela en lägenhet om jag börjar där.
Citera
2020-11-01, 11:02
Medlem
kristofferGs avatar
Umeå kan knappast räknas som universitet. Seriöst, vad är skillnaden mellan Lund och Umeå? Är den frågeställningen riktig?
Citera
2020-11-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Umeå kan knappast räknas som universitet. Seriöst, vad är skillnaden mellan Lund och Umeå? Är den frågeställningen riktig?

Såklart så är jag fullt medveten om att Lund är på en annan nivå jämfört med Umeå. Men vad skulle ni säga är de största skillnaderna? Är det så mycket sämre i Umeå? Vad talar för att jag ska satsa på Lund?
Citera
2020-11-01, 11:13
Medlem
Soda--Pops avatar
Skall du plugga juridik så spelar det noll roll vilket av dessa universitet, du kommer precis lika långt med examen oavsett vilket. Snarare skall du ha koll på området ifall du kan tänka dig vara bosatt där i några år, vilka du redan känner där osv.

Jag känner till några som flyttade studierna från Lund till Stockholm för att de tyckte det var heldött överallt där efter kl 20 och extremt begränsat med att ta vägen under helger.
Citera
2020-11-01, 11:36
Medlem
Svenska universitet skiljer sig inte på samma sätt som amerikanska, så egentligen spelar det nog ingen större roll för din framtida karriär vilket du väljer. Var vill du? Lund eller Umeå? Var har du störst chans att få tag i bostad? Osv. Tänk på sånt.
Citera
2020-11-01, 12:12
Medlem
Citat:
Jag kommer eventuellt läsa nått på Umeå universitet.
Varför är det dåligt?
Citera
2020-11-01, 14:06
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Jag kommer eventuellt läsa nått på Umeå universitet.
Varför är det dåligt?
Juridikutbildningen vid Lunds universitet är topp 30 i världen, juridikutbildningen vid Umeå "Universitet" är på sandlådenivå i sammanhanget.
Citera
2020-11-01, 14:25
Medlem
Välj Umeå om du vill hänga med kommunister och leva i totalt mörker 8 månader om året. Nej ärligt varför välja Umeå? Är väl mest om du inte kommer in på något annat universitet
Citera
2020-11-01, 15:59
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Juridikutbildningen vid Lunds universitet är topp 30 i världen, juridikutbildningen vid Umeå "Universitet" är på sandlådenivå i sammanhanget.
Tveksamt. Yrkesutbildningar brukar vara tämligen snarlika. Skillnaderna blir främst märkbara när det kommer till "forskning".

Med det sagt förstår jag inte varför man skulle välja Umeå över Lund. Lund har bättre klimat, överlägset studentliv, kortare till resten av Sveriges bebodda delar och är dessutom creddigare.
Citera
2020-11-01, 16:09
Medlem
Citat:

Skiitsamma, betygen som avgör din framtid som jurist ändå.
Citera
2020-11-05, 15:37
Medlem
Lund, positivt:
  • Prestigefyllt
  • Goda utbytesmöjligheter
  • Är en av de bästa skolorna för juridik, tillsammans med Uppsala och Stockholm
  • Många från bra affärsjuridiska byråer är anställda från topp 3 universiteten, däribland finns Lund
  • Klassisk studentstad, nationsliv osv

Lund, negativt:
  • Rivalitet/hög konkurrens bland studenter på grund av att många är drivna
  • På grund av ovan är det nog också nog svårt att få höga betyg

Umeå, positivt:
  • Lägre antagningspoäng
  • Tack vare ovan är chansen större att det blir enklare att få högre betyg (mindre rivalitet/konkurrens)
  • Trevlig studentstad

Umeå, negativt:
  • Inte lika statusfyllt som Lund, gör sämre ifrån sig i internationella rankningar
  • Du har inte samma bredd på potentiella praktikplatser som i exempelvis Stockholm

Av dessa två hade jag nog valt Lund - bra rykte, undervisningen håller nog hög nivå, engagerade studenter, vill du göra utbyte vid något fint universitet utomlands finns den möjligheten.
Citera
2020-11-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Lund, positivt:
  • Prestigefyllt
  • Goda utbytesmöjligheter
  • Är en av de bästa skolorna för juridik, tillsammans med Uppsala och Stockholm
  • Många från bra affärsjuridiska byråer är anställda från topp 3 universiteten, däribland finns Lund
  • Klassisk studentstad, nationsliv osv

Lund, negativt:
  • Rivalitet/hög konkurrens bland studenter på grund av att många är drivna
  • På grund av ovan är det nog också nog svårt att få höga betyg

Umeå, positivt:
  • Lägre antagningspoäng
  • Tack vare ovan är chansen större att det blir enklare att få högre betyg (mindre rivalitet/konkurrens)
  • Trevlig studentstad

Umeå, negativt:
  • Inte lika statusfyllt som Lund, gör sämre ifrån sig i internationella rankningar
  • Du har inte samma bredd på potentiella praktikplatser som i exempelvis Stockholm

Av dessa två hade jag nog valt Lund - bra rykte, undervisningen håller nog hög nivå, engagerade studenter, vill du göra utbyte vid något fint universitet utomlands finns den möjligheten.

Håller delvis med dig i det mesta men sista punkten gällande potentiella praktikplatser i Stockholm håller jag inte med om. Har inte träffat på en enda juriststudent från Umeå som har haft problem med en praktikplats i Stockholm. Det enda som är ”problematiskt” med Umeå är det geografiska läget, du ska ju ändå ha en bostad när du praktiserar. Möjligheterna står sig likvärdigt mellan Lund och Umeå skulle jag säga.

Goda betyg - studieorten spelar ingen som helst roll.

Juristprogrammen i Sverige är likvärdiga, bortsett från Karlstad möjligtvis.
Senast redigerad av karlenn 2020-11-05 kl. 16:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in